R Rejäl skrev:
Nej det kan man inte, det finns uppsägning av personliga skäl! Och är lättare att tillämpa om någon beter sig fel..
OK, kanske kan man inte bete sig hursomhelst... MEN facket offrar glatt de unga nyanställda.

Jag börjar tillhöra gruppen "gamla" men jag tycker ändå att det inte är sjysst att offra yngre eller andra som inte alls är inblandade, som i detta fall 20 st på en underleverantör till Tesla får sluta för att pamparna vill köra nån principiell fråga. De som får kicken HAR ju kollektivavtal och vad jag förstår har de inget att anmärka på. De offras för att man vill "make a point".

Tycker det verkar vanligt med sådana här organisationer. Förvisso ska man givetvis inte svika de som varit med länge, gamla ska inte utsättas för att få kicken. Men att det drabbar folk som inte har med saken att göra är tragiskt och sjukt.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men nu pratar du om misskötsel inte arbetsbrist..

Vid arbetsbrist så gäller det jag skrev om Huvudregeln..
Uppsägning av personliga skäl är något annat..
Misskötsel gav ju arbetsbrist ? Vilket gjorde att man behövede göra sig av med personal, för att få göra sig av med dom som orsakade förlorade affärer hos kunderna och inte dom som var sist in fick man betala.

Jag tycker det är ett ganska stort samband, uppsägningskälet var inte misskötsel eftersom att facket inte accepterade det. Det hade varit en betydligt billigare lösning om det hade accepterats
 
R
L Liljeros skrev:
Misskötsel gav ju arbetsbrist ? Vilket gjorde att man behövede göra sig av med personal, för att få göra sig av med dom som orsakade förlorade affärer hos kunderna och inte dom som var sist in fick man betala.

Jag tycker det är ett ganska stort samband, uppsägningskälet var inte misskötsel eftersom att facket inte accepterade det. Det hade varit en betydligt billigare lösning om det hade accepterats
Men vid misskötsel så gäller det att säga upp personen om du inte gör det så kan inte konsekvensen skyllas på arbetsbrist..

Man kan inte vid upprepad misskötsel be om lov att säga upp en person, utan det gäller att agera så får facket agera på det om dom inte köper uppsägningen..

Dina jämförelser är inte jämförbara med en vanlig arbetsbrist pga. tex vikande marknad mm.
 
M
R Rejäl skrev:
Är man en dumskalle bara för att man är fackligt ansluten och strejkar?
Ja det är väl något av det snällaste man kan kalla det om man strejkar på ett företag man inte har något otalt med, dessutom så att det skadar företaget så pass att det tappar kunder och måste sparka personal.

Vad är uppsidan i den här konflikten för medlemmarna på övriga företag? - absolut noll!
Vad är uppsidan för de flesta som jobbar på Tesla? - noll det med!

Det här är lika korkat som att gå ut i krig och riskera att bli dödad för att någon potentat har fått för sig att några andra är fienden. LO medlemmarna verkar vara en fårskock helt utan förmåga att tänka själva.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M mnils skrev:
Ja det är väl något av det snällaste man kan kalla det om man strejkar på ett företag man inte har något otalt med, dessutom så att det skadar företaget så pass att det tappar kunder och måste sparka personal.

Vad är uppsidan i den här konflikten för medlemmarna på övriga företag? - absolut noll!
Vad är uppsidan för de flesta som jobbar på Tesla? - noll det med!

Det här är lika korkat som att gå ut i krig och riskera att bli dödad för att någon potentat har fått för sig att några andra är fienden. LO medlemmarna verkar vara en fårskock helt utan förmåga att tänka själva.
Det du tycker är så korkat finns i de flesta länder i västeuropa. Teslas konkurrenter klarar av exakt samma villkor, du har aldrig funderat över vad detta beror på?

Kan det var så att du missat något? 🤔
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
R
M mnils skrev:
Ja det är väl något av det snällaste man kan kalla det om man strejkar på ett företag man inte har något otalt med, dessutom så att det skadar företaget så pass att det tappar kunder och måste sparka personal.

Vad är uppsidan i den här konflikten för medlemmarna på övriga företag? - absolut noll!
Vad är uppsidan för de flesta som jobbar på Tesla? - noll det med!

