Hej
Bor på landet och tänkte införskaffa en ATV som främst kommer användas för lite arbete på gården samt snöplogning. Även nöjeskörning med barnen. Har bara b körkort men vilken kan vara lämplig?
 
Modell får du avgöra men välj ett känt märke tx polaris
 
Nu kommer det bli pajkastning på olika märken och folk kommer knyta handen i fickan och känna sig kränkt.

Vi har själva en cfmoto 850xc som köptes ny 18, den funkar riktigt bra och sambon tycker sig åka riktigt bra där bak.
Kör året om med den, däck på sommaren och band på vintern.
Hade problem med servon men det lagades utan nå konstigheter.
Dock är den inte lika lättstyrd som amerikanska maskiner som man kan styra med pekfingret nästan.

Fördelarna med en cfmoto är att dom är billiga att köpa in och håller idag en bra kvalité inte bäst men bra, skulle vilja säga likvärdig dom dyrare "märkesmaskinerna"

Nackdelen är att det inte finns samma eftermarknad på häftiga grejer som det finns till exempelvis can am. Men saker så som packväskor och liknande är det gott om.

Om vi sen snackar om dessa Vad nu folk kallar för märkesmaskiner, så ja dom funkar bra dom med.
Testat lite polaris och can am tycker att det är fina maskiner. Men dyra o köpa nya.
Fördelen med dessa är väll att det dräller av tillbehör på eftermarknaden.
Vill du ha rosa angeleyes till din hjuling så är det bara att klicka hem från eBay.
Det är väll den enda fördelen jag ser med dom, möjligen lite bättre andrahandsvärde om maskiner blir kort i ägorna.
Annars ser jag inga andra fördelar utifrån vad du vill göra med den.

Att registrera som traktor b är vad jag tror vanligast. Det betyder att du kan köra på väg men den är strypt till 60.

På cfmoto vet jag att handlarna kan ta bort strypningen eller sälja en ostrypt box så det inte blir tjall med besiktningen.

På can am så fanns det förut en ostrypt nyckel vet inte om det finns kvar än idag.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Nu kommer det bli pajkastning på olika märken och folk kommer knyta handen i fickan och känna sig kränkt.
Jag visste inte att jag behövde en sån där. Men nu gör jag det. Tack för tipset :D
 
L Lutte skrev:
Nu kommer det bli pajkastning på olika märken och folk kommer knyta handen i fickan och känna sig kränkt.

Vi har själva en cfmoto 850xc som köptes ny 18, den funkar riktigt bra och sambon tycker sig åka riktigt bra där bak.
Kör året om med den, däck på sommaren och band på vintern.
Hade problem med servon men det lagades utan nå konstigheter.
Dock är den inte lika lättstyrd som amerikanska maskiner som man kan styra med pekfingret nästan.

Fördelarna med en cfmoto är att dom är billiga att köpa in och håller idag en bra kvalité inte bäst men bra, skulle vilja säga likvärdig dom dyrare "märkesmaskinerna"

Nackdelen är att det inte finns samma eftermarknad på häftiga grejer som det finns till exempelvis can am. Men saker så som packväskor och liknande är det gott om.

Om vi sen snackar om dessa Vad nu folk kallar för märkesmaskiner, så ja dom funkar bra dom med.
Testat lite polaris och can am tycker att det är fina maskiner. Men dyra o köpa nya.
Fördelen med dessa är väll att det dräller av tillbehör på eftermarknaden.
Vill du ha rosa angeleyes till din hjuling så är det bara att klicka hem från eBay.
Det är väll den enda fördelen jag ser med dom, möjligen lite bättre andrahandsvärde om maskiner blir kort i ägorna.
Annars ser jag inga andra fördelar utifrån vad du vill göra med den.

Att registrera som traktor b är vad jag tror vanligast. Det betyder att du kan köra på väg men den är strypt till 60.

På cfmoto vet jag att handlarna kan ta bort strypningen eller sälja en ostrypt box så det inte blir tjall med besiktningen.

På can am så fanns det förut en ostrypt nyckel vet inte om det finns kvar än idag.
Tack för din respons. Jag kanske var lite luddig med 'arbete på gården' men det är nog mest lite allmän körning och eventuellt infördkaffa nån typ av släp för bortforsling av div grenar och dyl. Fast plog är viktigt i alla fall.
L Lutte skrev:
Nu kommer det bli pajkastning på olika märken och folk kommer knyta handen i fickan och känna sig kränkt.

Vi har själva en cfmoto 850xc som köptes ny 18, den funkar riktigt bra och sambon tycker sig åka riktigt bra där bak.
Kör året om med den, däck på sommaren och band på vintern.
Hade problem med servon men det lagades utan nå konstigheter.
Dock är den inte lika lättstyrd som amerikanska maskiner som man kan styra med pekfingret nästan.

Fördelarna med en cfmoto är att dom är billiga att köpa in och håller idag en bra kvalité inte bäst men bra, skulle vilja säga likvärdig dom dyrare "märkesmaskinerna"

Nackdelen är att det inte finns samma eftermarknad på häftiga grejer som det finns till exempelvis can am. Men saker så som packväskor och liknande är det gott om.

