E etompau skrev:
Lim skulle jag säga är helt utsiktslöst att få till att funka.
Med rätt grejor är detta enkelt att få ihop även om man inte har meckat med dörrhandtag/lås innan.
Nu var de ju snack om att få ut skruven då det bara snurra på andra sidan även då.
 
E etompau skrev:
Då gör du något fel vid montage, sannolikt kopplat till längden på skruven.
Muttern ska som sagt låsa fast i hålet mha räfflorna. Demontera handtaget så du ser hur det hänger samman.
Ok nu kom där en ny bild. Kanske fel typ/storlek på muttern. Om den inte låser fast i hålet så har du fått fel grejor.
Nu fick jag isär alltihop igen och förstår vad som är fel. Det är storleken på muttern, precis som någon skrev. Den hakar inte i. De skruvar som kom med dörrhandtaget funkar på det sättet, den hakar i. Problemet är ju nu då att hålen inne i min dörr är för små får att få i de skruvar som följde med. Någon som har en idé om hur jag löser det?
 
Har lyckats få lös alltihop igen. Utan lim😄
E Emanuel01 skrev:
Nu var de ju snack om att få ut skruven då det bara snurra på andra sidan även då.
 
Kanske tejp runt den delen som går in i hålet borde funka i lagom mängd.
 
E Emanuel01 skrev:
Kanske tejp runt den delen som går in i hålet borde funka i lagom mängd.
Tror du det går att få den att haka i när jag skruvar då? Hmm.. kanske värt att prova, men känner mig lite skeptisk🤨😄
 
Vanlig tejp borde gå annars har du ju vulktejp som har lite mer friktion.
 
Borra upp hålen i dörren så m5 går igenom. Montera med tillhörande skruv. Klart.

Alternativ byt till rosett för m4 och flytta handtagen om möjligt. Svårare och dyrare.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Borra upp hålen i dörren så m5 går igenom. Montera med tillhörande skruv. Klart.

Alternativ byt till rosett för m4 och flytta handtagen om möjligt. Svårare och dyrare.
Det är ju alltså i metall jag ska borra då? Får ju blotta min ringa erfarenhet gällande det och fråga, hur gör jag?
 
Stämmer resten om du borrar? Provar du med tejp är de ju lätt att återställa om de inte funkar. Knaggarna försvinner ju i alla fall!
 
E emmad skrev:
Det är ju alltså i metall jag ska borra då? Får ju blotta min ringa erfarenhet gällande det och fråga, hur gör jag?
Ta en bild utan handtaget på så blir det lättare att se.

Ibland är det hålen i dörren som är för små, då borrar man trä. Ibland är det låshuset och då kan man borra upp hålen lite och förhoppningsvis få till det, annars byt till moderna låshus, finns från 75 kr dörr och uppåt. Brukar stå några siffror på själva huset, köp ett med samma nummer eller som ersätter.
 
Normalt räcker det att hålla fingret på nippeln medan man skruvar.
När man måste hålla emot mer så bottnar troligtvis skruven i hylsan beroende på att den är för lång.
Nipplarn och handtagen har splines (bomförband) så att de inte ska snurra men de kan brista om skruvarna är för långa, i värsta fall kan man ta en körnare och slå nära kanten så låser nippeln.
Det finns andra M4 skruv för innerdörrar där det är skåra i nippeln så du kan hålla emot.
Om nipplarna passar dåligt i tryckesrosetten så brukar jag knacka dit dom med ett dorn.
 
H Hans G2 skrev:
Ta en bild utan handtaget på så blir det lättare att se.

Ibland är det hålen i dörren som är för små, då borrar man trä. Ibland är det låshuset och då kan man borra upp hålen lite och förhoppningsvis få till det, annars byt till moderna låshus, finns från 75 kr dörr och uppåt. Brukar stå några siffror på själva huset, köp ett med samma nummer eller som ersätter.
 
  • Elektroniskt dörrlås på träyta med synlig kretskort och slitage märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123abc skrev:
Normalt räcker det att hålla fingret på nippeln medan man skruvar.
När man måste hålla emot mer så bottnar troligtvis skruven i hylsan beroende på att den är för lång.
Nipplarn och handtagen har splines (bomförband) så att de inte ska snurra men de kan brista om skruvarna är för långa, i värsta fall kan man ta en körnare och slå nära kanten så låser nippeln.
Det finns andra M4 skruv för innerdörrar där det är skåra i nippeln så du kan hålla emot.
Om nipplarna passar dåligt i tryckesrosetten så brukar jag knacka dit dom med ett dorn.
Det går inte att hålla emot med fingret. Jag kan inte se att skuven är för lång, men som sagt. Kanske. Däremot så är ju själva nippeln för liten för hålen på rosetten. Så den hakar inte i..
 
Varför inte bara prova med en tejpbit som inte kostar något betydligt varken i pengar eller arbetsinsats samt är lätt att backa till skillnad mot att borra eller dyligt?
 
  • Gilla
emmad
  • Laddar…
Ser inte ut som några problem att utvidga hålet i låshuset, bara tunn plåt. En 5mm borr och så är du hemma på 2 minuter.
 
  • Gilla
emmad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.