Lite vackrare förr ( fram- och baksida ). " Inlöses mot guldmynt enligt lag från 1873......."
Gammal Svensk femkronorssedel från 1952, slitna, historiska valörer, nummer C.323594, konstnärlig design, överstämplat "OGILTIG".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 9 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Lite vackrare förr ( fram- och baksida ). " Inlöses mot guldmynt enligt lag från 1873......."
[bild]
Om man 1952 hade löst in den sedeln mot ett guldmynt, undrar hur mycket det guldmyntet varit värt idag?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha ha, läste om en kille i USA som hade beställt oskurna ark med dollarsedlar och tillverkat ett sådant häfte med perforering i ryggen. Jättekul tills FBI gjorde tillslag och haffade honom för sedelförfalskning, vilket tog ett tag att reda ut. 😆
Det har säkert hänt flera gånger, men jag tror ändå att det här är en förvanskad version av Apple-medgrundaren Steve Wozniaks historier på temat:


Fast han har förut sagt att han får dem direkt från the US Mint. Wozniak är ju en känd skämtare vars historier man kan behöva ta med en nypa salt. Men man kan köpa sedlar i ark direkt från USAs sedeltryckeri.

Sedan brukar folk haja till när man kommer med $2 sedel eftersom de inte är så vanliga. Jag har haft en helt ny och ocirkulerad en gång, men den har tyvärr kommit bort.

P.S. Och det är the Secret Service som har jurisdiktion när det kommer till sedelförfalskning. Om FBI får in ett sådant ärende så hänför de det till Secret Service. De bildades 1865 just för att slå till mot sedelförfalskning, så det är deras ursprungliga uppgift. Att de sedan är berömda för att sköta presidentens (med bihangs) säkerhet, det är en lite senare historia. En som faktiskt inte alls är självklar; det var tydligen en hel del tjuv-och-rackarspel både innan, under och efter de fick det uppdraget. FBI kom i vilket fall inte på fråga eftersom de inte bildades förrän 1908. Då hade Secret Service redan skyddat presidenten i någon form i många år; sedan 1984 lite beroende på.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det har säkert hänt flera gånger, men jag tror ändå att det här är en förvanskad version av Apple-medgrundaren Steve Wozniaks historier på temat:

[media]
Fast han har förut sagt att han får dem direkt från the US Mint. Wozniak är ju en känd skämtare vars historier man kan behöva ta med en nypa salt. Men man kan köpa sedlar i ark direkt från USAs sedeltryckeri.

Sedan brukar folk haja till när man kommer med $2 sedel eftersom de inte är så vanliga. Jag har haft en helt ny och ocirkulerad en gång, men den har tyvärr kommit bort.

P.S. Och det är the Secret Service som har jurisdiktion när det kommer till sedelförfalskning. Om FBI får in ett sådant ärende så hänför de det till Secret Service. De bildades 1865 just för att slå till mot sedelförfalskning, så det är deras ursprungliga uppgift. Att de sedan är berömda för att sköta presidentens (med bihangs) säkerhet, det är en lite senare historia. En som faktiskt inte alls är självklar; det var tydligen en hel del tjuv-och-rackarspel både innan, under och efter de fick det uppdraget. FBI kom i vilket fall inte på fråga eftersom de inte bildades förrän 1908. Då hade Secret Service redan skyddat presidenten i någon form i många år; sedan 1984 lite beroende på.
Sedan 1894 menar du?
 
K Kampf skrev:
Sedan 1894 menar du?
Helt riktigt. Och försent att ändra... :(
 
Minns ni de manuella Dymo-maskinerna?
Med instansade bokstäver på riktiga klisterlappar?
Det finns ju moderna replikor idag.

Med det sagt så fiskar jag ju efter någon som har en sådan och kan tänka sig skriva ut en handfull etiketter
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
För 149 så kan du börja märka upp alla dina tillhörigheter med stansade retroetiketter!

Etikettskrivare, DYMO, manuell, ergonomisk, rea, märker lådor, hyllor, burkar, ingen batteri behövs, webbsida skärmdump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
F
Från 50-talet har jag ett minne av några nästintill oanvänbara papper på offentliga toaletter.
Små ihopvikta drygt decimeterstora dubbla ark av nåt som mest påminnde om smörpapper.
Värdelösa till det mesta...
 
Det var kanske det pappret man fick korv utan bröd i senare...
Det hade jag glömt bort från barndomen.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
1985 var året alla ville köpa det nya formatet. Under 80-talet släpptes allt nytt på CD, men samtidigt väntade man på när äldre skivor skulle komma på CD. Tex Telegraph road som var albumet innan Brothers in arms.

Brothers in arms var den stora succén som visade hur välljudande det nya formatet var.

Introt till Money for nothing spelades överallt.
Det fanns en tid när musik legender skapade karriärer och här har vi åtminstone 3 av de största i samarbete live.
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
saker vi glömt....
Ny musik
Rpck, pop, dansband, hårdrock, allt är från förra århundradet.
Rap då? Evert Taube gjorde "kinesiska muren" 1958!
När jag var ung skulle det inte falla mig in att lyssna på farsans musik, idag lyssnar ungarna på farfars favoriter
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Jonas Persson
S Sona2012 skrev:
Det fanns en tid när musik legender skapade karriärer och här har vi åtminstone 3 av de största i samarbete live. [media]
Mark is still going strong.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mark is still going strong.
[media]
Just Mark räknade jag inte till de stora legenderna, en fantastisk gitarrist men även om han solo och med Dire Straits skapat oförglömlig musik är det inte i klass med Clapton, Sting och Collins.
Absolut topp10 på gitarr . Och riffet till Money for Nothing går inte att missa vilken låt som kommer spelas. Det är en skön uppsättning med Sting på BGV, Clapton spelar rythm, turas om med solo och Collins dunkar på !!! Många på sena 80- talet hade nog glömt att det var hans bakgrund i Genesis
 
J jahallåja skrev:
För 149 så kan du börja märka upp alla dina tillhörigheter med stansade retroetiketter!
DYMO etikettmaker, manuell, alfabetisk ratt, vit och svart, 9mm tejpstorlek, träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan jag sannerligen!
Nu ska äntligen traktorn få tidsenliga lappar på instrumentpanelen ❤️
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Från 50-talet har jag ett minne av några nästintill oanvänbara papper på offentliga toaletter.
Små ihopvikta drygt decimeterstora dubbla ark av nåt som mest påminnde om smörpapper.
Värdelösa till det mesta...
Jag är något yngre och har inte sett dessa i Sverige. Däremot fanns de kvar i Norge på 60-talet. Då åkte man med som "mjöl-unge" för att öka på ransonen på inköpsresor för mjöl och margarin.

/Höghus
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.