Jag vet inte var du befinner dig men är du i en storstadsregion så är det sannolikt att det finns verkstads/snickeriföreningar där du kan få tillgång till både maskiner, lokaler och råd . Själv bor jag i Malmö och är med i Lunds Öppna Verkstad, LÖV. Kostar mig en hundring i månaden, väl använda pengar för tillgång till bra maskiner och lokaler för att inte tala om att slippa föra oväsen och damma i lägenheten. 😀
 
Klyvt på båda sätten och föredrar bordssåg, självklart med klyvkniv monterad. Gissar att de som tar bort klyvkniven har en sådan som skyddet sitter på. Som @ÅkeSun skriver är det oftast klena småsågar som har sådana skydd och kraften känns hanterbar. Enligt min erfarenhetsbaserade åsikt så kan det smälla även i småsågar och att det gått att hantera tidigare är en klen tröst när det händer.

@ÅkeSun s sätt. Att klyva lite mindre i bordssåg och sedan göra klart i bandsåg har jag inte provat. Verkar vettigt. Kommer testa vid tillfälle. Anledningen till att jag föredrar bordssågen är att bandsåg gärna vandrar i sidled när allt inte är perfekt inställt. Med styrsnitt blir det förmodligen mycket lättare.

Mvh Findus
 
Jag kan intyga att sättet med bordssåg och bandsåg i kombination funkar alldeles utmärkt. Jag använde metoden för några veckor sedan. Just för att slippa den där svårkontrollerade vandringen var det kanon, men en av de mer argsinta björkplankorna jag skulle klyva nöp i sågklingan trots att jag inte tog mer än en tredjedel av bredden. Så helt riskfritt är det inte, men det är det inte mycket som är i ett snickeri.
 
TRJBerg
Jag har en fras i min mun som orsakats av ... delar ... i den här tråden: "Omotiverat stöddig".
 
”Bättre en fras i munnen, än en planka i grenen”, eller hur är ordspråket?
 
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Jag kan intyga att sättet med bordssåg och bandsåg i kombination funkar alldeles utmärkt. Jag använde metoden för några veckor sedan. Just för att slippa den där svårkontrollerade vandringen var det kanon, men en av de mer argsinta björkplankorna jag skulle klyva nöp i sågklingan trots att jag inte tog mer än en tredjedel av bredden. Så helt riskfritt är det inte, men det är det inte mycket som är i ett snickeri.
"Nöp" i bordssågen eller bandsågen?
 
Bordssågen. Nog aldrig varit med om att något nypt på det sättet i bandsågen. Eller så har det hänt, men eftersom kraften går rakt ner i bordet är det harmlöst och inget jag lagt på minnet.
 
  • Gilla
Amatörmässig
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Han ville få ut ex två identiska 10mm plankor från en 50mm bit. Att då klyva den på mitten vore ibland slöseri att göra med hans utgångsdata. Har man en hyvlad planka kan man först köra ena sidan mot anhållet och sen andra och få mittbiten över till annat ändamål, alternativt kör man den genom planhyveln efter snitt 1 och använder samma sida mot anhållet. Givetvis beroende på längd o tjocklek på grundämnet o hur man tror plankan kommer slå sig av att sågas hur mycket marginal man tror sig behöva. Vissa plankor hade jag siktat på kanske 15-20mm för att ha marginal att sen hyvla den rak, andra mer marginal, andra mindre. Ibland hade jag haft goda chanser att få ut minst 3 plank ur 50mm, ibland inte. Marginalen eller om den ska klyva exakt i mitten eller inte har dock noll att göra med bandsåg vs bordsåg, snarare hur plankan slåt sig av att klyvas på höjden.

Bandsågen hade ca 500W motor och vägde ca 30kg och är gjord i aluminium och plast. Om snittet på bilden var ämnat att vara centrerat minns jag inte, men om det skulle vara det hade jag haft lika stor chans att få ut önskad färdig tjocklek med bandsågen som om jag använt bordsågen. Anhållet var i trä och satt fast med tving.
Finns inga plankor som är 10 mm tjocka!
Då är det en bräda😀
 
A
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Finns inga plankor som är 10 mm tjocka!
Då är det en bräda😀
Mycket nya definitioner och nomenklatur för mig! Jag trodde att planka och bräda var synonymt :)

Döm av min förvirring när jag läste om "läkt" för första gången för någon månad sedan. Jag tar läkarexamen om några månader och funderade länge på varför virket skulle läka (och från vad) och hur jag skulle behandla det för att det skulle bli läkt innan jag googlade och förstod att det handlade om vissa mått :D
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
A Amatörmässig skrev:
Mycket nya definitioner och nomenklatur för mig! Jag trodde att planka och bräda var synonymt :)

Döm av min förvirring när jag läste om "läkt" för första gången för någon månad sedan. Jag tar läkarexamen om några månader och funderade länge på varför virket skulle läka (och från vad) och hur jag skulle behandla det för att det skulle bli läkt innan jag googlade och förstod att det handlade om vissa mått :D
Rotad i storstan eller flyttat du ner till oss på västkusten?
 
A
Frustrator Frustrator skrev:
Rotad i storstan eller flyttat du ner till oss på västkusten?
Född och uppavlad i storstad, vilket såklart bidragit till bristande hantverkskunskap!
 
A Amatörmässig skrev:
Född och uppavlad i storstad, vilket såklart bidragit till bristande hantverkskunskap!
Menade att när du är klar så får du ju flytta ner till framsidan, at är bättre på en mindre ort ;)

Här har vi en neurolog som sågar upp virke åt oss och ett helt gäng på medicin som snickrar...
 
Frustrator Frustrator skrev:
Menade att när du är klar så får du ju flytta ner till framsidan, at är bättre på en mindre ort ;)
@Amatörmässig om du vill ha en inblick i hur en typisk dag på hans sjukhus ser ut innan du bestämmer dig kan du ex kolla detta inlägget.
 
  • Haha
  • Gilla
pinec0ne och 4 till
  • Laddar…
A
Frustrator Frustrator skrev:
Menade att när du är klar så får du ju flytta ner till framsidan, at är bättre på en mindre ort ;)

Här har vi en neurolog som sågar upp virke åt oss och ett helt gäng på medicin som snickrar...
Kul att det inte bara är ortopeder som snickrar hos er!

Ska söka AT i veckan, får nog slänga ut ansökan till de flesta sjukhusen. Hoppas på att få på ett mellanstort sjukhus där man får mycket ansvar men ändå aldrig står själv på akuten så att säga. Problemet med att flytta är att min lägenhet inte är färdigrenoverad och det lär bli svårt att både sälja eller hyra ut den i nuvarande skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.