tveksamt tveksamt skrev:
Inte så poppis bland cyklister att bli bländad heller, så om bilisterna inte gillar det kan de ju enkelt ta ansvar för fordonet de framför och blända av manuellt.
Bilförare bländar inte av manuellt. Alls. Cyklar ofta och en del av sträckan går längs med en riksväg på en cykelväg. Jag som cyklist riktar mitt ljus ner så att det inte bländar men jag syns ordentligt.

Så alla med matrix brukar jag få blända på tyvärr. Men i med "smart" så har människan blivit lite handikappade.

Fick en lånebil med just smartljus, jag stängde av skiten då jag bländade andra trafikanter :p
 
Jag är väl en udda fågel som kör med automagiskt avbländning som jag stänger av när jag inte tycker den hanterar situationen.

Id4an går ju att blända av även om automatiken är igång. Passaten gick auto-hel-halv, så man gav den man bländade en rejäl bredsida innan man bländade av. Därför stängde jag av funktionen helt på passaten.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Personligen tycker jag det är värre med idioter som tänder dimbakljuset i mörkret bara för att det regnar några droppar.
 
  • Gilla
  • Älska
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Bilförare bländar inte av manuellt. Alls. Cyklar ofta och en del av sträckan går längs med en riksväg på en cykelväg. Jag som cyklist riktar mitt ljus ner så att det inte bländar men jag syns ordentligt.

Så alla med matrix brukar jag få blända på tyvärr. Men i med "smart" så har människan blivit lite handikappade.

Fick en lånebil med just smartljus, jag stängde av skiten då jag bländade andra trafikanter :p
Jag håller med, men därav också att de får väl skylla sig själv. Blir de irriterade för att jag som cyklist bländar dem för att få dem att fundera, kanske de ska fundera på sina egna förehavanden först.
Bilister är ofta oerhört dåliga på att inse att cyklister i trafiken är som vilket annat fordon som helst. Men det är något för en annan tråd. Sorry för off topic.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag håller med, men därav också att de får väl skylla sig själv. Blir de irriterade för att jag som cyklist bländar dem för att få dem att fundera, kanske de ska fundera på sina egna förehavanden först.
Bilister är ofta oerhört dåliga på att inse att cyklister i trafiken är som vilket annat fordon som helst. Men det är något för en annan tråd. Sorry för off topic.
Du vill alltså att bilisten ska börja tänka efter och sluta blända cycklister genom att blända dom med flit`? Låter ju lågiskt 🤪.

och tillbaka till tråden...
Har aldrig tänkt på hur bra/dålig min ID4 är med halvljus ska prova nästagång jag är ute och åker där det saknas belysning.

Körde runt i dimma för ett tag sedan massa med "smarta lampor" som körde runt med positionsljus på bara själv tryckte jag på dimknappen fram och bak..

Man kan ju tycka att smarta bilar med smarta lampor borde kunna hämta information från nätet alternativt lista ut det själv m.h.a sina sensorer..
 
richardtenggren
Jag kör ju Tesla MY och hunnit med drygt 3000 mil sen i maj, så kör ju en hel del.
Upplever att helljusautomatiken funkar väldigt bra i jämförelse med den oanvändbara som fanns i vår Kodiaq.
De gånger jag tydligen bländat någon är få, då har det varit när man kommit över ett krön med en mötande bil som samtidigt kommer upp för backen, vilket känns rätt svårt att bygga bort. Möjligen med ett katastrofalt dåligt ljus då 😛

Om något bländar ibland så är det väl de med aktivt matrix, men sällan det stör, handlar nog mest om gubbgrinighet gissar jag 😂
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Du vill alltså att bilisten ska börja tänka efter och sluta blända cycklister genom att blända dom med flit`? Låter ju lågiskt 🤪.
Det är ju den brukliga metoden för att få folk att förstå att blända av.
Hur gör du om du kommer och kör, får möte och den personen inte bländar av? De allra flesta brukar tända/blinka med helljuset för uppmärksamheten.
Vad menar du är skillnaden i att jag som cyklist vrider upp min lampa så att den lyser på bilisten?
Jag menar givetvis inte att jag ska cykla omkring och blända bilister kors och tvärs bara för att.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är ju den brukliga metoden för att få folk att förstå att blända av.
Att folk gör så betyder ju inte att det är rätt. Det som lärs ut i körskolorna är ju att blända av antingen:
1. När man själv blir bländad
2. När mötande bländar av

Vilket innebär att så fort en av förarna blir bländad så bländar bägge av.

