I artikeln står det att fastighetsägaren nekats prövningstillstånd i mark- och miljödomstolen. Stämmer det? Är det inte mark- och miljööverdomstolen som avses?
 
  • Gilla
Buzzword och 2 till
  • Laddar…
Litenskit Litenskit skrev:
Kranbil måste ändå vara en av de.mest ineffektiva metoderna för att åtgärda detta problem. Prata med någon lokal som jobbar med att flytta typ transformatorer modell större.
De skickar in balkar under, lyfter, drar och ställer ner. Med tanke på hur det ser skulle de nog kunna göra det på en förmiddag.
Jag flyttade en gång ett timmerhärbre på 4,5x4,5 m som vägde 8 ton. Föraren av den midjestyrda kranen, som påminde lite om en väghyvel, sa att jag skulle ta hem stålbalkar på ca 5,5 m, två grova underst och fyra mindre på andra ledden överst. Dikt under huset. Allt skulle vara klart när han kom. Bara koppla på stropparna, lyfta och släppa ner. Så jag behövde bara betala 3 tim kran och lastbilstransport t o r av (lånade) balkar.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Nej detta går INTE, för då blir planlösningen och den alltid heliga tillgängligheten fel...Idioti, jag vet.
Det verkar som om fastighetsägaren planerade att ha attefallaren som gäststuga. Då finns inga krav på tillgänglighet.
 
  • Gilla
Petrusmilli och 3 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det verkar som om fastighetsägaren planerade att ha attefallaren som gäststuga. Då finns inga krav på tillgänglighet.
Sant
 
Kommer man inte dit med kran så fungerar domkrafter. Jag har flyttat ett klart större timrat hus för att bygga ny grund, för att sedan flytta tillbaka det. Allt med handkraft.

Ett annat hus flyttades en längre sträcka än så, dock utan mig inblandat. Det drogs av en skogsmaskin på snö med stockar som medar. Att flytta hus är inte så svårt som många tror.
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jac tycker att det finns ett större problem i detta. Att de som har privatägda fastigheter som grannar behandlas på ett annat sätt i lagen än de som har offentigt ägda fastigheter som grannar.
Det är inte vem som är ägare till grannfastigheten som är avgörande i detta fall. Det är vad detaljplanen anger för användning av marken, i detta fall ”allmän platsmark”.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Definitivt, en grej att tänka på när man köper en fastighet, samtidigt väldigt enkelt för kommunen att göra en fastighetsreglering, handlar bara om vilja.
Det kommer inte gå att stycka/lägga till mark från allmänningen till en privat fastighet. Är syftet allmänning så gäller det till en ny detaljplan tas fram.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Dem måste göra ny bygganmälan om dem flyttar det.
Det är inte säkert. Det kan ses som en rättelse och då kan det räcka med att relationshandlingar lämnas in inför slutbesked.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är inte säkert. Det kan ses som en rättelse och då kan det räcka med att relationshandlingar lämnas in inför slutbesked.
Fast dem har redan fått besked om att det behövs. 😅
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Fast dem har redan fått besked om att det behövs. 😅
Ok. Mitt svar utgår ifrån hur det skulle fungera i min kommun.
 
Antingen tar man det med domkrafter eller 2st 25tons grävmaskiner, vill man inte ha skador så gör man det medan det är tjäle.

Lät i häftigaste laget med 300.000kr, man kan ju etablera en mindre tornkran för dom pengarna…
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Haninge kommun är inte till för småhusägare, men de är helt i händerna på stora markägare.
Det mesta är omöjligt i den kommunen.
Kenneth
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Del av bild från artikeln ovan som visar att det står på plintar

[länk]
Hmm borde ju inte var allt för svårt att flytta själv ?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Snyfthistoria i tidningen för att dom inte vill flytta ett hus på plintar 34cm.
Hoppas dom får flytta staketet också.
 
D Daniel 109 skrev:
Skulle man regelmässigt acceptera dessa avvikelser så skulle det ju kvitta om man följde dem eller inte. En sådan liten stuga är absolut flyttbar.
De är villiga att betala 300.000 för att flytta den, så där har du ett bra extraknäck! 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.