Attitudeswe
Med elcertifikat och ursprungsgarantier så är inte ens elen gratis.

Synd att man måste hålla igen pga effektavgift, men man får passa på så gott det går att ladda på värme, varmvatten och batterier...

Energianvändningsdiagram; nuvarande förbrukning i watt; förbrukade kilowattimmar; kostnad i SEK; energiförbruknings toppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G OMathson skrev:
Nu är el gratis i Sverige och Finland, förvisso plus nät och skatter.
Superbra, billigt när behovet är lågt (relativt varmt ute) och dyrt när behovet är högt (kallt ute)! Precis perfekt!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
G
H hakfre skrev:
Superbra, billigt när behovet är lågt (relativt varmt ute) och dyrt när behovet är högt (kallt ute)! Precis perfekt!
Högt behov? Va, inte ens minus och fredagkväll. Mer vindkraft?
 
G
Sorry hafre om det blev tvärtom...
 
Mikael_L
Ja ibland är det lågt, ibland är det högt.
Tråkigt när det är lågt pris så lång tid att man har maxat in energi i allt som går, laddat bilen fullt, kört hög framldeningstemp så betongplattan är rejält varm, 60 grader i tanken för varmvatten osv.
Så det inte finns något mer ställe att lagra energin på.

Sen kommer nästa dyrperiod, och man har nytta av allt lagrat i max 24 timmar, sen är bilen oladdad, betongplattan dags att börja värma igen osv.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
G
Eller så har man ingen elbil, betongplatta, stor acc för vatten och förbrukar 100kWh/dygn, fast man har låg temp inne när det är kallt ute (och dyr el) och 30kWh/dygn, något varmare inne, när elen är billigare.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
G OMathson skrev:
Eller så har man ingen elbil, betongplatta, stor acc för vatten och förbrukar 100kWh/dygn, fast man har låg temp inne när det är kallt ute (och dyr el) och 30kWh/dygn, något varmare inne, när elen är billigare.
Norrland med värmepump eller Skåne med direktverkande?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Norrland med värmepump eller Skåne med direktverkande?
Varken eller. Vanliga lite äldre trähus med någon form av luftvärmepump drar lätt 100kWh/dygn i Mellansverige kalla dygn.
Jag brukar ha något lägre än 100kWh per kallt dygn, har bergvärme med rätt dåligt hål, flera kollegor har runt 100kWh/dygn samma period men de har luft luft eller luft vatten. Ingen av oss har elbil.
 
Attitudeswe
G OMathson skrev:
Varken eller. Vanliga lite äldre trähus med någon form av luftvärmepump drar lätt 100kWh/dygn i Mellansverige kalla dygn.
Jag brukar ha något lägre än 100kWh per kallt dygn, har bergvärme med rätt dåligt hål, flera kollegor har runt 100kWh/dygn samma period men de har luft luft eller luft vatten. Ingen av oss har elbil.
13500kWh/år på 205kvm (1.5plan trähus på krypgrund byggd -79) med en 10 år gammal LLVP här i Partille/Göteborg. Maxar nog 100kWh när det är -15. Hushåll med 5pers och el VVB.

LLVP är en modell som drar max 1800W. Den klarar huset till -5 om vi är hemma. -2 om vi är bortresta.

Förbrukning utan sol/elbil.

19 grader inne om det är under +5 ute och elen kostar över 100öre.
 
”Problemet” jag sett denna vinter, första hela vintern jag haft timpris och verkligen gått all in på att styra elförbrukningen till ”billiga” timmar, är att elpriset väldigt bra följer utetemperaturen. När det är kallt (-20 eller mer) ute är det dyrt, och när det är varmt (0) är det billigt. Har man då dessutom frånluftsvärmepump (eller vilken värmepump som helst som får försämrad verkningsgrad ju kallare det är ute) så blir det en extrem hävstångseffekt på totalkostnaden.

Det går liksom inte att värma när det är billigt (0 grader) och bunkra värme som räcker när det är dyrt och -20 och kallare flera veckor när man bor i norra Sverige, elområde 1.

Nu är det ca 0, och huset kräver väldigt lite el för att hålla värmen, priset är oväsentligt. När det är riktigt kallt spelar priset väldigt stor roll. Jag byter till fastprisavtal från månadsskiftet, det blir billigare på årsbasis för oss, och dessutom slipper jag klagomålen från de andra familjemedlemmarna att det är kallt inne och varmvattnet är slut.😉
 
  • Gilla
Riverground och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Jag brukar ha något lägre än 100kWh per kallt dygn, har bergvärme med rätt dåligt hål, flera kollegor har runt 100kWh/dygn samma period men de har luft luft eller luft vatten.
Ja det blir ekonomiskt tungt med uppvärmningen då. :/ :(
På 3 månader har du fått ihop till hela vår årsförbrukning, och då har vi inte ens bergvärme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det blir ekonomiskt tungt med uppvärmningen då. :/ :(
På 3 månader har du fått ihop till hela vår årsförbrukning, och då har vi inte ens bergvärme.
Nja, personligen är jag alldeles för snål på elen så det blir inte så mycket för just mej per år, knappt 10000KWh men svårt att hålla ner förbrukningen de kalla dygnen när det oftast är dyrast.
 
H hakfre skrev:
”Problemet” jag sett denna vinter, första hela vintern jag haft timpris och verkligen gått all in på att styra elförbrukningen till ”billiga” timmar, är att elpriset väldigt bra följer utetemperaturen. När det är kallt (-20 eller mer) ute är det dyrt, och när det är varmt (0) är det billigt. Har man då dessutom frånluftsvärmepump (eller vilken värmepump som helst som får försämrad verkningsgrad ju kallare det är ute) så blir det en extrem hävstångseffekt på totalkostnaden.

Det går liksom inte att värma när det är billigt (0 grader) och bunkra värme som räcker när det är dyrt och -20 och kallare flera veckor när man bor i norra Sverige, elområde 1.

Nu är det ca 0, och huset kräver väldigt lite el för att hålla värmen, priset är oväsentligt. När det är riktigt kallt spelar priset väldigt stor roll. Jag byter till fastprisavtal från månadsskiftet, det blir billigare på årsbasis för oss, och dessutom slipper jag klagomålen från de andra familjemedlemmarna att det är kallt inne och varmvattnet är slut.😉
Skaffa en pelletsbrännare eller vedpanna.
 
G
K karlmb skrev:
Skaffa en pelletsbrännare eller vedpanna.
Var kan man köpa ved eller pellets billigt ink frakt? Sen kostar ju installationen, sotning osv också pengar.
 
G OMathson skrev:
Var kan man köpa ved eller pellets billigt ink frakt? Sen kostar ju installationen, sotning osv också pengar.
Tyvärr är pelletspriserna sedan kriget startade ca 4 ggr högre än tidigare, så det är inget alternativ för kontinuerlig drift, men mkt bra för stöttning resp vid elprisskenande. Beg anläggningar kan du får för några tusenlappar på blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.