Hur i hela friden ska jag kunna dra åt skruvarna ordentligt när det inte finns något att hålla emot med på ena sidan? På ena sidan är det en blank hylsmutter utan spår och den andra sidan är en skruvskalle. Jag lyckas inte skruva i hela vägen, det glappar några mm. Otroligt störande. Och ännu mer störande är att jag inte begriper hur jag ska lösa det?
 
  • Trädörr med silverfärgat dörrhandtag och låscylinder. Synliga skruvar. Spegling av fotografen i handtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag i metall, träddörr, låskista, synlig skruv, närbild, snedvinkel, ljusreflektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två metallskruvar på ett vitt bord, en lång med skåra, en kort utan synligt gänga. Bakgrund suddigt med föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där som agerar muttrar kan inte snurra med. Är det inte skruvarna som är för långa?
 
  • Gilla
fisgris8 och 1 till
  • Laddar…
Muttern har räfflor (syns på din bild). De låser fast muttern.
 
Nej skruvarna är inte för långa. Hade muttrarna haft en skåra hade jag haft något att hålla emot med, men nu går det ju bara att skruva på skruvskallen och då snurrar bara hela skiten.
 
E etompau skrev:
Muttern har räfflor (syns på din bild). De låser fast muttern.
Absolut. Men det är de sista mm som inte går att skruva så att det blir tätt mot dörren. Alltihop snurrar bara när jag försöker dra åt, för det går ju inte att hålla emot något på ena sidan.
 
E emmad skrev:
Absolut. Men det är de sista mm som inte går att skruva så att det blir tätt mot dörren. Alltihop snurrar bara när jag försöker dra åt, för det går ju inte att hålla emot något på ena sidan.
Vad är historiken för felet? Har du bytt dörrhandtagen och får då ej ihop detta?
I så fall, har du kvar de gamla skruvarna, jämför längden på dessa så du har korrekt längd på de nya skruvarna.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
E emmad skrev:
Nej skruvarna är inte för långa. Hade muttrarna haft en skåra hade jag haft något att hålla emot med, men nu går det ju bara att skruva på skruvskallen och då snurrar bara hela skiten.
Här har du mothållet. Kolla att inte "honans" motsvarande är bortnötta.
Två metallskruvar, en intakt, den andra med brutet huvud, röd pil pekar på avbrottet.
 
E etompau skrev:
Vad är historiken för felet? Har du bytt dörrhandtagen och får då ej ihop detta?
I så fall, har du kvar de gamla skruvarna, jämför längden på dessa så du har korrekt längd på de nya skruvarna.
Tack för förslag. Ja precis, har bytt handtag till nya. Tyvärr har den gamla skruven kommit bort så kan inte jämföra längd. Men det är ju dock olika konstruktion på den gamla och nya rosetten. Och olika tjocklek. Så går väl ändå inte att översätta längden rakt av ändå?
 
K Kane skrev:
Här har du mothållet. Kolla att inte "honans" motsvarande är bortnötta.
[bild]
Jag tog bild på den M5 som var med handtaget. Dock var jag tvungen att köpa m4 för att det skulle passa mina gamla låshus (eller vad det nu heter) och de ser inte riktigt likadana ut. Se bild. Det snurrar dock bara..inget som tar emot.
 
  • Batteri på vit yta, står upp, troligen AA-storlek, ljus omgivning, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E emmad skrev:
Tack för förslag. Ja precis, har bytt handtag till nya. Tyvärr har den gamla skruven kommit bort så kan inte jämföra längd. Men det är ju dock olika konstruktion på den gamla och nya rosetten. Och olika tjocklek. Så går väl ändå inte att översätta längden rakt av ändå?
Då gör du något fel vid montage, sannolikt kopplat till längden på skruven.
Muttern ska som sagt låsa fast i hålet mha räfflorna. Demontera handtaget så du ser hur det hänger samman.
Ok nu kom där en ny bild. Kanske fel typ/storlek på muttern. Om den inte låser fast i hålet så har du fått fel grejor.
 
Är du säker på att de inte är för långa eller att det tar stopp en bit in. Har du provat att skruva ihop dem "i det fria"?
 
E etompau skrev:
Då gör du något fel vid montage, sannolikt kopplat till längden på skruven.
Muttern ska som sagt låsa fast i hålet mha räfflorna. Demontera handtaget så du ser hur det hänger samman.
Ok nu kom där en ny bild. Kanske fel typ/storlek på muttern. Om den inte låser fast i hålet så har du fått fel grejor.
Det som kom med handtaget var en M5 skruv men den är för stor för de hål som finns i den gamla dörren. Så har köpt en M4 skruv istället. Muttern hör ihop med skruven. Kanske att det är fel längd ändå.. men får inte ihop det.
 
E Emanuel01 skrev:
Är du säker på att de inte är för långa eller att det tar stopp en bit in. Har du provat att skruva ihop dem "i det fria"?
Jo har provat att skruva ihop dom innan och det verkar funka som det ska. Kanske ändå att de är för långa. Tror inte det, men jag kan ju absolut ha fel. Problemet är ju nu att jag inte heller kan skruva ut skruven😂
 
E emmad skrev:
Jo har provat att skruva ihop dom innan och det verkar funka som det ska. Kanske ändå att de är för långa. Tror inte det, men jag kan ju absolut ha fel. Problemet är ju nu att jag inte heller kan skruva ut skruven😂
😮 kanske en droppe kontaktlim mot något mothåll? Sruva ut den ena och mäta med någon sticka?
 
Lim skulle jag säga är helt utsiktslöst att få till att funka.
Med rätt grejor är detta enkelt att få ihop även om man inte har meckat med dörrhandtag/lås innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.