Vi installerade solceller sommaren 2023 och gjorde i höstas en besiktning.
Där uppdagades en rad mindre fel som installatören ska åtgärda, samt ett fel som de visserligen är villiga att åtgärda men som de tycker är onödigt att göra något åt.
Vem har rätt?


Anmärkning från besiktningsmannen:

6.1 Dubbel matning​

Inte godkänd
Huvudledning till huset kan nu matas av både solcellerna och från inkommande. Den totala effekten är högre än vad kabeln kan hantera.

SS 436 40 00 (312.2.1.2 / 512.1.2)


Svar från installatören:
Det besiktningsmannen menar är att det finns en teknisk möjlighet att mata huset med energi
från både solpaneler och elnätet samtidigt. Elektrikern gör alltid en bedömning om det finns
behov med extra avsäkring för detta eller inte. Det finns en liten risk för överbelastning när
effektuttaget når upp över 35A vilket innebär ett effektuttag i ert hushåll på över 24 kW samtidigt.
Detta är i praktiken omöjligt och att ta det till ytterligheterna då ett hushåll i regel har höga
effektuttag på vintern när solpanelerna inte genererar något. Att sätta extra avsäkring innebär en
extra låda med säkringar på väggen vid varje el och undercentral
– Önskar ni att vi sätter extra avsäkring så löser vi det men initialt ingen åtgärd



Efter vidarebefordning av ovan återkommer besiktningsmannen:
Detta säger min kollega om dubbel matning:

"Att där det finns risk för dubbelmatning skall det finnas en säkring.
Har man möjligheten att ta ut så mycket ström skall det finnas en säkring."
 
Det stämmer att det ska finnas en avsäkring om det kan bli för hög ström. Men anmärkningen ser konstig ut. Huvudledningen in till huset kan ju inte få för hög ström. Hur är solelen ansluten?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Har du möjlighet att förbruka 24.000W samtidigt utan att lösa ut innanliggande säkringar? Om inte håller jag med el-firman. (Min åsikt, jag är inte elektriker/solcelsinstallatör eller besiktningsman).
 
  • Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…
K
Var är växelriktaren ansluten? I mätarskåpet? Är det fler centraler i huset och var är de anslutna?

De har lite rätt om det är kopplat som jag tror. När du riskerar att förbruka mycket i huset så ger inte solcellerna så mycket och tvärtom. Men ugnen ihop med tvätt, disk och städ kan sätta dig i situationen året om.

Skaffar du elbil och den ansluts från husets central förändras läget. Och då är det bra att ha det helt rätt gjort från början, annars riskeras det att missas.

Det är i mätarskåpet som de ska sätta säkringarna. På varje utgående kabel. Anpassat till vad kabeln får belastas med.
 
  • Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Var är växelriktaren ansluten? I mätarskåpet? Är det fler centraler i huset och var är de anslutna?

De har lite rätt om det är kopplat som jag tror. När du riskerar att förbruka mycket i huset så ger inte solcellerna så mycket och tvärtom. Men ugnen ihop med tvätt, disk och städ kan sätta dig i situationen året om.

Skaffar du elbil och den ansluts från husets central förändras läget. Och då är det bra att ha det helt rätt gjort från början, annars riskeras det att missas.

Det är i mätarskåpet som de ska sätta säkringarna. På varje utgående kabel. Anpassat till vad kabeln får belastas med.
Ursäkta okunskapen, men så här ser det ut i alla fall.
Det är detta vi har och sen ett vanligt elskåp inne i huset med alla säkringar uppdelade per rum (-ish), samt separat dragning till pool där det sitter ett mindre elskåp i teknikrummet.
Vi har elbil (hybrid) och en Easee-laddbox som är ansluten till mätarskåpet. Är det det du menar med husets central, eller menar du elskåpet inne i huset?

Av någon anledning menar de att vi kommer behöva en extra separat "låda" om vi ska ha en sådan säkring. Jag vet inte varför den inte kan sättas inne i befintligt elskåp enligt dem.
 
  • Solenergi installation: inverter, elektrisk mätare och säkerhetskabinetter på en vägg utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solenergiinstallation på vägg med växelriktare, säkerhetsvarningar och elanslutningar, teknisk utrustning utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt skåp med säkringar, elmätare, varningsskyltar för högspänning och olika anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Det stämmer att det ska finnas en avsäkring om det kan bli för hög ström. Men anmärkningen ser konstig ut. Huvudledningen in till huset kan ju inte få för hög ström. Hur är solelen ansluten?
Tack för svar.
Den är ansluten som på bilden i förra inlägget. Direkt in i mätarskåpet.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
O OlaMalmo skrev:
Ursäkta okunskapen, men så här ser det ut i alla fall.
Det är detta vi har och sen ett vanligt elskåp inne i huset med alla säkringar uppdelade per rum (-ish), samt separat dragning till pool där det sitter ett mindre elskåp i teknikrummet.
Vi har elbil (hybrid) och en Easee-laddbox som är ansluten till mätarskåpet. Är det det du menar med husets central, eller menar du elskåpet inne i huset?

