Lite häftig effekt på den 13 kW och en VVB. Samt lite svår att få att gå på riktigt låg temp och reglerar mot utetempen. Det behövs inte mer än 3 kW för att hålla frostfritt.
 
Ja effekten kan man spärra genom att koppla bort en el-patron eller del av den men den borde egentligen inte ens försöka koppla in en hög effekt. Man får mycket för pengarna. Tror du inte att den värmestyrningen klarar låg framledningstemperatur på ett bra sätt?? Det går enkelt att spärra max effekt till t.ex. 4 eller 5 kW via en potentiometer bakom inställningsluckan på pannan.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Ja effekten kan man spärra genom att koppla bort en el-patron eller del av den men den borde egentligen inte ens försöka koppla in en hög effekt. Man får mycket för pengarna. Tror du inte att den värmestyrningen klarar låg framledningstemperatur på ett bra sätt??
Priset är det inget fel på. Det går att vinkla till det som du säger, men är inte säker på det med så låg temp ut. Kan då att ställa ner kurvan mot minimum. Kikade lite på inställningarna och kurvan går bara ner till 30 C vid noll ute, så det kan bli en malfunktion. Har inte ställt ner någon tidigare så långt ner.
 
Bästa måste väl vara en LLVP? Då kan du ha låg underhållsvärme och snabbt höja tempen på 15min när du ska jobba i garaget. Kostar 15-20k för en mindre kvalitetspump med installation
 
K kurlakarl skrev:
Bästa måste väl vara en LLVP? Då kan du ha låg underhållsvärme och snabbt höja tempen på 15min när du ska jobba i garaget. Kostar 15-20k för en mindre kvalitetspump med installation
Nu finns det slingor i golvet och färdiga för att kopplas in, så varför då en LLVP för en kostnad på upp till 4 X och en LLVP reagerar direkt när en port öppnas och brassar på för fullt, inget bra.
 
J jonaserik skrev:
Priset är det inget fel på. Det går att vinkla till det som du säger, men är inte säker på det med så låg temp ut. Kan då att ställa ner kurvan mot minimum. Kikade lite på inställningarna och kurvan går bara ner till 30 C vid noll ute, så det kan bli en malfunktion. Har inte ställt ner någon tidigare så långt ner.
Jag kan inte se någon sådan begränsning utan parallellförskjutningen på kurvan går att ställa ända ner till -10 så att framledningstemperaturen blir rejält låg, men visst jag har inte testat själv någon gång. https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/29791/storage/MDI5NzkxLzAvbWFzdGVy
 
Testade att vrida ner parallellförskjutningen på värmekurvan maximalt på min gamla NIBE frånluftsvärmepump och med kurva 7 blev då framledningstemperaturen (börvärdet) bara 14 grader. Verkar inte vara några problem med låga temperaturer för framledningstemperaturen måste ligga en bit över rumstemperaturen och i verkligheten har man kurva 4 eller 5 till golvvärme.
 
J Josth skrev:
Jag kan inte se någon sådan begränsning utan parallellförskjutningen på kurvan går att ställa ända ner till -10 så att framledningstemperaturen blir rejält låg, men visst jag har inte testat själv någon gång. [länk]
Men nu är det att pannan går efter utetempen och går till minus ute och då kan det bli för kallt ut. Det med att ställa ner kurvan på minussidan kanske inte är så bra. Enligt diagram, så vid noll ute så ger den 30 C ut och det är det minsta som kan ställas och går man under det, så kan det bli för kallt ut på slingorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.