Simon drömmer om att bygga på berg, Therése vid vatten. Farfars förtida arv gör det möjligt att köpa tomten som har både och, men den är besvärlig att bygga på. Det blir ett Husdrömmar-avsnitt med smarta byggtips och speciallösningar för den som bygger hus.

Du kan läsa artikeln här: Bygger hus på styltor och sparar berget i Trångsund - Husdrömmar
 
Välkommen att kommentera det 5:e avsnittet av Husdrömmar 2024!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Välkommen att kommentera det 5:e avsnittet av Husdrömmar 2024!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
Ett intressant projekt utifrån flera aspekter. Jag funderar på hur energiberäkningen av huset påverkats av att kyla och blåst "kommer åt" golvet underifrån? Något som avviker från traditionellt byggnadssätt. Har man varit tvungen att kompensera detta genom ökad isolering i tak, väggar eller med mer energieffektiva fönster?
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
R
Utan att veta hur dom har löst det i detta fallet så krävs det mer än ett vanligt torpagrundsbjälklag, dels med mer isolering men framförallt vindtätheten bör vara minst lika hög som i väggarna…
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
S stgustav skrev:
Ett intressant projekt utifrån flera aspekter. Jag funderar på hur energiberäkningen av huset påverkats av att kyla och blåst "kommer åt" golvet underifrån? Något som avvkiker från traditionellt byggnadssätt. Har man varit tvungen att kompensera detta genom ökad isolering i tak, väggar eller med mer energieffektiva fönster?
Frågan är om de är så stor skillnad. Det är billigare och isolera golvet (och taket) än väggarna. Så den enkla lösningen är att bara lägga i lite mer.

En fördel med att komma upp lite från marken är att man slipper fukt problemen, och därför kan köra med glas/stenull isolering även i grunden, vilket är betydligt billigare, vilket gör att man kan använda mer.

Med de undrar jag dock lite varför huset blev så dyrt. Tänker normalt sett är grunden svindyr. Här borde de vara den billigaste delen. Ändå blev huset iaf i mitt tycke relativt dyrt.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Hur gör man med vvs och vatten? Måste väl sprängas i berget fram till huset?
Hur löste man tillgängligheten?
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
PeterFalun
kul kreativt hus

finns det en entrédörr nere?
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Hur har man kommit undan tillgänglighetskraven? Utetrappan är enormt lång och spiraltrappan inne tar man sig varken upp eller nerför med en rullstol.
 
  • Gilla
Fideliox och 5 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Hur löste man tillgängligheten?
Varför fick vi inte se det - borde väl finnas entredörr och ev extratoa och utrymme för pentry el ngt liknande? Bottenvåningen verkar väl vara mest en korridor? Men i övrigt tycker jag det blev ett fint hus, för en ung familj.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kul projekt! Gillar att huset står på styltor. Hur komplicerat är det att bygga denna typ av ”stylthus” och behövs det då någon form av extra skydd underhuset, typ plåtskivor etc. Undrar hur mycket kallras de stora fönstren på andra våningen generera? Tyckte att deras helt vita kök var ganska blekt och inga intressanta kontraster. Duktiga och ambitiösa var familjen verkligen.👍
 
Var det en väg förbi deras hus upp till grannen, såg konstigt ut, men man såg den i några sekvenser.
Och var det vägen som också löste tillgänglighet?
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Blev lite nyfiken på deras "lifehacks".
Hur stort kan man bygga på hjul och fortfarande komma undan med att det är ett släp?
En permanent parkerad husvagn kräver väl bygglov, även om man inte bor i den, eller minns jag fel där?
 
  • Gilla
jonaskop och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Varför inte ha en smal gång utmed huset så man kan gå från terass till terass? (Så kunde hålet med nät vara en fyrkant.)
 
  • Gilla
  • Älska
mxlmxlm och 3 till
  • Laddar…
Jag vart mest förvånad över hur bra hans svenska var efter en så kort tid i Sverige.
 
  • Gilla
pacman42 och 10 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Hur gör man med vvs och vatten? Måste väl sprängas i berget fram till huset?
Hur löste man tillgängligheten?
Hade varit intressant att få reda på.
Tänkte spontant att de kanske fick medgivande om undantag angående krav på tillgänglighet.
I min kommun förekommer det på tomter som anses väldigt svåra att annars kunna bebyggas.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.