Här kommer vi i kontakt med essensen i feministisk logik gällande vad som är rättvist.

Personligen anser jag att båda parters pengar i alla lägen är lika mycket värda, men samtidigt anser jag också att väljer man att dela livet med någon så bör man göra det fullt ut, även ekonomiskt. Så det naturliga för mig blir att alla inkomster är familjens, inte dina eller mina. Sen kan man absolut ha en var sin summa "lekpengar" att förfoga fritt över, men den bör då vara lika för båda.

Men om ni valt att fördela utgifterna mellan er procentuellt baserat på inkomst och ni båda är överens om det så är står det ju givetvis er fritt att göra så.
Men då gäller det ju självklart på samma sätt rakt av oavsett vem som tjänar vad.

Den som tidigare hade lägre inkomst och då "vann" på detta upplägg ansåg ju då att detta var rättvist och kunde förmodligen underbygga sin åsikt med argument som de anser vara logiska och vettiga. Då måste ju dessa argument fortfarande vara logiska och vettiga även nu när vinden vänt?

Personligen skulle jag har otroligt svårt för att ha någon relation alls med någon som resonerar likt din sambo.
Att argumentera för att olika regler skall gälla beroende på vem det gäller snarare än att allt skall gälla lika åt alla håll visar rätt tydligt på en väldigt rutten "värdegrund".
 
  • Gilla
Helena Lillarve och 20 till
  • Laddar…
😂
Många nya konton idag.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 7 till
  • Laddar…
M Maria Andersson7 skrev:
Tycker det låter helt sjukt????
Jag tycker absolut inte att de ska baseras på lön utan 50% på kostnaderna!
Hon är ju väl värd att ha lite extra i månaden och själv välja vad hon vill lägga sina pengar på!!
Men det var inte han värd?
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 18 till
  • Laddar…
Girlmath! 😂
 
  • Gilla
roblof och 8 till
  • Laddar…
Om man har olika kostsamma intressen kan jag förstå att man vill dela upp ekonomin så att den ene inte bränner alla gemensamma pengar på något som den andre tycker är helt onödigt.

Hade min fru velat lägga hundratusen per år på att styla sin bil eller åka på golfresor med sina kompisar hade jag väl börjat tycka att vi kanske borde dela upp ekonomin lite mer.

Har man inga såna intressen och en ambition att hålla ihop livet ut så tycker jag att man ska dela på allt.
 
  • Gilla
janusz_w och 9 till
  • Laddar…
Tommty
rimligtvis det som kommit överens om sedan tidigare, att ändra bara för att vågen går åt andra hållet kommer bara skapa mer konflikter i framtiden och gro irritation inom andra områden om det inte diskuteras nu.

Vi delar 50/50, först tjänade jag mer, nu på senare tid tjänar sambon mer än mig och fördelningen är fortfarande densamma.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Vi kör utgifterna i relation på inkomsten. Om min sambo hade gått om mig så hade hon fått betala mer, men just nu är det jag...
 
  • Gilla
Skrålan och 2 till
  • Laddar…
M Maria Andersson7 skrev:
Tycker det låter helt sjukt????
Jag tycker absolut inte att de ska baseras på lön utan 50% på kostnaderna!
Hon är ju väl värd att ha lite extra i månaden och själv välja vad hon vill lägga sina pengar på!!
Så under 3 år när han drog in mer pengar då var det helt ok att han inte fick lite extra att behålla i sin plånbok.
Och nu när hon tjänar mer så då är det plötsligt ok att hon ska behålla en större del av sin inkomst.
Hur kom du fram till rättvisan i detta????
 
  • Gilla
  • Haha
Turdus och 25 till
  • Laddar…
Håller väl med TS om att om han nu dragit det större lasset innan med motiveringen att han har högre lön så är det väl helt rimligt att samma formel nu bör användas. Dvs hon får motsvarande högre fördelning nu. Allt annat är väl orättvist. Med det sagt så är att vara i en relation oftast orättvist, fråga mina barn de säger att något är orättvist säkert en gång om dagen för att jag eller min fru inte orkar hålla på millimeterrättvisa. För min egen del har jag bara abdikerat och konstaterat att min fru har delad ekonomi, jag har det inte. Dvs våra pengar går från mig till henne med jämn ström, det omvända händer helt enkelt aldrig. ❤️
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 8 till
  • Laddar…
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Av princip anser jag att bäst är att ha gemensam ekonomi fullt ut. Det innebär dock att man också kan ha åsikter om vad den andre bränner pengar på förstås och kräver alltså att man har hyfsat samma spendermönster. Det funkar ju inte om en är narkotikaberoende och den andre snålar på allt...

