C
A Alexander HB skrev:
Längre än så kan man anses ha förverkat sin rätt, och indirekt avsagt sig rätten till såna krav.
Det gäller ju förvisso då åt båda hållen, men jag antar att du menar att egendomen därmed skall tillfalla den som har den i sin besittning?
 
T
P pmd skrev:
Står du som borgenär eftersom du inte är (del)ägare av lägenheten?
Jag har nyligen pratat med banken, och enligt dem är jag inte borgenär utan låntagare!
 
C cpalm skrev:
Det gäller ju förvisso då åt båda hållen, men jag antar att du menar att egendomen därmed skall tillfalla den som har den i sin besittning?
Ja, typ. Det gjordes ju någon form av informell uppdelning i samband med skilsmässan, hur man än ser på det. Att vänta 15 år ses som att man accepterat denna informella uppdelning.

Här är ett exempel: https://lagen.nu/dom/nja/2009s437
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
C
A Alexander HB skrev:
Ja, typ. Det gjordes ju någon form av informell uppdelning i samband med skilsmässan, hur man än ser på det. Att vänta 15 år ses som att man accepterat denna informella uppdelning.
Jo, det låter väl i och för sig rimligt. Men i brist på att lägenheten är upptagen i bodelningen kan man ju också hävda att avsikten var att den skulle kvarstå som gemensam egendom enligt samäganderättslagen(?) För den gemensamma sonens fortsatta bruk. Och därmed utan tidsbegränsning.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Allt hänger på vilka dokument som finns. Tyvärr så verkar det som om att TS får bita i det sura äpplet och acceptera att hon varit för naiv och godtrogen. Det är alltför många som tyvärr råkar ut för liknande situation vid skilsmässor/separationer och att hjälpa andra ekonomiskt.
Vad som inte finns på papper existerar inte när det blir problem.
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Kanske missat det, men hur mycket har du betalat i % av lånet?
 
T Tina T skrev:
Det är det som är problemet min del som är 50% står på min son i BRF!
Hej, kan inte din son överlåta halva lägenheten åt dig i ett avtal som ni båda skriver på och sen skickar man den till BRF?
 
Har du fått ränteavdrag på skatten i 15 år på din andel av lånet?
 
  • Gilla
Rolloff
  • Laddar…
T Tina T skrev:
Jag har nyligen pratat med banken, och enligt dem är jag inte borgenär utan låntagare!
Ta med dig sonen och exet till banken, förklara hur allt ligger till och att du vill att lånet i sin helhet skrivs på ditt ex.

Sen är det upp till exet att förhandla om lånet i hans namn och om han behöver ta hjälp av sin nya partner och eventuellt er son för att ro det iland.
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
T
J Jakerlund skrev:
Har du fått ränteavdrag på skatten i 15 år på din andel av lånet?
Nej det har jag inte!
 
T
D Diddi1234 skrev:
Hej, kan inte din son överlåta halva lägenheten åt dig i ett avtal som ni båda skriver på och sen skickar man den till BRF?
Jag trodde också att det var så enkelt! Hans pappa motsätter sig det och påverkar honom känslomässigt.
 
C
Skall låta det vara osagt, men jag tror att man som medlåntagare inte bara har ett solidariskt ansvar för lånet utan omvänt också rätt att ensam lösa lånet och kräva övriga medlåntagare på deras andel. Kan ju vara en väg om man är ekonomiskt oberoende, även om det inte löser frågan om vem som har rätt till lägenhetens värdeökning. Då är det inget tvivel om vem som betalat iallafall 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tina T skrev:
Hej!

Ska försöka att fatta mig kort! Jag och min före detta man köpte ett hus år 2004 med 50% var. Lite senare, när det var dags för vår son att flytta ut, tog vi ett lån på huset och köpte en tvårumslägenhet åt sonen. Lånet står på både mig och min ex-man, men lägenheten står delvis på min före detta man och min halva står på sonen, enligt min ex-man (fast jag vet idag att detta inte stämde). Enligt honom, om det blir någon vinst på lägenheten i framtiden, behöver jag inte tänka på skatt och dylikt. Vid den tiden drev jag en enskild firma. Det var naivt av mig att gå med på vad han sa, men det är lätt att vara efterklok!
År 2008 skildes vi åt och sålde huset med förlust. Jag skaffade mig en hyreslägenhet och min före detta man flyttade in i sonens lägenhet eftersom sonen flyttade till en annan stad för studier och lägenheten stod tom. När det blev dags för bodelning bad jag min ex-man att vi även skulle sälja lägenheten, men säljmarknaden var mycket dålig eftersom han hade hamnat hos kronofogden och inte kunde ta lån för att köpa ut mig heller. Då bad han mig att låta halva lånen stå på mitt namn tills han kom på fötter igen.
Åren gick och jag påminde honom hela tiden om att köpa ut mig, men han ville ha mer tid. Nu, efter 15 år, sa jag till min son att vi måste ta itu med problemet och antingen sälja lägenheten, där min ex-man bor med sin nya fru och 12-åriga son (som är sonens halvbror) och där halva lånet fortfarande står på mitt namn, eller så ska sonen överlåta min 50% del av lägenheten tillbaka till mig. Nu motsätter sig min ex-man allt och påstår att hela lägenheten är hans och att jag inte har rätt till något. Sonen försöker att inte ta någons sida och säger att han handlar efter vår överenskommelse.

Min fråga är: Har jag verkligen inte rätt till halva värdet av lägenheten när halva lånet har stått på mitt namn i 15 år och sonen äntligen har varit min förlängda arm i detta?

Tack på förhand!
Gå till din bank där du har lån och även är kund hos och börja be om råd därifrån eftersom du vill bli av med lånet.
 
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
P
T Tina T skrev:
Jag trodde också att det var så enkelt! Hans pappa motsätter sig det och påverkar honom känslomässigt.
Tråkigt att din son tar sin pappas parti. Förklara för sonen att han inte är neutral när han gör så.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
T Tina T skrev:
Kan man begära bodelning efter 15 år?
Ja absolut, det finns ingen tidsgräns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.