Emma Ivarsson kläcker idén redan 2012 om att de borde bygga och bo i ett kollektiv med vänner, bekanta och sköna människor i alla åldrar. När de hittar rätta huset är sambon Ludvig Haav en av de två som tar på sig ledarmössan att samordna 40 personer i en byggemenskap.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Byggemenskap för alla åldrar i gamla sjukhuset
 
Välkommen att kommentera det 4:e avsnittet av Husdrömmar 2024!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
 
Hur ser ägarbilden ut i en sån här konstellation och hur skiljer den sig mot en BRF?
Sett utifrån tycker jag inte det skiljer sig nämnvärt mot en BRF mer än att engagemanget verkar större och att det finns lite mer utbyggda gemensamma lokaler såsom kök och matrum.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jättehäftigt! Men funderade på att varenda lägenhet hade ett eget fullutrustat kök också. Blir det så klimatbesparande som de sa jämfört med ett vanligt lägenhetshus?
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Det här var superhärligt att se, vilken kämparglöd att följa drömmen utan att ge upp!

Spontana tankar:
1) Finns det rentav en efterfråga efter den här typens boende? Och kommer nåt kommersiellt byggbolag våga bygga såhär?

2) Akustikplattor/-panel i gemensamma matsalen / barnrummet vore nog skönt
 
Stå och slipa, bila och hantera kemikalier med bebisar på magen, där stängde jag av..
 
  • Gilla
  • Haha
Promiscuos Monkey och 18 till
  • Laddar…
Ja det här var ju verkligen ett tramsavsnitt för att SVT skulle få känna att de har med "olika personer som passar in vår lite mer vänsterprofil vi vill lyfta i Public Service"

Som nämns skrivs. Skydd under all kritik. En byggarbetsplats är ingen plats för barn. (Önskade att man hade skickat in Anders Öfvergård som fick raljera lite) Och ansiktsmask, handskar, ögonskyddd och hjälm verkade vara nått heeelt okänt för samtliga inblandade oavsett arbetsmoment.

De hade två heltidsanställda som kom på mitt i "vi måste nog vara mer på plats". Vad trodde de att de skulle göra annars?
Och "De gör inte riktigt allt vi säger". Hade man ritningar. Antecknade ÄTOr. Hur kommunicerade man med byggarna rent generellt. Man såg ju inget som man ser på ett normalt bygge i form av ritningar och genomgång kring kvalitet med tanke på de krav som ett flerfamiljhus stället

Hade varit mycket mer intressant att se utmaningarna med att bygga om en institution än att intervjua folk som valt att inte ens bo där.

Nej totalt intetsägande avsnitt bestående av 75% reklam för kollektiv.
(Som verkade sluta med extremt homogena människor stöpta ur samma form och generellt 25-40 år gamla med nått undantag)

Som nån annan kommenterade.
* Hur hanterades insatserna.
* Vad har föreningen för ägandeform. BRF eller hur ägs de individuella lägenheterna.
* Hur ser avgifterna ut.
* Hur värderades det egna arbetet med tanke på att den äldre damen som hoppade av kände av en konflikt.
* För övrigt har ju mycket hänt med byggkostnaderna. Men 33% fördyrning under de 1,5 år som arbetet pågick känns mycket som dålig projektledning och inte bara att skylla från sig. Hade man inga fasta avtal. Eller tvingades man lämna alla dessa när byggarna hotade med konkurs?
 
  • Gilla
Kashew och 19 till
  • Laddar…
På plussidan var det ju iaf ett bygge som blev klart :D

Ni i Malmö kan ju ta vägen förbi om ni är nyfikna och rapportera
Upplagt på google maps som " Kollektivhuset Röda Oseasen"
Östra sjukhusgatan 48, 212 50 Malmö
 
HOBBY ARCHITECT
U UniktLik skrev:
1) Finns det rentav en efterfråga efter den här typens boende? Och kommer nåt kommersiellt byggbolag våga bygga såhär?
Det undrar jag också. Jag hade gärna bott så, men att vara med och starta ett sånt projekt verkar jobbigt.

Rörande avsnitt! ❤️
 
  • Gilla
coolmartini
  • Laddar…
När man hängt på Byggahus ett tag blir man ju alltid intresserad av planhandlingarna. Malmö verkar ha problem att få ut dem på nätet men jag hittade en översiktsbild från markanvisningarna:

Det är en färglagd planteknisk illustration av en stadsplan för Sege Park med byggnader, grönområden och gatuindelningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får konstatera att kollektivet fått bästa byggnaden att förädla. Där man kommer omges av park och kolonilotter och inte förtätas som sker i resten av området.
 
får hoppas på att dom lyckas driva ett kollektiv i sverige har det vart svårt att driva kollektiv lyckat har funnits flera men oftast misslyckats
 
K Kvackatore skrev:
Hur ser ägarbilden ut i en sån här konstellation och hur skiljer den sig mot en BRF?
Sett utifrån tycker jag inte det skiljer sig nämnvärt mot en BRF mer än att engagemanget verkar större och att det finns lite mer utbyggda gemensamma lokaler såsom kök och matrum.
finns en i nacka om jag mins rätt funkar som brf
 
PeterFalun
Jag tyckte det var ett avsnitt som borde varit en (kort) säsong. Så många frågor obesvarade och ett väldigt intressant projekt.

Reflekterade också över avsaknad av skydd, men det gör man ju i princip i varje avsnitt där man får se något faktiskt byggande. Och barn är väl med i alla hemmarenoveringar, på olika sätt.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
"De gör inte riktigt allt vi säger". Hade man ritningar. Antecknade ÄTOr.
Jag har aldrig sett något som byggts helt efter ritning. Är arkitekt.
 
  • Gilla
igelkotten82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.