Av någon anledning menar de att vi kommer behöva en extra separat "låda" om vi ska ha en sådan säkring. Jag vet inte varför den inte kan sättas inne i befintligt elskåp enligt dem.
Det ser väl ordnat ut där för att kunna sätta in säkringar som löser ditt problem. Ett litet enkelt jobb som inte behöver vara kostsamt.
 
  • Gilla
OlaMalmo och 1 till
  • Laddar…
F
GK100 GK100 skrev:
Det ser väl ordnat ut där för att kunna sätta in säkringar som löser ditt problem. Ett litet enkelt jobb som inte behöver vara kostsamt.
Kan du förklara problemet/skissa hur det är kopplat och vad och var dessa säkringar skall sitta? Jag förstår inte riktigt vad det skulle vara om det bara är solpaneler inblandade baserat på installatörens svar.
 
Säkringarnas uppgift är att skydda kablarna vid olika felfall såsom överlast och kortslutning. Om det är så att två matningar läggs ihop utan korrekt avsäkring av båda matande källorna så kan det vid en "lagom" stor överlast eller kortslutning bli så att kabeln överhettas och orsakar brand. Troligen så är det detta som besiktningsmannen observerade. Det står ganska mycket om detta i elinstallationsreglerna.
 
  • Gilla
cullberg och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan du förklara problemet/skissa hur det är kopplat och vad och var dessa säkringar skall sitta? Jag förstår inte riktigt vad det skulle vara om det bara är solpaneler inblandade baserat på installatörens svar.
Det bör vara så att TS central på vanligt sätt är ansluten till den sk kundplinten upptill höger. Där är då både nätet via mätarsäkringarna och solelen via sin säkring hoplagda och kan teoretiskt mata centralen med summan av båda.

Så att sätta in en säkring på raden som kopplar TS centralmatning till plinten löser den problematiken.
 
  • Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…
K
O OlaMalmo skrev:
Ursäkta okunskapen, men så här ser det ut i alla fall.
Det är detta vi har och sen ett vanligt elskåp inne i huset med alla säkringar uppdelade per rum (-ish), samt separat dragning till pool där det sitter ett mindre elskåp i teknikrummet.
Vi har elbil (hybrid) och en Easee-laddbox som är ansluten till mätarskåpet. Är det det du menar med husets central, eller menar du elskåpet inne i huset?

Av någon anledning menar de att vi kommer behöva en extra separat "låda" om vi ska ha en sådan säkring. Jag vet inte varför den inte kan sättas inne i befintligt elskåp enligt dem.
Tycker det ser snyggt ut. Det jag menar med husets central är den du har inne och som går till alla rum osv.

Osäkert på vad Garo-säkringarna uppe till vänster går till, kan det vara poolhuset? Om man går när i area på kabeln behöver man också säkra av tror jag.

Finns som någon skrev gott om plats att sätta en säkring. Trefas tre dvs moduler bred på kabeln som går till husets elcentral. Så är det löst.

Utgår från att aeg-säkringen är till bil-laddaren och den lilla hagern till enegic.
 
  • Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…

Bästa svaret

Det går förmodligen att montera en 3-polig 25A automatsäkring(bygger i bredd 54 mm) genom att såga upp litet i plåten eller sätta den på ledig plats. Jag antar då elkabeln är 5x6 mm2 och inte alltför lång. Se bild.

Det kan hända att elkabeln från kundplinten till elcentralen inne i huset, att den måste förlängas en aning för att räcka till. Särskilt om 25A automatsäkringen placeras enligt vänstra förslaget, skarvas ca 25 cm.
 
  • Elektriskt skåp med säkringar, anvisningar, varningsmärken och elmätare. Noteringar indikerar installationspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Inget svar på din fundering men fan vad dessa firmor inte tänker på det estetiska, är de så dyrt att göra det lilla extra? Typ Kabelskydd på slingan.
 
  • Gilla
EdwinG84 och 2 till
  • Laddar…
Det här har jag inte tänkt på. Måste alla centraler man passerar från solpanelerna till mätarskåpet avsäkras?
 
K _KirderF_ skrev:
Inget svar på din fundering men fan vad dessa firmor inte tänker på det estetiska, är de så dyrt att göra det lilla extra? Typ Kabelskydd på slingan.
Eller klistermärken som sitter snett. Jag får liksom ett kliande av det.. 😆
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.