Om jag vill ändra från ojordat till jordat i ett rum, men det bara finns fas och nolla framdraget. Hur gör jag då?

Ett sätt (kanske det enda rätta) är förståss att dra fram en jordledare. Men jord och nolla sitter ju ändå ihop i gruppcentralen. Så man kan ju fråga sig varför man inte bara kan koppla ihop fas och nolla i vägguttaget.

Men visst, om man i framtiden monterar en jordfelsbrytare vid gruppcentralen, så funkar ju inte JFB korrekt för detta rum och så kan vi ju inte ha det.

Men, kan jag byta ut alla de ojordade uttagen i rummet mot jordade "våtrumsuttag" med inbyggd JFB och koppla ihop jord och nolla bakom dessa?

Är det lagligt eller ej och vilka säkerhetsaspekter finns på detta?
 
Göran.W
Saknas jord ledaren drar man fram en sådan.
Patent lösningar är ingen bra ide alls, skulle något hända gäller tex inte försäkringen och ännu värre någon kan dö.
Det rä för den delen olagligt med.
Det finns inga genvägar det är bara till att dra fram en jord ledare med.
 
Varför tycker du det är så viktigt att dra in jord till ett rum om du ändå helst vill göra
det så enkelt för dig som möjligt, det låter som att jordat är viktigare än säkerheten.
En jordfelsbrytare i gruppcentralen börde vara det enklaste sättet att göra din installation säkrare
om det av någon anledning skulle vara "omöligt" att dra fram jordledare.
 
Det går utmärkt att koppla ihop jord och nolla om du inte har något emot livsfarligt strömförande apparatlådor och elbränder.
Det är faktiskt inte så att elektriker drar fram både PE och N bara för att kunna ta mer betalt av kunderna.
 
Det jag är lite rädd för är att elvärme frys etc. ska bli strömlösa om JFB löser ut då ingen är hemma (de kan ju trots allt lösa ut p.g.a. småfel). Sedan finns det också ett rum där någon tomte blandat ett jordat och ett ojordat uttag i samma rum och det känns ju inte helt rätt att ha det så...

Eftersom jag å ena sidan vill ha JFB av säkerhetsskäl, men å andra sidan inte vill att hela huset ska slockna då den löser ut, så skulle jag vilja sektionera.

Av Göran W:s svar ovan framgår att man inte får koppla på detta sätt. Men: Varför kan någon dö? Jag fattar inte riktigt den tekniska anledningen till varför det är farligare (och mera förbjudet) att koppla ihop nolla och jord i ett vägguttag än i en gruppcentral?
 
Göran.W
Att man inte får koppla så beror på att om något blir fel finns det bara en ledare att leda av fel strömen genom och inte 2st som när jord ledaren är med.
Det går alldeles utmärkt att kopppla så att inte jordfelsbrytaren stänger av kyl och frys om den löser.
Det kostar iof lite mer men kan vara guld värt om den löser.
Det bästa är att ha 3 jordfels brytare en brytare som bryter värme systemet en som bryter allt annat utom kyl-frys och en som bryter kyl-frys.
Det kostar mer men det kan det vara värt när den inte bryter bort allt om tex pannan får jord fel vilket inte är helt ovanligt.
 
305 skrev:
Av Göran W:s svar ovan framgår att man inte får koppla på detta sätt. Men: Varför kan någon dö? Jag fattar inte riktigt den tekniska anledningen till varför det är farligare (och mera förbjudet) att koppla ihop nolla och jord i ett vägguttag än i en gruppcentral?
Det är just därför du absolut inte får pilla med elen själv. Även om någon förklarar anledningarna till varför PE och N är separerade så ska du nog hålla dig ifrån elen. Det finns nämligen mycket annat man också måste veta för att göra en säker installation.
Det är lite sent, så jag förklarar inte funktionen hos PE, N och PEN här och nu. Det har säkerligen redan förklarats oräknerliga gånger i detta forum. Sök lite i forumet om du är intresserad. Du är långt ifrån den första hemmapularen som har "kommit på" att PE och N är "samma sak" och därför så måste ju en av dom vara onödig.

EDIT: Göran hann före.

Ang. jordfelsbrytare. Här sitter allt (utom garagecentral och dränkt avloppspump) på en och sammma jordfelsbrytare. Det kan hända att man kan behöva överväga att sätta en eventuell panna på en egen JFB eller helt utan JFB. Det vet jag inget om.
Det har i alla fall aldrig varit något problem med kyl/frys på samma JFB som resten av huset här. Risken med kyl/frys på jordfelsbrytare är lite överdriven. Moderna jordfelsbrytare ska inte lösa ut av misstag. Det kan hända att dom löser ut vid åsknedslag etc. Men då spelar det ju ändå ingen roll hur många du har :)
Är man bortrest så har man inga färskvaror i kylen, och en frysbox håller ofta kylan i nästan en vecka utan ström. Frysskåp är lite sämre.
Extrakostnaden för separerade jordfelsbrytare motsvarar nästan värdet på eventuell mat i frysen.

