Hej!
Planerar om köket och har fått hem nya hällen (Cylinda IHI5260T). Det är tydliga instruktioner på sladden (bild) och i installationsmanual (bild) men tyvärr skiljer dom sig åt lite.

Enklaste för mig vore att använda befintligt Perilexuttag, vilket borde vara möjligt med båda markerade alternativen? Finns någon fördel att använda 3-fas varianten? Och törs man det med tanke på sladdens märkning? Effekten är 7200W.

Med vänlig hälsning Erik
 
  • Instruktionsmanual med steg för steg-illustrationer, elskabel och anslutningsklämma inringad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller tänger som klipper elsladd vid arbetsområde med instruktionshäfte och skyddshandskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hällen är garanterat för två faser, men har en plint för att parkera den tredje fasen.

Edit, din sladd är kopplad för två faser, då ska du koppla enligt det alternativet.
 
Använd detta alternativ. Det är det normala för Sverige. Det är ju lika det du ringat in men för två faser. Om sladden redan är monterad i hällen så kräver det dock att du kommer åt denna plint och kan koppla isär de två neutralledarna så att endast blå används som neutralledare. Den tredje fasen, grå, blir då oansluten i hällen, bör ändå kopplas till en fas i stickproppen.

Elektrisk diagram för anslutning av kablar, märkta med färger och anslutningspunkter, för flerfasigt system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
O
E erik_m_a skrev:
Hej!
Planerar om köket och har fått hem nya hällen (Cylinda IHI5260T). Det är tydliga instruktioner på sladden (bild) och i installationsmanual (bild) men tyvärr skiljer dom sig åt lite.
Det inkopplingsalternativ du ringat in på kabeln är det andra alternativet från vänster i manulen, men av någon anledning ringar du in det längst till höger som är annorlunda. Då är det klart att det skiljer sig. Eller hur tänkte du? Jag förstår inte!

Om du kopplar enligt det alternativ du ringat in på kabeln så behöver du en 2-fasgrupp avsäkrad 16A. Det går givetvis bra med en 3-fasgrupp avsäkrad 16A, dvs: det som är normalfallet för ett fullkopplat perilexuttax. Det gäller dock att perilexkontakten är korrekt kopplad, vilket inte blir självklart när L3 och N är kortslutna ena änden av kabeln.

Finns det andra delar av manualen som är relevanta men som du inte klippt in? Rent praktiskt är det alternativ du ringat in i manualen antagligen det bäste då det matchar en fullkopplat perilexkontakt bäst och du får ut mest effekt sett utifrån hur vår gruppledningar normalt ser ut. Det som jag saknar är dock inkopplings- och bygling vid anslutningsterminalen i hällen. Utan den informationen betyder de där bilderna på kablarna ingenting. Det framgår inte ens vilken ände av kabeln de där bilderna visar.
 
Det blir samma effekt och last på elsystemet oavsett vilken av varianterna som används.
 
O
D Daniel 109 skrev:
Det blir samma effekt och last på elsystemet oavsett vilken av varianterna som används.
Om spisen antingen kan kopplas in på 2 faser, eller 3 faser, så är det betydlig mer balanserat i det senare faller. Eller hur tänker du tänker du nu rörande gruppledningen till spisen? Eller fånar du dig bara och ger ett lätt autistisk svar där du med "elsystemet" tolkar det bokstavligt och tänker dig vårt stamnät snarare än gruppledningen fram till spisen?
 
Hällen går på två faser oavsett om du kopplar in två eller tre faser. Den sista plinten är bara en parkering för ledningen.

Så det blir ingen skillnad.
 
  • Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Använd detta alternativ. Det är det normala för Sverige. Det är ju lika det du ringat in men för två faser. Om sladden redan är monterad i hällen så kräver det dock att du kommer åt denna plint och kan koppla isär de två neutralledarna så att endast blå används som neutralledare. Den tredje fasen, grå, blir då oansluten i hällen, bör ändå kopplas till en fas i stickproppen.

[bild]
Om jag inte kommer åt plinten, kan jag koppla N och grå(rött streck) som på bilden, och låta grå plats vara tom(rött kryss)?
 
  • Eluttag med felaktigt anslutna kablar, markerade med röda kryss, säkerhetsrisk, behov av elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Oldfart skrev:
Det inkopplingsalternativ du ringat in på kabeln är det andra alternativet från vänster i manulen, men av någon anledning ringar du in det längst till höger som är annorlunda. Då är det klart att det skiljer sig. Eller hur tänkte du? Jag förstår inte!

