Har ett bjälklag som behöver förstärkas , det är 45x195 och spännvidden år 4900, cc är 400
Kan man såga av dessa på mitten och sätta fästa upp dom mot typ två limmade 45 x195
Takbjälkar och isolering i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl enklare att kapa det du ska sätta dit i rätt längd så det hamnar mellan de nuvarande reglarna?
 
Z z_bumbi skrev:
Det är väl enklare att kapa det du ska sätta dit i rätt längd så det hamnar mellan de nuvarande reglarna?
Ja enklare, men det blir ingen förstärkning , vill ha mindre svikt.
 
R
F Fågelvägen skrev:
Har ett bjälklag som behöver förstärkas , det är 45x195 och spännvidden år 4900, cc är 400
Kan man såga av dessa på mitten och sätta fästa upp dom mot typ två limmade 45 x195
[bild]
Krysskolvning vid med två rader kommer att förstärka bra..
 
F Fågelvägen skrev:
Ja enklare, men det blir ingen förstärkning , vill ha mindre svikt.
Jag kan ha missuppfattat hur du menar med att såga av men vad är skillnaden mellan att kapa och såga bort 90 mm från de befintliga och sedan skruva fast i den nya jämfört med att kapa den nya och skruva i befintliga? Jag vet vilken som är enklast men får du någon skillnad på svikt mellan de två varianterna?
 
Z z_bumbi skrev:
Jag kan ha missuppfattat hur du menar med att såga av men vad är skillnaden mellan att kapa och såga bort 90 mm från de befintliga och sedan skruva fast i den nya jämfört med att kapa den nya och skruva i befintliga? Jag vet vilken som är enklast men får du någon skillnad på svikt mellan de två varianterna?
Sätter jag dubbelbalk hel så fäster jag upp den på var sida, spännvidd på den blir typ 3500 mm.
 
Hade lika med svikt och det skramlade i skåpen, Satte en stötta under några av bjälkarna, för att få uppspänn sen tog 45X145 som trycktes upp mot golvet och limskruvades på sidan om och klämdes fast med tvingar för att ligga tajt, innan skruvning. Stöttan fick sitta kvar över natten så limmet torkade.
 
J jonaserik skrev:
Hade lika med svikt och det skramlade i skåpen, Satte en stötta under några av bjälkarna, för att få uppspänn sen tog 45X145 som trycktes upp mot golvet och limskruvades på sidan om och klämdes fast med tvingar för att ligga tajt, innan skruvning. Stöttan fick sitta kvar över natten så limmet torkade.
Hej
Ok testar att limskruva en 45x195
så får jag kolla hur många som jag dubblerar.
 
Du ska sätta en stötta mellan golv och bjälklag och spänna med att ha en kil som spänner. Det kallas för att förspänna innan förstärkningen görs. Det blir som ett litet lyft av bjälklaget och kommer att sjunka några mm, efter att stöttan tas bort, men har då fått en liten uppåtgående lyftkraft.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ska sätta en stötta mellan golv och bjälklag och spänna med att ha en kil som spänner. Det kallas för att förspänna innan förstärkningen görs. Det blir som ett litet lyft av bjälklaget och kommer att sjunka några mm, efter att stöttan tas bort, men har då fått en liten uppåtgående lyftkraft.
Hej
Lyfter med domkraft, och skruvlimmar plywood 18mm tjock, så får vi se om det gav npgot Renoveringsarbete med domkraft, stödben och plywood på ett kaklat golv i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av 18mm plywood på takstolar i ett renoveringsprojekt med synlig domkraft och stödbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fågelvägen skrev:
Hej
Lyfter med domkraft, och skruvlimmar plywood 18mm tjock, så får vi se om det gav npgot[bild][bild]
Ser lite konstiga lösningar, men året var 1974
Och det kanske var ok på den tiden att dricka sprit på arbetsplatsen? Träbjälkar och isolering under ett golv, med några ovanliga snickerilösningar från 1974.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Såhär hade jag löst det.
2 rader krysskolvning
Limskruvat en liggande 45*70 på undersidan.
Spikat gles på undersidan, cc300

Då hade man minskat svikten märkbart
 
Med så tätt mellan bjälkarna i taket, bör du spänna upp ett par stycken på sidan om med. och sen flytta om strävorna, så du får ett lyft på en större yta, annars kanske det bara blir på just den och dom andra håller igen lite på upplyftet som ska vara. Kan bli att det blir lite sämre förspänning på den du förstärker.
 
J jonaserik skrev:
Med så tätt mellan bjälkarna i taket, bör du spänna upp ett par stycken på sidan om med. och sen flytta om strävorna, så du får ett lyft på en större yta, annars kanske det bara blir på just den och dom andra håller igen lite på upplyftet som ska vara. Kan bli att det blir lite sämre förspänning på den du förstärker.
Hej
Tänkte hyra stämp imorgon för att lyfta resten, och sen se hur det blir, sedan ev krysskolvning
 
Jepp för att det ska bli förspänning, så ska bjälklaget vara som en puckel på mitten och sitta fast i alla ändar. Så görs med broar, vid bygge av en bro i betong så gjuts det in rör och i dom röret så läggs det in ett antal rostfria vajers. När bron är färdig så spänns vajrarna med hydralik, så bron börja gå nedåt. Brons konstruktion gör att den vill lyfta då , men kan inte, men spänningen finns kvar uppåt och bron tål en hög belastning utan att sjunka. Det med att en bro kan gå sönder är att den börjar svikta upp och ner, då bir det microspricker i hela konstruktionen. Inte för att den ramlar ner direkt, men med åren så tappar den bärighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.