Vi delar på allt, oavsett vem som tjänar mest och/eller har för utgifter eller inkomst överhuvudtaget. Om en blir arbetslös påverkar det hela familjen, om en vinner på lotto likaså. Hade vi kunnat hade vi även bett våra arbetsplatser att fördela intjänad pension 50/50. Tyvärr går inte det.

Med det sagt, om man nu har börjat med att fördela efter inkomst och den ena parten alltid betalt mer anser jag förstås att det rimliga är att fortsätta på detta viset!

Sen kan man resonera som så att fram tills idag har förhållandet varit "nytt" och från och med idag delar vi jämnt på allt. Då gäller det oavsett om A eller B i framtiden tjänar mer eller mindre. Om barn och/eller köp av boende börjar komma in i bilden är det ännu en orsak att ta nya beslut.
 
  • Gilla
Helena Lillarve och 5 till
  • Laddar…
Men hur mycket går hon om dig i lön? Lika mycket som hon legat under dig innan? Handlar det om enstaka tusenlappar (1, 2, 3) är det väl sak samma, toppen att kunna börja dela lika nu. Handlar det om uppemot tio tusen förstår jag att du vill fortsätta ha procentuellt efter inkomst.
 
  • Gilla
damm
  • Laddar…
F Freniño skrev:
3 användare som inom loppet av 10 minuter gör sina första inlägg. Ja det är nog planerat
Ja visserligen. Men den ena har faktiskt varit medlem i 15 timmar 😂 och innan TS inlägg
 
  • Haha
  • Gilla
ArbogaHenrik och 6 till
  • Laddar…
S
Eftersom du betalat mer under de år du tjänat mest så ser jag det som självklart att hon ska betala mer enligt samma system nu. Om hon inte går med på det borde hon kompensera dig retroaktivt för alla år du betalat mest.

Som grundprincip är jag förespråkare för 50/50 fördelning oavsett inkomst. Enda undantaget är sjukskrivning, föräldraledighet eller ofrivillig arbetslöshet.

Förväntar mig att @Daniel 109 kommer tycka att min åsikt är för extrem och @Jonatan79 kommer gilla Daniels inlägg. 💕
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
För min egen del har jag bara abdikerat och konstaterat att min fru har delad ekonomi, jag har det inte. Dvs våra pengar går från mig till henne med jämn ström, det omvända händer helt enkelt aldrig. ❤️
Allt mitt är vårat och allt hennes är hennes.... Något man hör allt för ofta.

Happy wife, happy life? Tills.....
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Jag är av åsikten att bor man tillsammans och har ett stadigvarande förhållande och har för avsikt att fortsätta med det med samma person så går inkomsterna till hushållet och inte till egna fickan. Detta blir extra viktigt när barn kommer in i bilden och de lite mer odefinierbara utgiferna ökar. Hushållet bör ha ett gemensamt konto som båda kan betala räkningar ifrån. Förslagvis bör båda även ha ett kort var kopplat till kontot. Gyllene regeln är att gör man saker gemensamt så går det på gemensamma kontot.

Sen kan man komma överrens om en peng att spendera fritt på privat konsumtion såsom egna kläder, uteluncher, eget nöje etc. Man bör även komma överrens om sparande skall räknas till egna pengen eller om man skall ha ett gemensamt sparande.

På så vis slipper man all diskussion om vem som handlade maten sist eller liknande. Man slipper även diskussioner om att den ena inte har råd att åka på semestern och liknande. När/om ni får barn kommer ni slippa diskussioner om att den ena är föräldreledig med minimal inkomst etc.
 
  • Gilla
mellansorken och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.