Det enda kruxet med det är ju om den mötande redan har bländat av alldeles för tidigt.
 
N Nerre skrev:
Att folk gör så betyder ju inte att det är rätt. Det som lärs ut i körskolorna är ju att blända av antingen:
1. När man själv blir bländad
2. När mötande bländar av

Vilket innebär att så fort en av förarna blir bländad så bländar bägge av.

Det enda kruxet med det är ju om den mötande redan har bländat av alldeles för tidigt.
Ja, det har jag aldrig sagt emot. Och det gäller som sagt också mot/för de cyklar. Vilket ställer till problemet för en del bilister när cyklisten de möter inte bländar av, eftersom väldigt många cykelljus inte har hel-/halvljus och normalt inte heller bländar bilister.

Om nu någon inte följer detta eller verkar vara omedveten om att de bländar, exempelvis med sitt halvljus, hur hanterar du situationen? Sitter du och blir bländad hela tiden tills ni passerat varandra och låter denna vara ovetande om detta eller påpekar du att föraren inte bländat av och det är dags för detta genom att blinka till med ditt helljus?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är ju den brukliga metoden för att få folk att förstå att blända av.
Hur gör du om du kommer och kör, får möte och den personen inte bländar av? De allra flesta brukar tända/blinka med helljuset för uppmärksamheten.
Vad menar du är skillnaden i att jag som cyklist vrider upp min lampa så att den lyser på bilisten?
Jag menar givetvis inte att jag ska cykla omkring och blända bilister kors och tvärs bara för att.
Tolkade som att du cyklarde runt med lampan på hela tiden 😎

Helt ok att flasha med helljusen även på cyklar..
 
  • Gilla
laseryxa och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Tolkade som att du cyklarde runt med lampan på hela tiden 😎

Helt ok att flasha med helljusen även på cyklar..
Är det mörkt har jag förstås lampan på hela tiden, men bara vid behov som jag vrider till den så den kan blända. 🙃
 
L Liljeros skrev:
Upplever betydligt mindre problematik med moderna bilar än när Xenon började bli standard för 10-15 år sen.

Körde dryga 50 mil igår med helljusautomatik, vart blinkad av 1 bil tror jag på hela sträckan. Tror dock att det snarare var att bilen missade att släcka helljuset snarare än att halvljuset bländade. Detta med en model Y
Hade en Tesla (Har svårt att se skillnad på M3 och MY, tror det var en M3) bakom mig idag, som trots att det var ljust ute lyckas ha ett bländande ljus på vänster strålkastare.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Hmm!
Verkar som om jag är bortskämd med min bil, kör EQE med digital light, vilket innebär att om jag tex närmar mig en cyklist/gående så blockeras ljuset på denna person tills jag passerat förbi, samma är det vid möte med annat fordon, blinkningarna har i princip upphört efter denna bil införskaffades, tidigare bilar med smartbelysning var det konstanta blinkningar vid möte.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
engs
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
EQE med digital light, vilket innebär att om jag tex närmar mig en cyklist/gående så blockeras ljuset på denna person tills jag passerat förbi
Låter som vad som brukar kallas LED Matrix hos andra biltillverkare? Det är kanon, har man en mötande så släcker den ner vid denna bara och man har bra belysning runt om.
 
engs engs skrev:
Låter som vad som brukar kallas LED Matrix hos andra biltillverkare? Det är kanon, har man en mötande så släcker den ner vid denna bara och man har bra belysning runt om.
Digital Light är lite mer än Matrix. Dessa har 1024 punkter som den lyser upp individuellt. Den kan även projicera varningar mm på vägen. Funktionaliteten är beroende på vilken version och paket du har av Digital Light.

Om det är värt pengarna? Tveksamt...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.