Hej!
Jag undrar vilket verktyg man ska använda för att klyva plankor på djupet för att få två identiska men lite tunnare plankor. Har en planhyvel så jag kan platta till dem, men om jag har en planka som är 5 cm tjock och bara ska ha 1 cm tjock planka till projektet så är det ju ett fasansfullt slöseri att hyvla bort 4 cm liksom.
Är som mitt namn antyder mycket novis med allt inom snickeri, men vill lära mig.
Jag undrar vilket verktyg man ska använda för att klyva plankor på djupet för att få två identiska men lite tunnare plankor. Har en planhyvel så jag kan platta till dem, men om jag har en planka som är 5 cm tjock och bara ska ha 1 cm tjock planka till projektet så är det ju ett fasansfullt slöseri att hyvla bort 4 cm liksom.
Är som mitt namn antyder mycket novis med allt inom snickeri, men vill lära mig.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Man kan köpa en bräda i stället som är 2cm och hyvla ner den till 1 cm så blir det mindre spill.
men vad är det för bredd på din planka?
Protte
men vad är det för bredd på din planka?
Protte
Upp till 120mm bredd använder man bordsåg, men får klyva från båda håll ( alltså vända planken)
Över 120mm klyver man med liggande sågblads-maskin
eller Bandsåg med ordentligt mothåll.
Och eftersom du har en egen hyvel, kan du ju småjustera ev olikheter med den.
MvH Jawen
Över 120mm klyver man med liggande sågblads-maskin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eller Bandsåg med ordentligt mothåll.
Och eftersom du har en egen hyvel, kan du ju småjustera ev olikheter med den.
MvH Jawen
Jag skulle använda bandsågen före bordssåden oavsett höjd på brädan.J jawen skrev:
Jag med och jag skulle aldrig göra ett 60mm högt icke genomgående klyvsnitt utan klingsskydd på en bordsåg. Även en rätt liten bandsåg fixar 120mm utan större problem, jag klyvde mer än så i hårda träslag som ek och ask på Inca bandsågen.K kniv skrev:
Som sagt allt handlar om vana, och tillräckligt försiktig & använda logik ska man göra med alla maskiner.Ola C skrev:
Jag klyver en 40 X 120 mm nästan helt perfekt på 2 minuter i min bordsåg så jag får 2 st 18,5 mm plank, men sågar aldrig kortare bitar än ca 35 cm pga risken!.
Ser framför mig att han nästan måste bygga en "gigg", för att dela plank med bandsåg tillräckligt bra för att kunna använda plankans alla ytor synliga.
MvH Jawen
Som trådskaparen skrev är han novis inom snickeri och nä, att då föreslå att köra två 60+mm icke genomgående stående snitt på en bordsåg är inget bra tips i det läget. Oavsett vana o försiktighet finns det för mycket som kan gå fel och det märker man inte förrän den gången det gjorde det. Jag har snickrat ganska länge och mycket och även med alla tillgängliga hjälmpedel i form av featherboards o högt anhåll o påskjutare o perfekt 90 graders hyvlad planka som utgångspunkt skulle jag inte göra dom snitten.J jawen skrev:
Du skrev inlägget som att det är så man gör, inte i stil med "så här gör jag men det finns såklart bättre o säkrare metoder för detta, ex en bandsåg".J jawen skrev:
Redigerat:
Utveckla gärna lite kring detta. Får erkänna att jag som håller på med timmerreparationer gör så mest hela tiden. Så även timmermannen vi anlitar. Förvisso inte 60 mm då jag har en snik-såg, men ändå.Ola C skrev:
Första snittet kan det nypa om klingan från två håll, dels den "vanliga" i sidled men här lägger man till att det kan nypa "ovanifrån" om plankan tenderar dra ihop sig på det hållet. Andra risken jag ser är att det är en planka som är betydligt högre än den är bred och tipprisken är ganska uppenbar. Plankan kanske är 90 grader när man börjar såga o man har bra koll både mot anhåll och sågens toppyta. Men med en sån bred planka kan dom där fina 90 graderna bli något annat om spänningar släpper i sågningen o då står man där mitt i ett snitt med en hög planka som inte vilar mot både anhåll o bord. Det har jag själv upplevt på bandsågen o fokuserar då trycket mot ett högt anhåll så jag använder en av de två referensytorna. Hyfsat enkel manöver på en bandsåg men betydligt svårare på en bordsåg. Featherboards med tryck mot anhållet hjälper, men dom sitter framför klingan o hjälper föga vid den kritiska passagen när man ska trycka slutet av plankan förbi klingan.C cpalm skrev:
Sen är väl den uppenbara risken att man kör väldigt höga snitt utan klingskydd.
Redigerat:
Bästa svaret
Det är just detta som skiljer dig som hobbysnickare gentemot mig som erfaren yrkessnickare!Ola C skrev:
Du har inte lösningar på saker!
Om TS hade frågat mig om HUR han skulle gå tillväga OM han skulle använda en bordsåg, så SKULLE jag svara att han får bygga ett litet slagskydd/sågskydd för sin bordsåg när han monterat bort originalskyddet i plast som är för litet.
DÅ hade jag också skickat med denna skiss, som skyddat honom under sågningen och även svarat på andra frågor han kanske hade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men att dag ut & dag in sitta och tvingas förklara ALLT JÄMT är riktigt tröttsamt, det finns alldeles för många "Vet bäst/Besserwisser" på forumet, så det börjar bli olidligt!
MvH Jawen
Skulle du säga att det också är en liten skillnad i bandsågen som sågar/trycker nedåt med tänderna, mot bordet, så mer stabilt underlag om det nyper. Medans bakant på bordssågens klinga trycker uppåt och där finns inget stopp, annat än de händer som försöker trycka nedåt mot bordet. Mycket stor risk för kickback i sånna lägen då.Ola C skrev:Första snittet kan det nypa om klingan från två håll, dels den "vanliga" i sidled men här lägger man till att det kan nypa "ovanifrån" om plankan tenderar dra ihop sig på det hållet. Andra risken jag ser är att det är en planka som är betydligt högre än den är bred och tipprisken är ganska uppenbar. Plankan kanske är 90 grader när man börjar såga o man har bra koll både mot anhåll och sågens toppyta. Men med en sån bred planka kan dom där fina 90 graderna bli något annat om spänningar släpper i sågningen o då står man där mitt i ett snitt med en hög planka som inte vilar mot både anhåll o bord. Det har jag själv upplevt på bandsågen o fokuserar då trycket mot ett högt anhåll så jag använder en av de två referensytorna. Hyfsat enkel manöver på en bandsåg men betydligt svårare på en bordsåg. Featherboards med tryck mot anhållet hjälper, men dom sitter framför klingan o hjälper föga vid den kritiska passagen när man ska trycka slutet av plankan förbi klingan.
Sen är väl den uppenbara risken att man kör väldigt höga snitt utan klingskydd.