Tobbe.A Tobbe.A skrev:
En halvmeter lät mycket, är det nödvändigt?
Vill du veta exakta mått till brännbart och hur bjälklags genomgångar ska ordnas behöver du kolla med skorstenstillverkaren, en halvmeter obrännbar stenull tänker jag är fullt tillräckligt utan att veta tillräckligt mycket om just dina förutsättningar.
 
Tobbe.A
Nu har sotaren varit här. Han var inte det minsta orolig för att lösullen skulle börja brinna. Han motiverade det med att om jag kan hålla handen på rökkanalen inne i huset utan att bränna mig, hur skulle då det kunna bli så varmt på vinden att det börjar brinna? Rökkanalen är dubbelisolerad på vinden och det är alltid varmast närmst kaminen. Han sa att jag kan bygga en sarg av gips och sätta dit så den håller bort lösullen om jag vill.

Han sa också att räddningstjänsten SKA gå upp på vinden och kolla när de gör sin brandskyddskontroll, det har de aldrig gjort här.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Nu har sotaren varit här. Han var inte det minsta orolig för att lösullen skulle börja brinna. Han motiverade det med att om jag kan hålla handen på rökkanalen inne i huset utan att bränna mig, hur skulle då det kunna bli så varmt på vinden att det börjar brinna? Rökkanalen är dubbelisolerad på vinden och det är alltid varmast närmst kaminen. Han sa att jag kan bygga en sarg av gips och sätta dit så den håller bort lösullen om jag vill.

Han sa också att räddningstjänsten SKA gå upp på vinden och kolla när de gör sin brandskyddskontroll, det har de aldrig gjort här.
Konstigt utlåtande kan jag tycka. Tillverkerens instruktioner bör ju tillämpas. Sen är det väl så att tillverkaren av skorstenen inte bara beaktat myseldning utan även en storbrand i skorstenen?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Det är skorstenstillvetkarens
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Nu har sotaren varit här. Han var inte det minsta orolig för att lösullen skulle börja brinna. Han motiverade det med att om jag kan hålla handen på rökkanalen inne i huset utan att bränna mig, hur skulle då det kunna bli så varmt på vinden att det börjar brinna? Rökkanalen är dubbelisolerad på vinden och det är alltid varmast närmst kaminen. Han sa att jag kan bygga en sarg av gips och sätta dit så den håller bort lösullen om jag vill.

Han sa också att räddningstjänsten SKA gå upp på vinden och kolla när de gör sin brandskyddskontroll, det har de aldrig gjort här.
Märkligt att sotaren frångår tillverkarens anvisningar..
 
Tobbe.A
N nybyggarn3 skrev:
Konstigt utlåtande kan jag tycka. Tillverkerens instruktioner bör ju tillämpas. Sen är det väl så att tillverkaren av skorstenen inte bara beaktat myseldning utan även en storbrand i skorstenen?
Det var ju förutsatt att jag eldar enligt instruktionerna givetvis… alltså att jag håller mig till den max kg ved i timmen och eldar i fyra timmar för att sedan låta den vila lika mycket. Nu när jag tagit bort lösullen runt så såg han ingen risk.
 
Tobbe.A
R Rejäl skrev:
Det är skorstenstillvetkarens

Märkligt att sotaren frångår tillverkarens anvisningar..
Han från gick inga anvisningar. Hans uttalande byggde på om jag håller mig till tillverkarens anvisningarna och nu när jag tagit bort lösullen som låg emot rökkanalen.
 
R
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Han från gick inga anvisningar. Hans uttalande byggde på om jag håller mig till tillverkarens anvisningarna och nu när jag tagit bort lösullen som låg emot rökkanalen.
Men är det inte 50mm Stenull som gäller enligt tillverkaren?
 
Tobbe.A
R Rejäl skrev:
Men är det inte 50mm Stenull som gäller enligt tillverkaren?
Jo, men det ligger ju stenull där. Lösullen som låg på stenullen har jag ju tagit bort. Det är klart att jag inte fått bort precis allt, jag visade bilder för sotaren och förklarade vad jag gjort.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag kom in på den här gamla tråden när jag sökte info om Hunton lösull…

I våras tilläggsisolerade vi med isocell cellulosa, vår granne valde några månader senare att isolera med Hunton. Grannen fick info att Hunton var det bästa alternativet och det var ingen fara att de har en rökkanal.

I förrgår brann min grannes hus. Det var isoleringen på vinden som brann, det startade vid skorstenen. För kunna släcka branden var räddningstjänsten tvungna att riva delar av huset. Det tog ca 10 timmar att släcka elden helt. Huset är bara att riva. Skorstenen är dubbelisolerad och de hade bara eldat i ett par timmar.

När några av brandmännen fick höra att huset nyligen tilläggsisolerades gissade de på att det gjorts med Hunton, eftersom det var skit sett ur brandskyddssynpunkt.

Jag blev lite orolig då vi nyligen isolerade och kolla på brandskyddsklassen gällande isocell, som är ”B”. Hunton har ”E” vilket är näst sämst. Hunton är kanske bra när det gäller isolering, men har man kamin eller motsvarande så hade jag verkligen inte valt Hunton.

Räddningsledaren på plats sa att om han skulle isolera så hade han inte använt något annat än stenull. ”Allt brinner vid rätt temperatur”.
*
Stenull är bergsäkert.
Fast även den förstörs också av brand då fiberlimmet bryts ner så att fiberna faller ihop, men stenull skyddar för första branden. Därefter skall utsatta delar bytas.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Han motiverade det med att om jag kan hålla handen på rökkanalen inne i huset utan att bränna mig, hur skulle då det kunna bli så varmt på vinden att det börjar brinna?
Isoleringen ska ju inte bara tåla normal eldning, utan även att nånting går fel.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
@
J Jochi skrev:
*
Stenull är bergsäkert.
Fast även den förstörs också av brand då fiberlimmet bryts ner så att fiberna faller ihop, men stenull skyddar för första branden. Därefter skall utsatta delar bytas.
Trähus med pappersisolering är inte höjden av brandsäkerhet.
Numera bör man även tänka på konsekvenser av sprängningar.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tobbe.A
Eftersom jag inte hade hört något från företaget på fyra veckor, tog jag idag en ny kontakt. Det slutade med att de kommer lämna en säck stenull här utan kostnad 👍

Jag fick dock aldrig riktigt svar på varför det inte är standard att ha sarg/stenull vid skorstenen, mer än att det inte stod i offerten.
 
Tobbe.A
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Eftersom jag inte hade hört något från företaget på fyra veckor, tog jag idag en ny kontakt. Det slutade med att de kommer lämna en säck stenull här utan kostnad 👍

Jag fick dock aldrig riktigt svar på varför det inte är standard att ha sarg/stenull vid skorstenen, mer än att det inte stod i offerten.
I veckan kom företaget ut med en säck stenull. Idag krånglade jag mig in på vinden, det är så svårt att komma åt så jag hoppas detta räcker nu.
 
  • Ventilationsrör sticker upp genom isolering av stenull på en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe.A
Jag såg nu att jag svarade mig själv, det var inte meningen 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.