Har man lust att lägga nån tusenlapp extra så skadar det inte att sätta in mer än en jordfelsbrytare, men jag håller inte riktigt med om vikten av det.
 
OK, börjar klarna lite. Men när det bara finns en fyr-ledare som matar gruppcentralen. Hur funkar det då (det finns ju bara en ledare som kan leda bort felström)? Eller har det med grovleken att göra?
 
Det har inte med grovleken att göra.
Tänk efter vad som skulle hända om din kombinerade "skyddsjord och nolla" exempelvis skulle gå av någonstans.
 
Jo tack, då kan man få en rejäl stöt. Kanske tillräckligt rejäl för att aldrig kunna bli åtalad för sitt olaga hempulande...

Jag misstänkte att det fanns någon orsak till varför man inte kopplar så här och nu har jag det svar jag aldrig kommer att glömma.

Men: I många bostäder är ju gruppcentralen kopplad till PEN-ledare. Så vad händer om den går av? Eller rättare sagt. Hur har man under många år kunnat få koppla på det sättet?
 
Överallt har man en inkommande PEN till fastigheter och det är inget kul alls om denna trillar bort.
Nåväl, det kommer som sagt in en kombinerad nolledare och skyddsjord (PEN) och den delas sen upp till skyddsjord och nolledare dvs fyrledarsystemet blir ett femledarsystem. Efter denna uppdelning får dessa _aldrig_ kopplas ihop igen.

En av fördelarna med en JFB i centralen är att den direkt löser för sådana ihopkopplingar och tur är det för det som kan ske är att all ansluten utrustning kan bli strömförande, inget kul alls att ta i en tvättmaskin t ex som har 230 V i höljet.

Det som sker praktiskt då PEN faller bort är bl a att de vanliga uttagen plötsligt har 400V i sig och att det börjar ryka lite runtom i huset då klockradios mm brinner upp. Man bör inte vistas i det huset då eftersom även skyddsjorden kan ha spänning på sig. Enda rätta där torde vara att bryta inkommande och tillkalla elektriker fortare än kvickt.

Riskerna ovan är ett av skälen till att det så ofta skrivs här att gemene man inte skall rota i sina centraler.

/Kent
 
4-ledarsystem som servis har flera dåliga egenskaper. Faran med en skadad PEN-ledare är en. Andra problem är att de lätt ger upphov till svårhanterade vagabonderande jordströmmar.

Allt fler elnät byggs ut med 5-ledarsystem i servisledningen också. Hurvida nätföretagen lägger 5-ledarsystem hela vägen från transformatorstationen eller inte vet jag inte.
 
En bortfallen PEN ledare är som sagt ungefär det värsta som kan hända i en elanläggning. Att ha uppdelat till 5 ledarsystem ända till elverket löser bara delvis den faran. Om neutralledaren till huset (dvs "N delen" PEN) så får man fortfarande överspänningar i eluttagen (det blir inte just 400V, det blir lite vad som helst mellan 0 och 400V), man får fortfarande med stor sannolikhet en brand. Skillnaden mot att ha PEN, är att man åtminstone slipper får allt i hela huset spänningsförande som händer när en PEN ledare släpper. Men det är alltså nästan lika allvarligt om det "bara" är neutralledaren till huset som släpper.
 
petersv skrev:
4-ledarsystem som servis har flera dåliga egenskaper. Faran med en skadad PEN-ledare är en. Andra problem är att de lätt ger upphov till svårhanterade vagabonderande jordströmmar.

Allt fler elnät byggs ut med 5-ledarsystem i servisledningen också. Hurvida nätföretagen lägger 5-ledarsystem hela vägen från transformatorstationen eller inte vet jag inte.
Än så länge är det bara serviserna som är 5-ledare, och då endast på nybyggen givetvis.
 
Spelar dock inte så stor roll vad man har för inkommande om nu folk börjar koppla ihop jord och nolla.
Inte för att vara elak eller jo kanske men jag börjar snart undra om den där 305 enbart är ett troll, dvs nån som ställer idiotfrågor bara för att fördriva sin och andras tid. Vissa saker här på forumet tyder på detta såsom jag ser det, elelr så är han/hon enbart mycket frågvis...

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.