Nytt år och nya projekt...

Årets projekt kommer troligen bli att riva vår gamla dassiga altan och bygga en ny och dessutom bygga till ett rejält trädäck. Framsidan på vårt hus är nämligen totalt oanvändbar till nånting annat....

Så här såg det ut i augusti 2007.

Altan1.jpg

Den gamla altanen är väldigt dassig och dessutom allldeles för liten för att vara användbar till nånting. Den är dessutom ca 10-15 cm för låg så den nya ska vara i samma höjd som övre planet på entrétrappan.

Så här är det tänkt att utbyggnaden skall bli, ca 56 kvadratmeter.

Altan2.jpg

Satt igårkväll och läste igenom peegee4's byggtråd och då det beslutande utskottet gillade den designen så kommer jag hänsynslöst kopiera ganska mycket från den. :)

Höjden från mark till trappans övre plan är ca 70 cm så första funderingen är hur jag ska komma upp till rätt höjd...marken under vårt hus är full med stora stenar så att gräva speciellt djupt och på många ställen kommer bli svårt, förslag på hur jag ska göra mottages tacksamt.
 
falcor skrev:
marken under vårt hus är full med stora stenar så att gräva speciellt djupt och på många ställen kommer bli svårt, förslag på hur jag ska göra mottages tacksamt.
Gräv tills du hittar en stor sten, borra några hål som du fyller med 2-komponents kemankare och stick in några armeringsjärn. Ställ ett gjutrör över järnen och gjut en plint. Högst upp i plinten gjuter du in en gängstång (~M20) så får du justerbara plintar.

Se bilder: http://www.teamlundberg.nu/album/060802_Altanbygget/ och http://www.teamlundberg.nu/album/070421_Altan/

Förutsätter förståss att marken har satt sig färdigt och att fyllnadsmassorna är av någorlunda god kvalité.

/V
 
Huset har juh stått i 20 år så satt sig har det nog gjort, har dock ingen aning om hur det ser ut under det stenhårda övre lagret men det var ett jäkla jobb att spetta hål till det temporära staketet som jag satt upp i somras....
 
Hejsan falcor!

Har inte varit inne på forumet på ett tag och såg nu till min glädje att
falcor skrev:
... det beslutande utskottet gillade den designen så kommer jag hänsynslöst kopiera ganska mycket från den. :)
Jättekul! Sedan har jag kanske inte fler tips än vojma, men det låter bra tycker jag.

I övrigt vill jag bara önska lycka till med altanen - både när det gäller planering och bygge!

God fortsättning på 2008!
 
Lägger du trädäcket närmare än 4,5 m från tomtgränsen behöver du troligen bygglov med den höjd du avser.
 
Bygglov ska nog inte vara nåt problem, höjden 70 cm är bara längst bort vid entrédörren, närmast kameran på bilderna bli det ca 40 cm högt. Tomtgränsen är ganska långt bort också.... :)
 
Ok...har funderat lite nu och måtten på altanen blir ca 12 meter lång och 4,5 meter bred.

Tre st bärlinor har jag tänkt, kan man fästa den innersta i husgrunden eller ska man ha plintar till den också? För och nackdelar?
Hur tätt ska plintarna stå, är det för mycket med två meters mellanrum?

Hur tätt behöver jag ha mellan golvreglarna med 120x28 trallvirke?
 
Fina planer Falcor...

Hojta till om du behöver kemankare eller gängade stänger m.m.
 
börjar bli mycket gti folk här nu! =) tjipp här..
Lycka till med altanen
Ps. jag hade haft 60cc som max med 28x120trall! D.s.
 
Började gräva lite i marken i helgen och det gick ganska lätt i dom två 30-40 cm djupa provhål jag gjorde då.

Blir två rader med plintar, plintavstånd 2 meter, innersta bärlinan fästs i väggen. En rad med sex plintar två meter ut och nästa rad fyra meter ut och i den blir det också sex plintar.
 
Plintar1.jpg

Idag så la jag en stund på att märka ut vart alla plintar ska stå och sen var det bara att jobba på med spett och spade en stund...
 
Dina plintar verkar vara av den typen som inte går att justera efter att man har lagt dig regeln. Se därför till att du har riktigt fast mark under plinten så at den inte kan sätta sig när altanen väl är på plats.

/V
 
Vad räknas då som fast mark?

Två av hålen jag grävt är på 40 cm's djup nere i den singelbädd som huset står på...tredje hålet var lera på samma djup.
 
Najs Falcor!

Ser ut som du har att göra...
 
Igår så hade jag lite besök i trädgården....jäklar vad gött att slippa gräva för hand...

Gravning.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.