R RejÀl skrev:
Inte alla, det finns nĂ„gra sniglar pĂ„ BH i alla fall😇😉😂
Haha ja, garanterat 😎
 
  • Gilla
RejÀl
  • Laddar…
R
E erikjakan skrev:
Haha ja, garanterat 😎
Oftast dom med för dĂ„lig rĂ€ckvidd pĂ„ brĂ€nsle alternativet😱😉
 
  • Haha
erikjakan
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Absolut, man fĂ„r inte köra för fort heller, men det gör alla Ă€ndĂ„ 😁.
nÀr fÄr man tillÀmpa det tankesÀttet?
gÀller det mord med? RÄn?, eller vart drar du grÀnsen vilka lagar ska man följa och vilka ska man inte?
 
O oliven1 skrev:
nÀr fÄr man tillÀmpa det tankesÀttet?
gÀller det mord med? RÄn?, eller vart drar du grÀnsen vilka lagar ska man följa och vilka ska man inte?
Dem jag tycker Ă€r fel, all makt utgĂ„r frĂ„n folket 😉
 
E erikjakan skrev:
Dem jag tycker Ă€r fel, all makt utgĂ„r frĂ„n folket 😉
bygglov finns av en anledning, se kan man tycka vad man vill om det.

sedan vill man kanske nÄgon gÄng sÀlja och kan fÄ stora problem
 
O oliven1 skrev:
bygglov finns av en anledning, se kan man tycka vad man vill om det.

sedan vill man kanske nÄgon gÄng sÀlja och kan fÄ stora problem
Ja absolut, det fÄr ju var och en avvÀga.
 
HÀr kommer trÄkig info jag fick av kommunen.
Det Àr ocksÄ felrÀknat dÄ totala bruttoarean Àr 241,6kvm inkl vÀxthus.

Finns det möjlighet att fÄ dispens pÄ de ytterligare 22kvm man vill lÀgga till?

”
Hej,

Tack, er fastighet har en byggrÀtt i detaljplanen som reglerar bruttoarean, som Àr max 250 kvm totalt. Utökning av bostadsytan som ni vill göra, krÀver ett bygglov.

Ni gjorde en tillbyggnad som ett vÀxthus -2012. I det bygglovet stÄr det att ni har en bruttoyta pÄ 257 kvm totalt nu med tillbyggnaden vÀxthus. SÄ tyvÀrr Àr den ytan redan överskriden sÄ vi kan inte bevilja ett bygglov nÀr ni vill bygga in den öppna ytan pÄ ert bostadshus.

En möjlighet för er Àr att ta bort vÀxthuset eller tillÀmpa attefalls tillbyggnad pÄ ert vÀxthus. Men Attefalls tillbyggnads ytan Àr begrÀnsad till max 15 kvm. SÄ det Àr om det gÄr att minska ytan som vÀxthuset har till 15 kvm? DÄ frigörs den hela ytan till er för bostadshuset istÀllet och den öppna ytan som ni vill bygga in.

Men som sagt, vill ni bygga in den öppna ytan krĂ€vs bygglov.”
 
Precis.. DÀrför jag hÄller kommunen pÄ need to know basis.
 
E erikjakan skrev:
Precis.. DÀrför jag hÄller kommunen pÄ need to know basis.
Ja jo, men det blir ju jobbigt den dagen man vill sÀlja
 
rastapappa rastapappa skrev:
Ja jo, men det blir ju jobbigt den dagen man vill sÀlja
Om det Àr inom 10 Är ja, och om nÄn mÀrker det, ja.
 
rastapappa rastapappa skrev:
HÀr kommer trÄkig info jag fick av kommunen.
Det Àr ocksÄ felrÀknat dÄ totala bruttoarean Àr 241,6kvm inkl vÀxthus.

Finns det möjlighet att fÄ dispens pÄ de ytterligare 22kvm man vill lÀgga till?

”
Hej,

Tack, er fastighet har en byggrÀtt i detaljplanen som reglerar bruttoarean, som Àr max 250 kvm totalt. Utökning av bostadsytan som ni vill göra, krÀver ett bygglov.

Ni gjorde en tillbyggnad som ett vÀxthus -2012. I det bygglovet stÄr det att ni har en bruttoyta pÄ 257 kvm totalt nu med tillbyggnaden vÀxthus. SÄ tyvÀrr Àr den ytan redan överskriden sÄ vi kan inte bevilja ett bygglov nÀr ni vill bygga in den öppna ytan pÄ ert bostadshus.

En möjlighet för er Àr att ta bort vÀxthuset eller tillÀmpa attefalls tillbyggnad pÄ ert vÀxthus. Men Attefalls tillbyggnads ytan Àr begrÀnsad till max 15 kvm. SÄ det Àr om det gÄr att minska ytan som vÀxthuset har till 15 kvm? DÄ frigörs den hela ytan till er för bostadshuset istÀllet och den öppna ytan som ni vill bygga in.

Men som sagt, vill ni bygga in den öppna ytan krĂ€vs bygglov.”
hur
E erikjakan skrev:
Om det Àr inom 10 Är ja, och om nÄn mÀrker det, ja.
spelar ingen roll om det Àr inom 10 Är
 
O oliven1 skrev:
nÀ, krÀvs alltid bygglov.
Och man bör Àven ta in en konstruktör....
 
E erikjakan skrev:
Om det Àr inom 10 Är ja, och om nÄn mÀrker det, ja.
Efter 10 Är kan man nekas nya bygglov innan det gamla Àr rÀttat. SÄ det Àr INTE en amnesti. Bara att man inte kan bötfÀllas i efterhand.
Det Àr alltsÄ straffet som preskriberas. Det uppstÄr inte ett automagiskt tillstÄnd.
 
Appendix Appendix skrev:
Efter 10 Är kan man nekas nya bygglov innan det gamla Àr rÀttat. SÄ det Àr INTE en amnesti. Bara att man inte kan bötfÀllas i efterhand.
Det Àr alltsÄ straffet som preskriberas. Det uppstÄr inte ett automagiskt tillstÄnd.
Ja sÄ har jag förstÄtt det.

Jag ska försöka göra detta pĂ„ korrekt sĂ€tt. Jag har tillrĂ€cklig btarea om jag minskar vĂ€xthuset till 15kvm och gör det till ett ”tillbyggnad atterfallshus”. Men innan det görs sĂ„ ska jag se om jag kan fĂ„ dispens. Enligt boverket finns det möjlighet till dispens om pĂ„verkan Ă€r liten. Detta bygge kan jag anse Ă€r litet dĂ„ det inte pĂ„verkar utemiljö eller grannar eller dylikt
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Efter 10 Är kan man nekas nya bygglov innan det gamla Àr rÀttat. SÄ det Àr INTE en amnesti. Bara att man inte kan bötfÀllas i efterhand.
Det Àr alltsÄ straffet som preskriberas. Det uppstÄr inte ett automagiskt tillstÄnd.
Fast dem kan ju inte fÄ nÄt mer bygglov, allt Àr ju redan uppbyggt.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.