JanneJanne123
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Läser du inte mina inlägg @Rejäl 😉
 
R Rejäl skrev:
Som sagt håller inte med dig facket motsätter sig alltid uppsägning av personliga skäl..
Vi har flera gånger förhandlat så har man haft upprepade samtal med en individ samt gett varningar som även har gett till den fackliga förtroende mannen på företaget och facket inte håller med, då återstår bara uppsägning och om facket anser sig ha rätt så är det dom som får driva detta till AD..
Har varit arbetsgivare i över 20år och har gjort detta några gånger..
Alkoholmissbruk ska behandlas man skriver kontrakt och låter den anställda gå på prover hos företagshälsovården regelbundet, vi har haft anställda som har fått ta antabus varje morgon och blåsa vid misstanke om påverkan..
Den anställde kan inte neka till dessa åtgärder utan blir tvungen att följa dessa om hen vill behålla jobbet har haft två stycken anställda med detta problem..
Ni/du har helt enkelt kuvat er för facket vid förhandlingarna svårare än så är det inte..
Ok så kontentan av detta inlägg är att man skita i facket eller alla fall ta strid mot deras linje, ungefär som Tesla gör nu? Med skillnaden att det inte är ett lagkrav att ha kollektivavtal
 
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Läser du inte mina inlägg @Rejäl 😉
Du hade en light variant tyckte Aftonbladets var bättre🤓😉
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Aftonbladet idag:

  • MARTIN PALMBORG
    12.40

    DELA

    Nya sympatiåtgärder mot Tesla​

    LO-facket Seko varslar i dag om nya sympatiåtgärder i Teslakonflikten.
    Om inte Tesla tecknar kollektivavtal med IF Metall kommer Sekos medlemmar stoppa underhåll, service och etablering av biljättens laddstationer.
    – Vi backar IF Metall i denna viktiga konflikt. Vi är inne i en viktig period för svensk fackföreningsrörelse och för den svenska modellen. Vi och våra medlemmar kommer att göra allt vi kan för att de anställda på Tesla ska få rättvisa villkor på jobbet, säger Sekos avtalssekreterare, Ulrika Nilsson, i ett Pressmeddelande.
    IF Metalls strejk mot Telsa har pågått i snart fyra månader och stöttas med sympatiåtgärder från flera fackförbund.
Ok, så man strider för att Teslas anställda ska få rättvisare villkor, trots detta har det inte presenterats vilka villkor som faktiskt är sämre för Teslas anställda?

Det enda man strider för är principen om kollektivavtal dvs att den modell där man skapar en samling högre ämbeten inom facksverige som försörjs av medlemmarna för att förhandla ett gemensamt avtal varannat år. Det gemensamma avtalet har gett dom sämre löneutveckling än likvärdiga europeiska kollegor… låter verkligen som en superdeal…
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
L Liljeros skrev:
Ok, så man strider för att Teslas anställda ska få rättvisare villkor, trots detta har det inte presenterats vilka villkor som faktiskt är sämre för Teslas anställda?

Det enda man strider för är principen om kollektivavtal dvs att den modell där man skapar en samling högre ämbeten inom facksverige som försörjs av medlemmarna för att förhandla ett gemensamt avtal varannat år. Det gemensamma avtalet har gett dom sämre löneutveckling än likvärdiga europeiska kollegor… låter verkligen som en superdeal…
Det är garantera någon Tesla anställd som har vänt sig till facket, mycket troligt att facket har hela anställningsavtalet i sin besittning…
 
R Rejäl skrev:
Det är garantera någon Tesla anställd som har vänt sig till facket, mycket troligt att facket har hela anställningsavtalet i sin besittning…
Det betvivlar jag verkligen inte, det intressanta är att det trots att dom har det i Mordor ihopskrivna dokument på 70sidor komponerat för att för evigt kuva dom anställda så har man inte publicerat något i media… är inte det lite konstigt….

Det kan ju finnas 2 orsaker till det, antingen så finns det inga större problem med avtalet, kanske en smula omfattande men ändå arbetsrättsligt ok. Alternativ 2 är helt enkelt att Metalls jurist som fick ersättning för att läsa juridik av medlemmarna men inte gjorde det helt enkelt inte är kompetent nog att hitta dessa dåliga villkor i avtalet…

Ett kollektivavtal är ju trots allt på dryga 100 sidor och eftersom Tesla inte har det blir det ju en del text att avhandla
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
R
L Liljeros skrev:
Det betvivlar jag verkligen inte, det intressanta är att det trots att dom har det i Mordor ihopskrivna dokument på 70sidor komponerat för att för evigt kuva dom anställda så har man inte publicerat något i media… är inte det lite konstigt….

