Hej!

Jag ska göra om mitt hemmakontor och vill passa på att göra plats till två arbetsstationer. Min tanke är att sätta upp Elfa system och sedan lägga en bänkskiva (Furu eller Ek på 57 cm konsoller i ca 85 cm höjd). Jag vill täcka i stort sett hela väggen och arbetsytan ska vara ca 2700 mm x 6500. Utöver bänkskivan tänker jag mig även två mindre hyllplan på högersidan.

På skivan kommer det att stå två skärmar, två datorer och ibland en symaskin. Så någonstans runt 30 kg belastning får inte vara några problem.

Min osäkerhet just nu ligger i hållbarheten och hur mycket Elfasystemet klarar, samt eventuell svikt i bänkskivan. På Elfas hemsida läste jag mig till att om jag fäster skenorna med 45 cm mellanrum ska hyllplanen klara 40 kg.

Enklast är nog att titta på bilden för att förstå vad jag vill uppnå.

Konkreta frågor hittills är:

1. Tjocklek på bänkskiva? 18 eller 27 mm är de jag tittar på nu. 18 lär svikta lite och behöva förstärkning under, och 27 mm blir relativt tung. Jag har tänkt att fräsa kanter en aning för att få ett lite mjukare intryck.

2. Behövs en extra konsoll under fönstret för att förstärka konstruktionen?

3. Behöver Elfa-skenan till vänster om fönstret vara lika lång som de andra? Gynnar det konstruktionen?

Slänger med en bild utan sträck så att ni kan rita själva vid behov.
Tacksam för tips, input och idéer!

Allt gott.
 
  • Inomhusmiljö med anmärkningar för dimensioner av rum och fönster, möjlig planering för hyllinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt rum med fönster, persienner, element, och en planta på fönsterbrädan. Utsikt över bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skippa Elfakonsoller för bänkskivan och satsa på ordentliga fasta konsoller för denna. Det blir alldeles för svajigt annars. Det beror på att själva väggskenan flexar hur du än gör. Konsollen i sig är inget problem. Inget probelm med hyllor, men däremot jobbigt med en arbetsyta som ständogt rör på sig. Det hindrar dock inte att du har långa väggskenor som du kan skjuta in bänkskivan emot.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Tack för svar @Johan Gunverth !

Jag har en liknande lösning idag men lite nättare (se bild). Jag upplever inte att skenorna flexar, men det kanske ändras med högre vikt..?
De nuvarande skenorna sitter med 5 skruv var, med ca 30 cm mellanrum.
 
  • Vit arbetsstation med datorer, skärmar och hyllor i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske är om man har ELFAs "hängskena" som det sviktar. Då sitter skenorna bara fast i hängskenan högst upp och sedan men små skruvade klammer längre ned. Tror även att själva skenan är klenare än den som är tänkt att skruva i väggen.

Jag skulle satt ett ben i mitten eller kanske en lådhurts för att öka stabiliteten

/M
 
M mgranbom skrev:
Det kanske är om man har ELFAs "hängskena" som det sviktar. Då sitter skenorna bara fast i hängskenan högst upp och sedan men små skruvade klammer längre ned. Tror även att själva skenan är klenare än den som är tänkt att skruva i väggen.

Jag skulle satt ett ben i mitten eller kanske en lådhurts för att öka stabiliteten

/M
Det är tvärtom. Hängskenorna är styvare just för att de bara har en punkt att hänga i. De vanliga skenorna har dessutom fått en nytt konsumentsortiment med glesare hålbild.
 
B Banansvenne skrev:
Tack för svar @Johan Gunverth !

Jag har en liknande lösning idag men lite nättare (se bild). Jag upplever inte att skenorna flexar, men det kanske ändras med högre vikt..?
De nuvarande skenorna sitter med 5 skruv var, med ca 30 cm mellanrum.
Om du tycker att det funkar med lösningen du redan har är det säkert inga problem med ett större bord. Jag skulle själv ha anpassat den större bänkskivan så att den gick från vägg till vägg och låg på en regel längs tre sidor (rött). Sedan monterat en lite stöddigare konsoll ungefär på på mitten i linje med högerkanten av fönstrets karm (grönt) . I väggen där har du garanterat en stående regel att skruva i.
Vardagsrum med fönster och radiator, linjer markerar optisk illusion av sned takkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Elfa har två system för väggmontage.
1 Det äldre där man skruvar skenorna direkt i väggen. Det är det som är på bilden och det finns fortfarande att köpa.
2 Man hänger upp skenorna på en list och kan skruva skenorna i väggen.
Skruvar man också skenorna i variant 2 i väggen så blir det minst lika stadigt som den första varianten.
Skruvar man sedan fast hyllor och bordsskiva blir det hela riktigt stadigt i båda varianterna.
Jag har inte mätt tjockleken men jag upplever ingen skillnad i godstjocklek mellan de olika systemen.

Jag skulle inte tveka att ha en 27 mm skrivbordsskiva på ett elfa-system. Under fönstret skulle jag förstärka skivan för att undvika svikt.
 
