M Mortsken skrev:
Ja
Ok tack för svar
 
M mgranbom skrev:
Vilken typ av spackel har de använt?
Jag har läst i en annan tråd här på BH att vanligt väggspackel kan mögla om det används på fuktig källarvägg.

/M
Den här har de använt. Den ska, vad jag förstår, kunna användas på källarväggar
 
  • Ett vitt hink av Beckers spackel, medium storlek, för inomhusbruk, med rött och svart text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mortsken skrev:
Har ni betalt?
Ja en del. Men har fortfarande en del kvar. Dock har vi fått nerslag på all el som är gjort då den är olagligt utförd. Det gäller eldragning, golvvärme, jordning, mm. Samt att även våtutrymmen riskerar nerslag. Så behöver allt det åtgärdas så blir det en dyr historia för oss då byggfirman kommer med största sannolikhet att gå i konkurs.
Så oavsett täcker inte det vi har kvar att betala, allt det som det kostar att göra om. 😖
 
Det spacklet fungerar inte med silikat men det gör inte väggfärgen heller men jag skulle inte kosta på att ta bort allt för att måla med silikat . Silikatfärg är bra utomhus men ganska opraktisk att ha inne den går inte att torka av är helt matt. Förövrigt ser det inte ut som du har några fuktproblem med nuvarande färg så mitt råd är att måla om med vanlig plastfärg den andas också men inte lika mycket som silikat.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det spacklet fungerar inte med silikat men det gör inte väggfärgen heller men jag skulle inte kosta på att ta bort allt för att måla med silikat . Silikatfärg är bra utomhus men ganska opraktisk att ha inne den går inte att torka av är helt matt. Förövrigt ser det inte ut som du har några fuktproblem med nuvarande färg så mitt råd är att måla om med vanlig plastfärg den andas också men inte lika mycket som silikat.
Tack för svar.
Vi fick rådet av en målerifirma att välja silikatfärg. Därför köpte vi in massor. Och den går inte att lämna tillbaka nu.

Men bra att du skriver detta nu så vi inte hann börja måla på.
Byggfirman skulle slipat väggarna men har inte gjort det. Nu hinner dom inte göra det förrän vi måste flytta in. Så det är inte längre ett alternativ.
Får helt enkelt måla med annan färg.
Menar du att det spacklet inte fungerar med någon färg som andas?
 
Silikat ska målas på ren puts, inte spackel eller gammal plastfärg.
 
  • Gilla
Tage97 och 2 till
  • Laddar…
Silikatfärg kan bara målas på ren puts eller kalkad puts eller andra mineraliska underlag man kan spackla med cementbaserat spackel som Husfix ditt spackel är ett vanligt spackel innehåller plast inte så bra till silikatfärg jag vet att husfix fungerar har använt förr med gott resultat
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…

Bästa svaret

Du behöver inte vara oroad för spacklet om du använder vanlig väggfärg
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Silikat ska målas på ren puts, inte spackel eller gammal plastfärg.
👍🏻 ja då är det bara att tänka om helt enkelt.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Silikatfärg kan bara målas på ren puts eller kalkad puts eller andra mineraliska underlag man kan spackla med cementbaserat spackel som Husfix ditt spackel är ett vanligt spackel innehåller plast inte så bra till silikatfärg jag vet att husfix fungerar har använt förr med gott resultat
Tack för bra info.
😊
 
I Ironside skrev:
Det är högst troligt färg som inte andas, d.v.s plast eller liknande. Det finns ingen anledning att slösa syr silikatfärg på en sådan grund, den kommer ändå inte andas(som är silikatfärgen främsta egenskap). Att slipa bort all färg är oftast ett ganska stort och dammigt jobb.
Då lär man iallafall se på väggarna ganska snabbt om dom skulle bli fuktskadade. Så att måla med samma typ av färg lär ju då avslöja om man få fuktproblem och behöver göra något åt dränering tex.
Det är ju svårare att se med silikatfärg om jag förstått rätt.
 
S Sajmon skrev:
Då skulle jag försökt komma ner till färgen och tagit en flaga av varje rum (räcker med en bit om ca 5x5cm) Sen hade jag tagit flagorna och traskat till en färgbutik som kan göra enklare analyser av färgtyp vid disk.

Har du en målad yta som har hållt bra över år, oavsett om de är inne eller ute så byter du inte system eller färgtyp. Det är BARA dumt.
Då ska jag försöka göra det 😊👍🏻
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Precis så som Mortsken skriver. Det är ett häst jobb som dammar satan.

Se till så att detta blir gjort, vik inte en tum på det.

Landar ni i avdrag på pris, så ta in en offert av en annan firma och sedan använda den summan som påtryckning medel. Ger er lite råg i ryggen på vad det kostar, sen får man hitta någon förlikning där emellan mot den summan era hantverkare erbjuder.
Dom skulle ju gjort det nu samtidigt som dom slipade betongtak och golv. Då dammade det jättemycket och därför dom skulle gjort allt på samma gång.

Men nu kommer vi inte hinna med det innan måndag eftermiddag.
Så det får bli avdrag.

Tack för tips, ska ta in offert från annan firma för att se vad det kan bli för prisavdrag. 👍🏻
 
Claes Sörmland
Det ska ju sägas att mycket färg som säljs som silikatfärg i själva verket är blandningar med akrylat, alltså samma plast som i väggfärg eller fasadfärg. Anledningen är att färgen blir så mycket lättare att måla med och kan tillverkas som en enkomponentsfärg.

Jag lärde mig detta här på BH när jag hade köpt Alcros silikatfärg men fick upplysningen om att även den är en plastfärg.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska ju sägas att mycket färg som säljs som silikatfärg i själva verket är blandningar med akrylat, alltså samma plast som i väggfärg eller fasadfärg. Anledningen är att färgen blir så mycket lättare att måla med och kan tillverkas som en enkomponentsfärg.

Jag lärde mig detta här på BH när jag hade köpt Alcros silikatfärg men fick upplysningen om att även den är en plastfärg.
👍🏻
Det är just Alcros silikatfärg vi har köpt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.