elpaco elpaco skrev:
Ja det är alldeles för tidigt fortfarande. 100kwh batteri och 250kw laddning. Måste blir bättre.
Har 55kWh batteri och 175kW laddning, går alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Hade VW Touran innan och den var lägre på vänster sida, men det kan ju varit på pga höger sida låg högre också.
Sökte lite snabbt men hittade ingen anledning till varför den skulle ligga lägre på vänster strålkastare.

Men enklast är ju att prova, ställde om bilen till vänstertrafik och den gjorde inga ändringar alls på ljusbilden.
 
R
Vet inte om det är tyskarna som sänker vänster sida på strålkastarna, har haft några nyare tyska bilar som har det som din men inte så kort halvljus dock..Där är någ något galet i inställningarna, men det borde dom fixa på en verkstad på några minuter med deras ljusinställning..
 
Fairlane
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Hittar inget på tyska sidor om det heller, så länge man inte har olika ljusbild på höger och vänster sida så borde även höger börja blända några meter framför bilen.

Som jag har förstått det justeras dessa lyktor elektroniskt, så det får märkesverkstaden fixa, och målet är att bilhandlaren jag köpte av får ta hand om notan.
 
L Liljeros skrev:
Körde Stockholm-Lofsdalen igår, chansade och laddade först i Hudiksvall. Anlände med 13% utan att hålla igen på gasen. Bra drag i Superchargern där då jag fick 175kW trots nästan full beläggning, har fått rätt dålig fart på andra Superchargers när det varit hög beläggning. Var precis jag hann äta klart innan bilen var fulladdad, vi anlände till destinationen med ca 30% batteri.

Nyttjar man högre spann på batteriet så ger det en betydligt smidigare resa, våga komma fram med 10% till laddarna, ger betydligt bättre fart.
Jag körde Ängelholm - Leksand igår. Körde fler korta laddstopp på kul.
Finns ju bra med laddare efter vägen.

Kom in i Örebro med 1%. Toppade 254 kW.

Tänkte ladda nästa i Ludvika men såg att den var full så jag laddade så mycket att jag kom hem.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Cupra för 4100kr: [länk]
Fria vinterhjul: [länk]

Megane 4000kr fri service: [länk]

Honda-e för 3000kr: [länk]

Ora för 3000kr: [länk]

Peugeot 3600kr: [länk]

Tror inte Oran är bäst bil för pengen av ovan...
Som vanligt så beror det helt på vilka funktioner man värderar. Oran har väldigt många funktioner som standard som antingen är tillval på liknande bilar, eller som helt enkelt saknas. T ex 360-kamera, rattvärme, enpedalskörning, elektriskt inställbara framsäten, trådlös mobilladdning m m.

Och till syvende och sist så handlar det om hur bilen känns på vägen, hur man sitter i bilen osv. Och här är smaken förstås olika.

Men vi gillade båda två bilen.
 
BTW, dessutom är ORA:n bäst i klassen hos Euro NCAP.
 
F
Jag undviker bil från Kina så långt som möjligt.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Varenda dag förra veckan blev jag bländad. Speciellt av v90. Men även andra. Nu reagerar matrix när jag sätter igång helljus från min sida.
Ja men det går alltmer åt det hållet, automatiska billjus som blinkar på varandra, tycker det är ganska tydligt.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt, det är inte min erfarenhet, alltför vanligast är Teslorna (Model Y?), men även Asiater samt Volvo, mercor och BMW:

Oavsett så är det ännu en anledning till att få ett vettigt halvljus om jag inte borde köra så mycket med helljus ;)
Jag tycker det verkar som leveransslarv på många Teslor, ena sidan står högt eller lågt, man kan ju justera från menyn men nog många som inte vågar sig på.
 
D djac skrev:
Ja men det går alltmer åt det hållet, automatiska billjus som blinkar på varandra, tycker det är ganska tydligt.
Vad ilsket det är när "smarta" saker blinkar på varandra. Och att dessa "smartar" bländar sönder cyklister med.

Tänk om det blir likadant med robotar, de slåss för de inte gillar något ;)

Värdelös utveckling.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Varenda dag förra veckan blev jag bländad. Speciellt av v90. Men även andra. Nu reagerar matrix när jag sätter igång helljus från min sida.
Håller med, pendlar E22 3 mil nästan dagligen. Blir bländad ofta. Stör mig också på automatiken i vår Kia som sambon ofta kör, känns inte alls särskilt klipsk.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Håller med, pendlar E22 3 mil nästan dagligen. Blir bländad ofta. Stör mig också på automatiken i vår Kia som sambon ofta kör, känns inte alls särskilt klipsk.
Riktigt dumt att det är godkänt överhuvudtaget om man ska hårddra det. Det borde ju bakljushaveristerna ha en åsikt om då de gnäller så förbannat på bakljusen. Helljus är minst lika farligt om inte värre på en våt och mörk vägbana.
Just mot cyklister så måste man ha en lampa som är nästan minst lika stark och verkligen rikta den mot vindrutan för att släcka deras smartljus. Brukar inte bli superpoppis, men man vill ju ändå inte vurpa för att man inte ser något :p
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Inte så poppis bland cyklister att bli bländad heller, så om bilisterna inte gillar det kan de ju enkelt ta ansvar för fordonet de framför och blända av manuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.