Z z_bumbi skrev:
Elfa har två system för väggmontage.
1 Det äldre där man skruvar skenorna direkt i väggen. Det är det som är på bilden och det finns fortfarande att köpa.
2 Man hänger upp skenorna på en list och kan skruva skenorna i väggen.
Skruvar man också skenorna i variant 2 i väggen så blir det minst lika stadigt som den första varianten.
Skruvar man sedan fast hyllor och bordsskiva blir det hela riktigt stadigt i båda varianterna.
Jag har inte mätt tjockleken men jag upplever ingen skillnad i godstjocklek mellan de olika systemen.

Jag skulle inte tveka att ha en 27 mm skrivbordsskiva på ett elfa-system. Under fönstret skulle jag förstärka skivan för att undvika svikt.
De har dessutom en grövre variant hängskenor som inte är U-skena utan fyrkantsrör. Går alldeles utmärkt att både hänga hyllor på och exempelvis en 5 meter lång 27mm ekskiva som belastas med en Bosch PBD40, en GDL 12 GCM, nån bänkslipmaskin, liten bandsåg, hylnyckelsats och att arbetas på. Sviktar visserligen någon mm men är hur stabilt som helst! Skulle jag behöva mer stabilitet skulle jag montera dit ett ben eller två i framkant.

Det beror mest på väggen du monterar sakerna i skulle jag säga. Ska du bara ha normala skrivbords-saker så är det absolut inga problem om väggen bara är i vettig kvalitet.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
regel längs tre sidor (rött)
Det går ju förstås också bra att kombinera med Johans förslag om man vill förstärka lite. Däremot skulle jag sett till att hålla 100mm fritt ovanför elementet så det går ju inte så bra att kombinera med en regel på väggen. Men väl på högra sidan.

Skulle säga att använd ELFA skenor och konsoller. Känn efter så du får rätt höjd osv. När du är helt nöjd, skruva dit ett par reglar eller stödben om du anser behovet finnas.

Har du skenor hela vägen ner kanske det även funkar att sätta dit en liten hylla under skrivbordet för nån router/switch eller kanske för en skön kudde att lägga benen på.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
… Däremot skulle jag sett till att hålla 100mm fritt ovanför elementet så det går ju inte så bra att kombinera med en regel på väggen. Men väl på högra sidan.
Korrekt. Det behövs en öppning för att motverka kallras fönstret.
 
Att Elfaskenor skulle flexa var nytt för mig. Eftersom jag läser det här i snickeriet där jag förvarar virke på testade jag att hänga mig i en av de hyllorna. Vid en konsol är det stumt. Att det sviktar mellan konsolerna är en annan sak då det är själva hyllan som inte orkar med min feta gubbkropp.

Edit. Jag kom på att det borde bero på om konsolerna sitter nära en väggskruv eller mitt mellan två. Mina hyllplan som är nära en skruv sviktar inte, men hade jag haft en hylla mellan två skruvar kanske det varit annorlunda.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om du tycker att det funkar med lösningen du redan har är det säkert inga problem med ett större bord. Jag skulle själv ha anpassat den större bänkskivan så att den gick från vägg till vägg och låg på en regel längs tre sidor (rött). Sedan monterat en lite stöddigare konsoll ungefär på på mitten i linje med högerkanten av fönstrets karm (grönt) . I väggen där har du garanterat en stående regel att skruva i.
[bild]
Oavsett svikt och annat är det här en snyggare lösning.
 
Jag hade köpt ett rejält höj-sänkbart chassi istället. Då kan man ställa in perfekt arbetshöjd (vilket inte skall underskattas). De är förvånansvärt billiga på Amazon. Sedan väljer du vilken skiva du vill till detta. Sviktar du så limmar och skruvar du förstärkningar under, men ett bra chassi stabiliserar väldigt bra.
 
Hep Hep skrev:
Att Elfaskenor skulle flexa var nytt för mig. Eftersom jag läser det här i snickeriet där jag förvarar virke på testade jag att hänga mig i en av de hyllorna. Vid en konsol är det stumt. Att det sviktar mellan konsolerna är en annan sak då det är själva hyllan som inte orkar med min feta gubbkropp.

Edit. Jag kom på att det borde bero på om konsolerna sitter nära en väggskruv eller mitt mellan två. Mina hyllplan som är nära en skruv sviktar inte, men hade jag haft en hylla mellan två skruvar kanske det varit annorlunda.
Det var så jag menade. Om konsolen hamnar mellan väggskruv så sviktar det. Det bästa är om konsolens övre kant i väggskenan ligger precis under en väggskruv.
Men som sagt: allt beror ju på vad man tolererar vad gäller svikt på ett arbetsbord.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det var så jag menade. Om konsolen hamnar mellan väggskruv så sviktar det. Det bästa är om konsolens övre kant i väggskenan ligger precis under en väggskruv.
Men som sagt: allt beror ju på vad man tolererar vad gäller svikt på ett arbetsbord.
Superbra input! Blir det Elfa så kan jag ju styra det när jag sätter upp skenorna så att den hamnar.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.