Vi håller på och bygger hus och har fortfarande inte bestämt vilken ventilation vi ska ha. Vi är inne på en utsugsfläkt på toaletten och freschventiler i sovrummen - eller ska man dra ett kanalsystem på vinden för värmeåtervinning?
Måste ett sådant system vara uträknat eller kan man bara dra rör till sovrum från toalett och kök? Vi hade tänkt dra fyrtumsventilationsrör, funkar det? Finns det någon som har några tips eller som vet hur man gör?
Lite brådis är det, de kommer och sprutar taket vecka två.

Tack på förhand, fam Andersson.
 
AndersG skrev:
Ahum... Oberoende av system så måste du räkna så att det blir rätt, dessutom kan du ha regler för värmeekonomi som styr vilken typ av ventilation du överhuvudtaget kan ha. Menar du att du kommit så här långt i byggande utan att ha anlitat en VVS planerare??

Här har du litet info:
[länk]
[länk]

Nåt fel med självdrag?
 
Är självdrag ens godkänt i ett nybyggt hus?
I vår kommun är det inte godkänt iaf.
 
Jesca_j skrev:
Är självdrag ens godkänt i ett nybyggt hus?
I vår kommun är det inte godkänt iaf.
Jag är absolut ingen expert men varför tillåter inte kommunen självdrag som typ fungerat i några tusen år?
 
Den första beskrivningen av ett mögelhus finns i gamla testamentet.... Självdrag fungerar alldeles utmärkt om du även bygger och lever som man gjorde för 100 år sedan, dvs badar till jul och midsommar. Tvättar i separat tvättstuga på gården samt bygger dragiga hus med vedeldning.

Numera finns det regler för hur ofta inneluften skall bytas och dessa klarar du inte med självdrag. Sök på "självdrag" på detta forum så hittar du en myckenhet info på detta område.

Förutom att självdrag ger dålig inneluft så skapas ett övertryck på övre våningen som pressar ut fuktig luft i väggarna där denna kondenserar. i gamla hus, med tunna väggar, skedde denna kondens på väggens utsida. I moderna hus inne i väggen. För att förhindra detta så låter man ventilationen i nybyggda hus skapa ett svagt undertryck i huset.

Se:
http://forum.byggahus.se/ventilation/72165-kort-om-ventilation.html
 
AndersG skrev:
Den första beskrivningen av ett mögelhus finns i gamla testamentet.... Självdrag fungerar alldeles utmärkt om du även bygger och lever som man gjorde för 100 år sedan, dvs badar till jul och midsommar. Tvättar i separat tvättstuga på gården samt bygger dragiga hus med vedeldning.

Numera finns det regler för hur ofta inneluften skall bytas och dessa klarar du inte med självdrag. Sök på "självdrag" på detta forum så hittar du en myckenhet info på detta område.

Förutom att självdrag ger dålig inneluft så skapas ett övertryck på övre våningen som pressar ut fuktig luft i väggarna där denna kondenserar. i gamla hus, med tunna väggar, skedde denna kondens på väggens utsida. I moderna hus inne i väggen. För att förhindra detta så låter man ventilationen i nybyggda hus skapa ett svagt undertryck i huset.
aha:rolleyes: jag förstår vad du menar och ska genast söka på självdrag - tack för tipset;)
 
Länken jag postade ovan ger en bra början. Frågan brukar komma upp med jämna mellanrum :)
 
AndersG skrev:
Länken jag postade ovan ger en bra början. Frågan brukar komma upp med jämna mellanrum :)
Tack! jag ska läsa på, ska bygga nytt i slutet av -08
 
Hej! Jag har inte pratat med någon vent konsult ! Har bara pratat med han som monterat in pannan o han tycker att det räcker med att ha utsug i toaletten o intag i alla rum! Har funkat i alla år säger han. men jag börjar tvivla på det.
Men det verkar inte lätt att dra ett åtevinnings system tyvärr!
Har pratat med några om dom kan rita ett system till mej men ingen verkar ha tid till det så jag tänkte man kunde dra det själv! Men det kanske inte är så smart
MVH Fam Andersson
 
S
bråten skrev:
Hej! Jag har inte pratat med någon vent konsult ! Har bara pratat med han som monterat in pannan o han tycker att det räcker med att ha utsug i toaletten o intag i alla rum! Har funkat i alla år säger han. men jag börjar tvivla på det.
Men det verkar inte lätt att dra ett åtevinnings system tyvärr!
Har pratat med några om dom kan rita ett system till mej men ingen verkar ha tid till det så jag tänkte man kunde dra det själv! Men det kanske inte är så smart
MVH Fam Andersson
Vad har du för uppvärmning då?
 
jag har luft / vatten ctc
 
Hej! Jag har inte pratat med någon vent konsult !
Vi kontaktade alla redan då huset planerades, dvs el, vvs etc. Hur komplicerat det är att planera vet jag inte, det kostade inte speciellt mycket i allafall, men rent principiellt har man till-luft i alla rum och frånluft i badrum, kök etc. Det som komplicerar för FTX är att det blir dubbelt så mycket rör.

Se på:
http://www.lindab.com/sweden/products/pdf/profile/broschyr/BrVillaventilation.pdf

Låter som pannkillen förespråkar ett rent F-system. Det kan fungera, men frågan är ifall din kommun tillåter ett sådant. Det kan du dock fråga din lokala bygginspektör. Fördelen med system med återvinning, typ FTX är att du kan ha bra ventilation, utan att elda för kråkorna.

Det är hursomhelst litet sent att ändra efter att de sprutat lösullen så du borde kolla upp det hela snarast!
 
Snailman
jag har en 'kryddhyllefläkt' ftx, och där skulle jag för allt i värden inte vilja ha den...

ventilationen ska inte blandas ihop med köksfläkten, tänk på matos fett osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.