U
D Daniel 109 skrev:
Kommer man inte dit med kran så fungerar domkrafter. Jag har flyttat ett klart större timrat hus för att bygga ny grund, för att sedan flytta tillbaka det. Allt med handkraft.

Ett annat hus flyttades en längre sträcka än så, dock utan mig inblandat. Det drogs av en skogsmaskin på snö med stockar som medar. Att flytta hus är inte så svårt som många tror.
Fick mig att tänka på denna
 
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 15 till
  • Laddar…
TRJBerg
AndersPS AndersPS skrev:
De är villiga att betala 300.000 för att flytta den, så där har du ett bra extraknäck! 😉
Fel.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fel.
De säger att de tror det kostar 300.000 men att de inte hittat någon som kan ta på sig uppdraget. Så hittar de någon bör de var intresserade, annars är uppgiften helt irrelevant.

(Men jag tror du har rätt, de är nog inte intresserade av att betald det egentligen)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
AndersPS AndersPS skrev:
De säger att de tror det kostar 300.000 men att de inte hittat någon som kan ta på sig uppdraget. Så hittar de någon bör de var intresserade, annars är uppgiften helt irrelevant.

(Men jag tror du har rätt, de är nog inte intresserade av att betald det egentligen)
De säger att de inte har råd.
Citat:
"En flytt av huset, som initialt verkade som en möjlig lösning, uppskattas kosta upp till 300 000 kronor - en summa som är långt utanför vad familjen kan hantera. De får heller inte lån för att riva och bygga nytt."
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
De säger att de inte har råd.
De säger också att de inte hittar någon som kan göra det för 300.000, och använder det som metod att slippa åtgärda. De säger att det inte går för att det inte finns någon som vill ta dig an uppdraget.

De säger möjligen indirekt att de inte har råd, men det spelar ingen roll, för de har inte hittat någon som kan utföra det.
 
Nyhet är det väl, men framsidan på DNs site känns väldigt överdrivet, la också märke till det där imorse.
 
B
Varför inte göra det mindre. Kapa hela alltet medde 34 cm? Eller blir det mer komplicerat?
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
De säger att de tror det kostar 300.000 men att de inte hittat någon som kan ta på sig uppdraget. Så hittar de någon bör de var intresserade, annars är uppgiften helt irrelevant.

(Men jag tror du har rätt, de är nog inte intresserade av att betald det egentligen)
Hela denna tråden är ju fullt av experter som flyttar hus på en kafferast, nån av er kan ju ta sig an uppdraget för en påse sötat vetebröd och lite ryggdunk....
 
En kafferast är nog att ta i. Men klart snabbare än att det skulle kosta 309kkr.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Problemet är väl att för Inga-Lill och Bo Ragnar så saknas den förmågan och kompetensen.

Och att hitta ett företag som vill göra detta. Lycka till på dagens marknad!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag blir lite nyfiken på hur felet kunde uppstå jämfört med att det upptäcktes?

Uppenbarligen så har ju någon gjort en (förhoppningsvis) korrekt inmätning av det färdiga huset. Men varför görs den då när huset är färdigt?

Det normala är väl att man antingen inte mäter alls, annat än "amatörmässigt". Eller gör en formellt korrekt mätning vid utsättning av plintar. Och ibland upprepas den korrekta mätningen på slutet.

Eller är det möjligen så att det fanns en punkt i kontrollplanen om inmätning av plintarna, som byggfirman "hoppade över"?
 
  • Gilla
StigPeter
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Jag blir lite nyfiken på hur felet kunde uppstå jämfört med att det upptäcktes?

Uppenbarligen så har ju någon gjort en (förhoppningsvis) korrekt inmätning av det färdiga huset. Men varför görs den då när huset är färdigt?

Det normala är väl att man antingen inte mäter alls, annat än "amatörmässigt". Eller gör en formellt korrekt mätning vid utsättning av plintar. Och ibland upprepas den korrekta mätningen på slutet.

Eller är det möjligen så att det fanns en punkt i kontrollplanen om inmätning av plintarna, som byggfirman "hoppade över"?
Byggfirman mätte från staketet och antog att det var tomtgränsen. Men staketet gick utanför fastighetsgränsen ut på den allmänna platsen några dm.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Eller är det möjligen så att det fanns en punkt i kontrollplanen om inmätning av plintarna, som byggfirman "hoppade över"?
Stod det inte någon artikel att de har mätt mot staketet i stället för tomtgränsen?

Edit: 1 minut efter Claes.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så har DN nappat på denna story också:
[länk]

Om man kan grunderna i vår bygglagstiftning så är ju detta fall inte det minsta förvånande.

Hur kan detta ens bli en nyhet?
För att tillämpningen, förfarandet hanteringen, tolkningen, lagen, eller vad man nu vill kalla det kanske är lite väl fyrkantig och drakonisk?

Ärendet ska upp i byggnadsnämnden, dem går alltid att påverka med litr uppmärksamhet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.