Det kan ju finnas 2 orsaker till det, antingen så finns det inga större problem med avtalet, kanske en smula omfattande men ändå arbetsrättsligt ok. Alternativ 2 är helt enkelt att Metalls jurist som fick ersättning för att läsa juridik av medlemmarna men inte gjorde det helt enkelt inte är kompetent nog att hitta dessa dåliga villkor i avtalet…

Ett kollektivavtal är ju trots allt på dryga 100 sidor och eftersom Tesla inte har det blir det ju en del text att avhandla
Tror aldrig att såhär stora och allvarliga åtgärder tas med en mans bedömmning utan det avtalet har garanterat lästs av ett antal juridiskt kunniga på fackförbundet och deras juridiska ombud eller utvändig hjälp..
Tror att dom inte tar upp felaktigheterna i dagsläget pga. att inte utsätta dom anställda för risker med avslöjandet av avtalet..
Men vi kan spekulera i all evighet så länge inget ges ut så vet vi ingett😊😀
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
R
En sak som slog mig, varför pågår inga sympati demonstrationer med Tesla? alla ni som anser att Tesla ska kunna verka inom Sverige utan KA varför drar ni inte igång demonstrationer, fackeltåg för att visa att det finns krafter emot facket?
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Mikael_L
R Rejäl skrev:
En sak som slog mig, varför pågår inga sympati demonstrationer med Tesla? alla ni som anser att Tesla ska kunna verka inom Sverige utan KA varför drar ni inte igång demonstrationer, fackeltåg för att visa att det finns krafter emot facket?
Jag tror att dom är fullt upptagna med att göra det de brukar göra, tjäna pengar, erbjuda kunder det kunderna vill ha. Sköta företag, kallas det också.

De är kanske inte intresserade av poserande och lägga energi på populistiska effekter.
 
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och de behöver inte heller jobba på att undergräva fackets anseende, det sköter IF metall så bra själva.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
R
Tror att det ör mycket snack bakom dolda identiteter och lite verkstad😀 som man brukar säga, vad jag hör i fikarummen på arbetsplatserna vi har är det inte många som sympatiserar med Tesla…
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och de behöver inte heller jobba på att undergräva fackets anseende, det sköter IF metall så bra själva.
Det sköter ni ett tiotal på BH så bra🤣🤣🤣
Givetvis anonymt🤓
 
R Rejäl skrev:
En sak som slog mig, varför pågår inga sympati demonstrationer med Tesla? alla ni som anser att Tesla ska kunna verka inom Sverige utan KA varför drar ni inte igång demonstrationer, fackeltåg för att visa att det finns krafter emot facket?
Är nog för lite problem ännu, i ärlighetens namn så är ju denna massiva strejk med sympatiåtgärder i flertalet nordiska länder lite av en flopp… för än så länge är det ju business as usual. Kötiden är väl inte värre än andra märkesverkstäder och man kan få bilen levererad som vanligt…

Skulle man mot förmodan få lite utväxling på laddstationerna service så kanske det blir lite liv men osäker på om det kommer riktas mot Tesla…
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Tror att det ör mycket snack bakom dolda identiteter och lite verkstad😀 som man brukar säga, vad jag hör i fikarummen på arbetsplatserna vi har är det inte många som sympatiserar med Tesla…
I de fikarum jag befinner mig i har jag inte hört speciellt många som stödjer IF metall i det här, men våra respektive fikaumgängen är ju knappast bevis åt någon riktning.

Varför tror du att jag bara föraktar facket bakom dold identitet? I verkliga livet tar jag varje chans jag får att försöka få upp folks ögon för vilken vidrig organisation facken har blivit.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I de fikarum jag befinner mig i har jag inte hört speciellt många som stödjer IF metall i det här, men våra respektive fikaumgängen är ju knappast bevis åt någon riktning.

Varför tror du att jag bara föraktar facket bakom dold identitet? I verkliga livet tar jag varje chans jag får att försöka få upp folks ögon för vilken vidrig organisation facken har blivit.
Om opinionen mot facket hade vart stor så borde det märkts i någon form i samhället..
Varför är inte fikarummen bevis i någon riktning det är ju vanliga människors åsikter?
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.