Det här är lika korkat som att gå ut i krig och riskera att bli dödad för att någon potentat har fått för sig att några andra är fienden. LO medlemmarna verkar vara en fårskock helt utan förmåga att tänka själva.
Oj det var en oväntad jömförelse, du vet väl att du inte har ett val i Sverige heller om du är krigsplacerad i en stridande enhet vid krig, hur galen du än tänker att regeringen är…
oavsett anledning till krigsutbrottet så måste du inställa dig vid kallelse, det är så det fungerar även vid fackliga strider att man inte alltid håller med om alla beslut men solidariskt får ställa upp eller gå ur medlemskapet..
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Oj det var en oväntad jömförelse, du vet väl att du inte har ett val i Sverige heller om du är krigsplacerad i en stridande enhet vid krig, hur galen du än tänker att regeringen är…
oavsett anledning till krigsutbrottet så måste du inställa dig vid kallelse, det är så det fungerar även vid fackliga strider att man inte alltid håller med om alla beslut men solidariskt får ställa upp eller gå ur medlemskapet..
Han har ju faktiskt rätt ang. "Vad är uppsidan i den här konflikten för medlemmarna på övriga företag? - absolut noll!" Då jag gissar att han menar redan anslutet bolag.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Uppsidan är att kunna behålla en förhandlingspart mot företagen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
det är så det fungerar även vid fackliga strider att man inte alltid håller med om alla beslut men solidariskt får ställa upp eller gå ur medlemskapet..
Och detta är hela andemeningen i detta. Om facket kör principfrågor som inte gynnar medlemmar utan bara fackpampar. Att de som tas ut i strejk inte själva klagar. De som drabbas inte är anställda av ett företag som missköter sig. Folk som inte har med saken blir av med jobbet. Ja. Jag skulle faktiskt gå ur facket. Eller... Näe, fick jag kicken skulle jag förstås låta fackets kassa betala så mycket det bara gick men när jag fick nytt jobb skulle jag, om facket orsakat så jag fick kicken, går ur facket. Det verkar ju idiotiskt vara med om man blir tagen i sympatistrejk när ens arbetsgivare sköter sig. Fackpamparna ger nog fan i den lille mannen, eller the small people som BPs ordförande sa... :D

Musk må vara osympatisk, men IF Metall är i detta fall fanken värre!
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Och detta är hela andemeningen i detta. Om facket kör principfrågor som inte gynnar medlemmar utan bara fackpampar. Att de som tas ut i strejk inte själva klagar. De som drabbas inte är anställda av ett företag som missköter sig. Folk som inte har med saken blir av med jobbet. Ja. Jag skulle faktiskt gå ur facket. Eller... Näe, fick jag kicken skulle jag förstås låta fackets kassa betala så mycket det bara gick men när jag fick nytt jobb skulle jag, om facket orsakat så jag fick kicken, går ur facket. Det verkar ju idiotiskt vara med om man blir tagen i sympatistrejk när ens arbetsgivare sköter sig. Fackpamparna ger nog fan i den lille mannen, eller the small people som BPs ordförande sa... :D
Hur tror du att denna striden gynnar en enskild facklig ledare?

Detta drivs inte till någon fördel Av enskild ledare av en fackorganisation, utan för lika vilkor för marknadens parter Tesla kommer att växa så som det ser ut på marknaden..
Och det lilla som läckt ut om arbetsvillkoren är att dom inte är jämlika med andra mekanikers arbetsvillkor..
 
Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Hmm, en affärsmöjlighet minsann, jag ska kanske kontakta T-SWE och erbjuda mina tjänster. :)
 
  • Älska
  • Gilla
fixarmicke och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, en affärsmöjlighet minsann, jag ska kanske kontakta T-SWE och erbjuda mina tjänster. :)
Ta med tillräckligt med vaselin bara…
 
  • Wow
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Som lite motvikt i tråden, så är här ett exempel där det verkar som att facket gör något bra enligt mig
https://www.dn.se/sverige/paul-anvande-nodvarn-mot-elev-fick-sparken/ (även om jag bara läst ingressen)

Tycker personligen att facket ska fokusera mer på att hjälpa de enskilda medlemmarna som individer, och mindre på stora politiska strider som Tesla konflikten.

Tror fortfarande det troligaste utfallet av Tesla konflikten är att vi får ny lagstiftning runt sympatiåtgärder, Tesla kör på utan kollektivavtal och att Sverige förlorar X antal jobb till Kina.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
R
A ajn82 skrev:
Som lite motvikt i tråden, så är här ett exempel där det verkar som att facket gör något bra enligt mig
[länk] (även om jag bara läst ingressen)

Tycker personligen att facket ska fokusera mer på att hjälpa de enskilda medlemmarna som individer, och mindre på stora politiska strider som Tesla konflikten.

Tror fortfarande det troligaste utfallet av Tesla konflikten är att vi får ny lagstiftning runt sympatiåtgärder, Tesla kör på utan kollektivavtal och att Sverige förlorar X antal jobb till Kina.
Detta är överklagat det är inte facket som sagt upp honom utan skolan..
Han har väldigt god chans att få upprättelse vad jag har förståt..

Nej facket kan inte rädda varje individ i varje strid, utan dom måste driva dom större frågorna som i fallet med Tesla att inte modellen försvinner pga. oseriösa utländska bolag som kommer hit med sina kulturer och kör sitt race..
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.