62 971 läst · 638 svar
63k läst
638 svar
2211 kr för att byta huvudsäkring?
Tyvärr brukar liknande trådar sluta med samma argument - "Du skulle ha frågat om priset först". Men varför är det så vanligt bland hantverkare att skörta upp kunden och ta ockerpris bara för att vederbörande inte gjorde klart priset i förväg? Har man olika prislistor beroende på om kunden frågade i förväg eller inte?S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 774 inlägg
Jag ser ingenting i den aktuella fakturan som indikerar nå ocker ? Arbetskostnad, bilkostnad och material. Sen kan man ju alltid diskutera nivåerna på allting men jag antar att det är standard debiteringen för aktuellt företag. Varje enskild kund får likadant även om de gör 20 jobb på en dag i samma kvarter. Nån annan dag kanske det bara blir en bilkostnad på ett längre jobb trots många resor och allt ska ju jämna ut sig i slutändan.
Nä, i just det här exemplet var totalpriset ganska rimligt. Det var mer en reflektion över att diskussionen ofta slutar med att man ska förvänta sig ett "dåligt" pris om man inte frågat eller tagit in offert i förväg.
Medlem
· Västernorrland
· 10 774 inlägg
ja fast man kan ju som kund inte förvänta sig att "överheten" skyddar en. Självklart borde det ligga i var och ens intresse att fråga vad saker kostar. Nån form av diskussion bör ju finnas.......Hade man vid det tillfället fått en uppgift så hade man ju kunnat avstå eller kanske frågat om det blir billigare om de ändå är i krokarna. Raka enkla frågor som ger besked direkt.useless skrev:
Jag lagar bilar själv, om ingen frågar så debiterar jag det pris på bromsbeläggen min grossist anger. Kommer frågan på tal kan jag sälja billigare eller agera annorlunda.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 073 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 073 inlägg
Nej det ska den ju verkligen inte.jbr skrev:
Det är väl typ inte ett enda företag i världen jag kan tänka mig endast debiterar faktiska kostnader.
En iphone skulle vara avsevärt mycket billigare om vi bara betalade de faktiska kostnaderna. Detta avspeglar sig väldigt väl i aktiekursen
Du har alltså "dubbla prislistor" för att straffa de som glömmer att fråga och/eller litar på att dina priser är rimliga?S Stefan1972 skrev:
...och det var därför jag skrev att en kund ska betala för faktiska kostnader, inte att kunden ska betala de faktiska kostnaderna.S SueCia skrev:
Priset kunden ska betala ska på något sätt relatera till de kostnader leverantören av tjänsten har. Jag tycker det är problematiskt att man som kund ska debiteras för påhittade kostnader, t.ex. full framkörningsavgift för mig och full framkörningsavgift för min granne för två jobb som utförs efter varandra.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 073 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 073 inlägg
Jag har fått höra att jag fultolkar saker så jag är övertygad om att det är någon slags skillnad på att betala faktiska kostnader och att betala för faktiska kostnader, men jag förstår inte skillnaden. Men jag tar till mig av @Farstatjej90 's kritik och argumenterar inte emot dig på den punkten.jbr skrev:...och det var därför jag skrev att en kund ska betala för faktiska kostnader, inte att kunden ska betala de faktiska kostnaderna.
Priset kunden ska betala ska på något sätt relatera till de kostnader leverantören av tjänsten har. Jag tycker det är problematiskt att man som kund ska debiteras för påhittade kostnader, t.ex. full framkörningsavgift för mig och full framkörningsavgift för min granne för två jobb som utförs efter varandra.
För övrigt så har ju TS inte blivit debiterad framkörningsavgift över huvud taget här.
En bonusfråga.
Företag X har totalt stillestånd pga. ett kretskort som gått sönder i en maskin. Produktionsbortfallet kostar 1 Miljon i timmen. Nytt kretskort är 10 dagars leveranstid på. Företag X tar kortet till flera elektronikreparatörer och ingen av dom klarar av jobbet. Då hittar de ett företag som specialiserat sig på just såna reparationer. De reparerar kortet på 2 timmar, materialkostnad 25kr.
Jag vet hur detta skulle debiterats i verkligheten då jag sett detta scenario utspela sig. Men jag undrar vad du tycker är rimligt. Ska specialistföretaget bara debitera t.ex 2x800kr för denna reparation?
Känns helt relevant att jämföra med ett planerat byte av en passdel...S SueCia skrev:En bonusfråga.
Företag X har totalt stillestånd pga. ett kretskort som gått sönder i en maskin. Produktionsbortfallet kostar 1 Miljon i timmen. Nytt kretskort är 10 dagars leveranstid på. Företag X tar kortet till flera elektronikreparatörer och ingen av dom klarar av jobbet. Då hittar de ett företag som specialiserat sig på just såna reparationer. De reparerar kortet på 2 timmar, materialkostnad 25kr.
Jag vet hur detta skulle debiterats i verkligheten då jag sett detta scenario utspela sig. Men jag undrar vad du tycker är rimligt. Ska specialistföretaget bara debitera t.ex 2x800kr för denna reparation?
Klart man ska ta rejält betalt för sin unika kompetens.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 073 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 073 inlägg
Njae kanske inte, jag ville bara se hur långt du tycker man kan dra det att man bara ska debitera för faktiska kostnaderjbr skrev:
Vart går gränsen för när man ska debitera för faktiska kostnader då?
Min åsikt är att man alltid kan debitera marknadsmässiga priser oavsett vad man har för faktiska kostnader. Om jag får tag i en apparat för 200kr medans marknadspriset är 2500kr så är min faktiska kostnad helt irrelevant kontra vad jag kommer debitera för den. Däremot kommer jag använda min prisfördel till att konkurrera ut de som köper apparaten till marknadspris.
I TS fall är fakturan rätt hög för att byta huvudsäkringar. Men kostnaden är absolut inte så hög att man kan kalla det för ocker. Vi hade nog tagit 1200 gissar jag på.
Medlem
· Västernorrland
· 10 774 inlägg
Det får du tolka hur du vill, Det handlar inte om att straffa någon. Även jag har omkostnader och ska överleva. Skulle jag ge alla billigare grejer så får man nog höja timpenningen. Eller inte gå runt helt enkelt.useless skrev: