Man kan beställa gift och betesstationer i Polen, jag hade råttor under lång tid innan jag satte ut gift, sen försvann de efter några veckor. Provade först med Anticimex, de vägrade använda gift, fick bara en mus i slagfällan som de gav mig.
- Nån som vet om det är förbjudet att köpa gift från länder inom EU och få det transporterat till Sverige?
 
  • Gilla
beza
  • Laddar…
A
L Lilla Yk skrev:
Nu hänger jag inte med alls - har någon pratat om att ”röka ut” från garaget? Däremot tror jag det är taktiskt smart att placera fällor i närheten av garaget då det säkert är ett utrymme som de söker sig till - gnager de på kablar i bilen kan det bli kostsamt.

Anticimex hade en fälla som såg ut som en liten tunnel. Så fort råttan stack in huvudet smäller det. Killen på Anticimex sa att ibland kan råttor vilja krypa in i deras fällor för att gömma sig, så de får dubbel effekt av att de är som ett litet ”krypin”.

Hur som helst tror jag att man ska ha olika sorters fällor, jag har några mjölner utlagda i kombination med anticimezfällorna. Än så länge ingen råtta i någon fälla, men den kanske dragit eller blivit uppäten av grannkatten? Såg kattspår på altanen häromdagen 🙂
Här blev grannkatten uppäten!
 
A
L Lilla Yk skrev:
Tänker att detta kan vara en tråd om råttor eftersom det redan finns en om möss. Här delar vi med oss tips och trix samt svarar på frågor.

Nu till mitt problem. För tio minuter sedan såg jag en rått springa ut under altanen. Jag har tre råttfällor sedan tidigare och tänker att jag ska placera dem snarast alla tre intill altanen. Vilket bete lämpar sig bäst mot råttor? Finns det andra tips och trix ni har som gör att jag kan mota iväg fanskapet?
Bra initiativ, både tvåbenta och fyrbenta?
 
Vi hade råttor på vinden. Satte upp en kamera och olika fällor med olika beten.
Jordnötssmör i elektrisk fälla: inte intressant för råttorna
Bacon i slagfälla: inte intressant
Bacon i bur: inte intressant
Nötter i bur: inte intressant
Nötter i stor slagfälla: intressant, men fällan löser bara ut hälften av gångerna pga små råttor
Nötter i liten slagfälla: Intressant och löser ut varje gång.

Efter att populationen decimerats tätade jag alla hål runtom i grunden och under nederdelen av panel med rostfritt nät. Samma natt fick jag en råtta till i fällan på vinden, sedan dess har det varit tyst. Hoppas att den helt enkelt varit i huset när jag tätat.

Utifall de återkommer blir det att täta under takeutsprång med nät också, ifall dom klättrar på panelens utsida.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
F föraren skrev:
Vi hade råttor på vinden. Satte upp en kamera och olika fällor med olika beten.
Jordnötssmör i elektrisk fälla: inte intressant för råttorna
Bacon i slagfälla: inte intressant
Bacon i bur: inte intressant
Nötter i bur: inte intressant
Nötter i stor slagfälla: intressant, men fällan löser bara ut hälften av gångerna pga små råttor
Nötter i liten slagfälla: Intressant och löser ut varje gång.

Efter att populationen decimerats tätade jag alla hål runtom i grunden och under nederdelen av panel med rostfritt nät. Samma natt fick jag en råtta till i fällan på vinden, sedan dess har det varit tyst. Hoppas att den helt enkelt varit i huset när jag tätat.

Utifall de återkommer blir det att täta under takeutsprång med nät också, ifall dom klättrar på panelens utsida.
Det var intressant, tack!!! Med andra ord nötter i slagfälla."Vår" råtta har städat all hundfoder intill buren men vill inte gå in - vi får testa nötter, nästa steg blir slagfälla.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
B beza skrev:
Det var intressant, tack!!! Med andra ord nötter i slagfälla."Vår" råtta har städat all hundfoder intill buren men vill inte gå in - vi får testa nötter, nästa steg blir slagfälla.
Lycka till. Ett tips är att skaffa en billig rörelseaktiverad kamera att sätta upp över galgbacken, köpte för 400 på Kjell tror jag. Då får man reda på antal, storlek, aktivitetstider mm.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
A24 som tipsats om tidigare i tråden har fungerat för oss mot råttor i krypgrunden. Även ett gäng möss har åkt med... Betet håller ca 6 månader och fällan laddar om sig själv.
Anticimex tog den första med gift, men efter att den dog i bjälklaget mitt i sommaren och det stank i hela huset i veckor föredrar jag fällor. Även om A24 är dyr så är den värd varenda krona bara vi slipper råttorna...
 
  • Bild av en geocache gömd bland stenar och trä, innehåller loggbok och små föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En död råtta på ett trästycke, hand i skyddshandske, bråte i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
F föraren skrev:
Lycka till. Ett tips är att skaffa en billig rörelseaktiverad kamera att sätta upp över galgbacken, köpte för 400 på Kjell tror jag. Då får man reda på antal, storlek, aktivitetstider mm.
Vi har redan en kamera i garaget som vi flyttar runt - hittills har vi sett bara en råtta.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
F föraren skrev:
Lycka till. Ett tips är att skaffa en billig rörelseaktiverad kamera att sätta upp över galgbacken, köpte för 400 på Kjell tror jag. Då får man reda på antal, storlek, aktivitetstider mm.
Vi har redan en kamera i garaget som vi flyttar runt - hittills har vi sett bara en råtta.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Jag tog tre råttor under altanen med slagfälla laddad med snickers
 
  • Gilla
beza och 2 till
  • Laddar…
B Boxer63 skrev:
A24 som tipsats om tidigare i tråden har fungerat för oss mot råttor i krypgrunden. Även ett gäng möss har åkt med... Betet håller ca 6 månader och fällan laddar om sig själv.
Anticimex tog den första med gift, men efter att den dog i bjälklaget mitt i sommaren och det stank i hela huset i veckor föredrar jag fällor. Även om A24 är dyr så är den värd varenda krona bara vi slipper råttorna...
Funkar fortfarande lockbetet när liken ligger där eller gäller det att tömma direkt?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
F föraren skrev:
Funkar fortfarande lockbetet när liken ligger där eller gäller det att tömma direkt?
Råttor äter allt, även andra råttor så....
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
B Boxer63 skrev:
A24 som tipsats om tidigare i tråden har fungerat för oss mot råttor i krypgrunden. Även ett gäng möss har åkt med... Betet håller ca 6 månader och fällan laddar om sig själv.
Anticimex tog den första med gift, men efter att den dog i bjälklaget mitt i sommaren och det stank i hela huset i veckor föredrar jag fällor. Även om A24 är dyr så är den värd varenda krona bara vi slipper råttorna...
Fråga - behöver man fästa kolsyrefällan på en vägg, eller går det att sätta den löst på marken? Är det svårt att byta patron? Jag har tummen mitt i handen så allt måste vare mycket enkelt
 
L Lilla Yk skrev:
Fråga - behöver man fästa kolsyrefällan på en vägg, eller går det att sätta den löst på marken? Är det svårt att byta patron? Jag har tummen mitt i handen så allt måste vare mycket enkelt
Kolla här och välj dokument så kan du själv avgöra om du kan tänkas lösa ett byte.

https://stick.se/mus/goodnature-a24-kolsyrefalla-startkit/
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Kolla här och välj dokument så kan du själv avgöra om du kan tänkas lösa ett byte.

[länk]
Verkar sjukt bra, hur många gnagare fångar du i veckan i snitt med den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.