Om du kopplar enligt det alternativ du ringat in på kabeln så behöver du en 2-fasgrupp avsäkrad 16A. Det går givetvis bra med en 3-fasgrupp avsäkrad 16A, dvs: det som är normalfallet för ett fullkopplat perilexuttax. Det gäller dock att perilexkontakten är korrekt kopplad, vilket inte blir självklart när L3 och N är kortslutna ena änden av kabeln.

Finns det andra delar av manualen som är relevanta men som du inte klippt in? Rent praktiskt är det alternativ du ringat in i manualen antagligen det bäste då det matchar en fullkopplat perilexkontakt bäst och du får ut mest effekt sett utifrån hur vår gruppledningar normalt ser ut. Det som jag saknar är dock inkopplings- och bygling vid anslutningsterminalen i hällen. Utan den informationen betyder de där bilderna på kablarna ingenting. Det framgår inte ens vilken ände av kabeln de där bilderna visar.
Jag blev förvirrad då det fanns fler alternativ i boken än på sladden. Därav inringningen av olikheterna.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
D Daniel 109 skrev:
Hällen går på två faser oavsett om du kopplar in två eller tre faser.
Nu gissar du och förutsätter saker du inte har belägg för. Min gamla Miele kunde antingen kopplas på 2- eller 3-faser. Det fanns en inställning i firmware-menyn där maxeffekt reglerades. Vid 2-fasinkoppling låg den stora kombizon:en på en fas medans båda de mindre var parallellkopplade på en annan fas men överbelastade inte denna då maxeffekten begränsades av mjukvaran. I 3-fasläge köra de två mindre zonerna på varsin fas och utan effektbegränsning. Det kan även ha varit tvärt om, jag minns inte exakt men det spelar mindre roll. Det var i vilket fall därför jag frågade om det fanns mer relevant information i manualen som inte framkommit här.

Edit: Sen villl även påpeka att det jag ville få fram i mitt inlägg redan står på ett tydligare sätt i det inlägg @Bo.Siltberg skrev sekunderna innan men som jag inte såg innan jag postade. Så jag uppmanar TS att lyssna på honom istället!
 
Redigerat:
O
E erik_m_a skrev:
Jag blev förvirrad då det fanns fler alternativ i boken än på sladden. Därav inringningen av olikheterna.
Tyvärr är det ofta allt för många tekniska skribenter och grafiker mellan de som konstruerat spisen och de som skall koppla in dem när de där manualerna skriva. Blir tyvärr ofta både fel och obegripligt innan de är klara.
 
Problemet med spisar och hällar generellt idag är att man väljer efter utseende och massa andra aspekter. Man tittar sällan på behov, vad har jag för anslutning idag. Hur mycket effekt behöver jag? Vad vill jag uppnå. Man köper och konstaterar sen att inkoppling skiljer sig och efter nån månad konstaterar man att det knappt är användbart typ........
 
O Oldfart skrev:
Nu gissar du och förutsätter saker du inte har belägg för. Min gamla Miele kunde antingen kopplas på 2- eller 3-faser. Det fanns en inställning i firmware-menyn där maxeffekt reglerades. Vid 2-fasinkoppling låg den stora kombizon:en på en fas medans båda de mindre var parallellkopplade på en annan fas men överbelastade inte denna då maxeffekten begränsades av mjukvaran. I 3-fasläge köra de två mindre zonerna på varsin fas och utan effektbegränsning. Det var därför jag frågade om det fanns mer relevant information i manualen som inte framkommit här.

Edit: Sen villl även påpeka att det jag ville få fram i mitt inlägg redan står på ett tydligare sätt i det inlägg @Bo.Siltberg skrev sekunderna innan men som jag inte såg innan jag postade. Så jag uppmanar TS att lyssna på honom istället!
Men är det inte bättre att utgå från den häll som TS frågar om istället för att berätta om din gamla Miele-häll?
Den aktuella hällen går på två faser.
 
E erik_m_a skrev:
Om jag inte kommer åt plinten, kan jag koppla N och grå(rött streck) som på bilden, och låta grå plats vara tom(rött kryss)?
Nä, jag rekommenderar att du lämnar tillbaka hällen och köper en som går att koppla in på normalt i Sverige.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Den kan ju anslutas med en normal 5ledare enligt svensk tradition. Att hitta en häll som går på trefas på riktigt lär du inte lyckas med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.