Om vi sen snackar om dessa Vad nu folk kallar för märkesmaskiner, så ja dom funkar bra dom med.
Testat lite polaris och can am tycker att det är fina maskiner. Men dyra o köpa nya.
Fördelen med dessa är väll att det dräller av tillbehör på eftermarknaden.
Vill du ha rosa angeleyes till din hjuling så är det bara att klicka hem från eBay.
Det är väll den enda fördelen jag ser med dom, möjligen lite bättre andrahandsvärde om maskiner blir kort i ägorna.
Annars ser jag inga andra fördelar utifrån vad du vill göra med den.

Att registrera som traktor b är vad jag tror vanligast. Det betyder att du kan köra på väg men den är strypt till 60.

På cfmoto vet jag att handlarna kan ta bort strypningen eller sälja en ostrypt box så det inte blir tjall med besiktningen.

På can am så fanns det förut en ostrypt nyckel vet inte om det finns kvar än idag.
 
Tänkte att jag återupplivar den här tråden. Funderar att en 4-hjuling skulle vara användbar hemma. Men hur stor motor behöver man för att kunna köra hem stockar eller ved från mitt lilla trädbevuxna område?
 
N Niq skrev:
Tänkte att jag återupplivar den här tråden. Funderar att en 4-hjuling skulle vara användbar hemma. Men hur stor motor behöver man för att kunna köra hem stockar eller ved från mitt lilla trädbevuxna område?
Det beror ju lite på hur terrängen ser ut och omfattning. Är det ett litet plant område med god framkomlighet där du ska hämta ett par stockar någon gång ibland eller frakta några vedpinnar som täcker helgens eldande så räcker det med typ en liten Viarelli 150cc.

Du får komplettera med lite mer info.
 
Alatan Alatan skrev:
Det beror ju lite på hur terrängen ser ut och omfattning. Är det ett litet plant område med god framkomlighet där du ska hämta ett par stockar någon gång ibland eller frakta några vedpinnar som täcker helgens eldande så räcker det med typ en liten Viarelli 150cc.

Du får komplettera med lite mer info.
Det är gammal skogsmark numera avverkad med nyplanterade träd sluttande många höjdskillnader men inte speciellt lång sträcka. Har en del rejäla träd som behöver tas ut men dom behöver inte tas som hela stockar.
Det arbetet är dock inte något som görs så hemskt mycket. Sedan kommer det troligen att plogas en del snö med den om vi skaffar en och barnen kommer använda den som transportmedel. Har en traktor som kommer ploga den mesta snön. Men vill helst inte köra den i skogen då det är ungskog.
 
Om man bortser från mindre "lekmaskiner" och tänker från 350cc och uppåt så är det inte motoreffekten som begränsar en atv, det är greppet. En mindre maskin är tillräcklig, men en större och tyngre maskin kan vara stabilare att köra med vagn.
 
Om du plogar djup blötsnö med maskinen, och har kedjor på alla fyra och diffspärr och hela baletten, går det tungt. Vår 700-kubikare får jobba hårt. Vår tidigare 800-kubikare tappade ena kamkedjespännaren med motorhaveri som resultat. Det vart iofs nog inte snöplogningen som orsakade motorhaveriet, men det hände när vi plogade snö. Orsaken var sannolikt bristande underhåll.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Om du plogar djup blötsnö med maskinen, och har kedjor på alla fyra och diffspärr och hela baletten, går det tungt. Vår 700-kubikare får jobba hårt. Vår tidigare 800-kubikare tappade ena kamkedjespännaren med motorhaveri som resultat. Det vart iofs nog inte snöplogningen som orsakade motorhaveriet, men det hände när vi plogade snö. Orsaken var sannolikt bristande underhåll.
Kommer nog att använda traktorn till det. Men det är ju roligt att veta att det går. Men jag antar att 500 kubik är för lite för en sådan uppgift?
 
Jag skulle rekommendera en 6x6
Jag har en Can AM outlander 650 6x6 och den orkar hur mycket som helst så länge den har bra grepp. Har inga problem att dra en fullastad(stockar) Kranman 1650 utan drivning.
Gissar att en 4x4 med samma motor är lika stark men förmodligen mycket sämre grepp.

En annan fördel är flaket, du kan lasta 300kg på det och det är så skönt att slippa koppla på en vagn om man ska ha med sig nått. Det är bara att slänga upp motorsågen, bensindunken, hydraulaggregatet till Kranman och åka i väg och ändå ha gott om plats kvar på flaket
 
Honda antingen en rancher med stel bakaxel eller en lite större Rincon. Jag hade en en 650 Rincon i många år, den startade ALLTID och förutom att det blev ytrost vid svetsningar till korgarna så var den kanon. Rinconen är lite roligare med delad axel och beter sig bättre.
 
N noone70 skrev:
Jag skulle rekommendera en 6x6
Jag har en Can AM outlander 650 6x6 och den orkar hur mycket som helst så länge den har bra grepp. Har inga problem att dra en fullastad(stockar) Kranman 1650 utan drivning.
Gissar att en 4x4 med samma motor är lika stark men förmodligen mycket sämre grepp.

En annan fördel är flaket, du kan lasta 300kg på det och det är så skönt att slippa koppla på en vagn om man ska ha med sig nått. Det är bara att slänga upp motorsågen, bensindunken, hydraulaggregatet till Kranman och åka i väg och ändå ha gott om plats kvar på flaket
Håll koll på dina kedjespännare! Vår som havererade hade en Rotax V-twin på 800 cc.
 
  • Ledsen
noone70
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Håll koll på dina kedjespännare! Vår som havererade hade en Rotax V-twin på 800 cc.
Kollar de sånt när man lämnar in den på service?
edit: Jag trodde det var kardanaxel på dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.