Hej!
Vi har köpt ett hus där mäklaren meddelat att det fanns kulvert draget mellan hus och garage så det enkelt skulle gå att koppla in sig på pumpen för att få värme i garaget.

Vid besiktningen av huset hade förra ägarna samlat allt bohag i garaget framför ”fördelarskåpet” så vi kollade inte där, jag tänkte för övrigt inte heller på den biten där och då. När vi sedan fick tillträde till huset och jag skulle kika i garaget såg jag att det endast fanns ett rör, så jag kunde på sin höjd få kallvatten dit, ingen cirkulation för ev värme. Slingorna är dragna i plattan men jag kan inte koppla in dem.



Min fråga är: Är det någon som har en bra idé på vad jag skulle kunna göra för att få en ekonomisk uppvärmning i garaget?

Jag undviker helst att gräva upp uppfarten för att dra en riktig kulvert, och luft/vatten kändes som en dyr investering.
En idé var att kanske köpa en elpanna typ husvagnspanna och köra via den.
Jag är inte ute efter upplysningar om undersökningsplikt eller så, jag vet att vi brustit, kanske även besiktningsmannen, det vet jag inte, men jag skulle gärna hitta ett bra alternativ för att hålla någon form av värme i garaget.

Tack på förhand/ Johan
 
  • VVS-installation med rör, mätare, ventiler och slangar i ett ouppklätt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med mätare, rör, ventiler och filter i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är garaget ordentligt isolerat? Att satsa på en luftluftvärmepump i garaget blir sällan fel men det måste ju vara någon sorts värme där redan nu om det finns vatten indraget?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Är garaget ordentligt isolerat? Att satsa på en luftluftvärmepump i garaget blir sällan fel men det måste ju vara någon sorts värme där redan nu om det finns vatten indraget?
Hej och tack för svar!
Ja garaget är isolerat. En luft/luft är absolut ett alternativ, jag var dock lite inne på om det gick att meka ihop något så jag kan nyttja slingorna i plattan när de ändå ligger där. Allt är byggt ca 2017 och då drog dom också en slang för vatten till garaget, dock ej värme. Vattnet är inte inkopplat heller utan det är egentligen bara en slang mellan hus och garage som är dragen i ett markrör för el. Jag har bara en byggfläkt som värmekälla i dagsläget men det är ju onödigt dyrt.
 
Ok. Då kanske huset är byggt med frånluftsvärmepump eller har det bergvärme som dimensionerats för både huset och garaget? Bra att ha vatten i garaget men sedan måste det finnas någon form av avlopp också om man ska ha vatten inne i garaget och inte bara på utsidan.
 
  • Gilla
Johan Lm
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok. Då kanske huset är byggt med frånluftsvärmepump eller har det bergvärme som dimensionerats för både huset och garaget? Bra att ha vatten i garaget men sedan måste det finnas någon form av avlopp också om man ska ha vatten inne i garaget och inte bara på utsidan.
Exakt, det är en frånluftsvärmepump, nibe f750. Jag har dock funderat på om pumpen pallar både hus och garage, jag vet inte hur man ska räkna på det. Huset är 150 m2 och garaget ca 65 m2. Känslan sa bara att det kan vara på gnällen men jag har inte en blekaste.
Avlopp finns i garaget, både brunn och för om jag skulle vilja ha t.ex en utslagsback el. dyl.
 
Det är mot NIBE's rekommendationer att koppla på garaget om man bara har en frånluftsvärmepump. Då ska man ha bergvärme eller luftvattenvärmepump som dimensionerats för att klara båda byggnaderna från början. Frånluftsvärmepumpen kan ju heller inte återvinna värmen i garaget. Fint att det är gjort med avlopp i garaget. Ska man hålla på ganska ofta med bilen i garaget är bra att även dra ut varmvatten till garaget.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är mot NIBE's rekommendationer att koppla på garaget om man bara har en frånluftsvärmepump. Då ska man ha bergvärme eller luftvattenvärmepump som dimensionerats för att klara båda byggnaderna från början. Frånluftsvärmepumpen kan ju heller inte återvinna värmen i garaget. Fint att det är gjort med avlopp i garaget. Ska man hålla på ganska ofta med bilen i garaget är bra att även dra ut varmvatten till garaget.
Se där, tack för info! Det hade jag ingen aning om, och då faller ju även en ev fundering på om man skulle gräva kulvert och ett alternativ till att få igång slingorna är ju än mer av intresse. Luft/luft ligger väl närmast till att det blir av, men OM det är möjligt att göra billigare med något av det som redan är gjort hade jag helst gjort det, det har väl kanske blivit en fix idé men vore kul om det gick att meka ihop nått vettigt. Jag personligen har för dålig koll på vad det finns för ev lösningar på problemet.
 
Finns ingen genväg, det är för klent du har nu som Josth säger.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du bättre bilder på där röret kommer in i garaget från kulverten? Dvs hur ser öppningen till kulverten ut i garaget?
 
  • Gilla
Johan Lm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns ingen genväg, det är för klent du har nu som Josth säger.
Hej. Jag är inte ute efter att gena, jag undrar ju om det finns något alternativ som gör att jag kan använda mig av slingorna som ligger i plattan utan att koppla in mig på pumpen. Luft/vatten är för dyrt så jag letar andra alternativ/förslag.
Mvh
 
U Upp skrev:
Har du bättre bilder på där röret kommer in i garaget från kulverten? Dvs hur ser öppningen till kulverten ut i garaget?
Hej! Pem-slangen från huset kommer in i garaget i det högra gula röret, det kapade gula innehåller matningen till elcentralen i garaget. Bild 2 är andra änden på det röret, dvs inne i boningshuset vid vattenmätaren
 
Tveksamt om det finns något annat än en liten El-panna med en liten cirkpump, att koppla på slingorna , den behöver inte vara stor, men gå att ställa en låg temp på.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Håller med, en begagnad el-panna går också att köpa för ca 5 till 10 tkr på blocket. Finns modeller både med och utan inbyggd varmvattenberedare. El-pannor har en väldigt lång livslängd och man kan i princip bara behöva byta någon kontaktor för typ 500 kr så håller den ett antal år till. Har man bara rejält låg temperatur i garaget så blir el-förbrukningen också väldigt låg.
 
  • Gilla
Johan Lm
  • Laddar…
J Johan Lm skrev:
Hej! Pem-slangen från huset kommer in i garaget i det högra gula röret, det kapade gula innehåller matningen till elcentralen i garaget. Bild 2 är andra änden på det röret, dvs inne i boningshuset vid
J Josth skrev:
Håller med, en begagnad el-panna går också att köpa för ca 5 till 10 tkr på blocket. Finns modeller både med och utan inbyggd varmvattenberedare. El-pannor har en väldigt lång livslängd och man kan i princip bara behöva byta någon kontaktor för typ 500 kr så håller den ett antal år till. Har man bara rejält låg temperatur i garaget så blir el-förbrukningen också väldigt låg.
Jag är lite inne på den idén också, behöver inte ha varmt, bara hålla plusgrader så inte saker/färg mm fryser sönder. Ska jag jobba där kan jag köra byggfläkten som stöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.