Håller på med ett nytt badrum, första gången jag lägger vattenburen golvvärme samtidigt men det är inte mitt första badrum.
Ska lägga golvspån på träbjälklag.
Min fundering är, när jag ska prima golvspånen för flytspacklingen.
Behöver man göra det dagen innan dom ska flytspackla eller går det bra att göra det några veckor innan?
Hade tänkt färda badrummet med golvvärmen i väntan på att golvläggaren har tid att komma och flyta badrummet.
Bara kom att fundera på det här med primningen, sist jag gjorde badrum så la jag ingen golvvärme, då primade han som flytspacklade några timmar innan han spacklade, vilket jag förstått är normalt att göra.
Vad gäller med primningen? Den vill man ogärna misslyckas med :)
 
Nytt_användarnamn_2024_12
Prima gör man helst i närtid med flytspacklingen, dagen innan är inga problem😀
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Prima gör man helst i närtid med flytspacklingen, dagen innan är inga problem😀
"Gör helst"

Vad är anledningen att man gör det i närtid?
Så man inte skadar ytskitet efteråt?
Eller behöver de vara inte helt genomtorkat, vad är grejen? Försöker förstå.
Hade varit skönt om man hade allt färdigt och slapp stressa dagen innan.
 
A Auspuff skrev:
"Gör helst"

Vad är anledningen att man gör det i närtid?
Så man inte skadar ytskitet efteråt?
Eller behöver de vara inte helt genomtorkat, vad är grejen? Försöker förstå.
Hade varit skönt om man hade allt färdigt och slapp stressa dagen innan.
Primern är lite "klistrig" om jag minns rätt, så damm ect kan fastna och minska vidhäftningen av flytspacklet.

Jag primade kvällen innan jag flytspacklade; för fördela jobbet, så jag orka bättre.
 
A Auspuff skrev:
Vad är anledningen att man gör det i närtid?
Så man inte skadar ytskitet efteråt?
Man primar max 24 timmar innan beläggning för att inte ytan ska få nedsatt fästförmåga.
Finns ALLTID damm i luften som hamnar överst på primern & gör vidhäftningen sämre. ( olika mycket beroende på situation)

Primar man flera dagar/veckor före så är chansen till dåligt resultat överhängande beroende på situation.
& i dom fallen bör man prima lätt på ytan med inte använda särskillt mycket primer, ytan borsta runt & gnugga in dom ev dammpartiklar som finns på ytan så dom binds upp & därmed ökar vidhäftningen.

MvH Jawen
 
Nytt_användarnamn_2024_12
A Auspuff skrev:
"Gör helst"

Vad är anledningen att man gör det i närtid?
Så man inte skadar ytskitet efteråt?
Eller behöver de vara inte helt genomtorkat, vad är grejen? Försöker förstå.
Hade varit skönt om man hade allt färdigt och slapp stressa dagen innan.
För att få maximal vidhäftning primern är lite som klister i början, väntar man längre så riskerar man att få smuts och damm på och då avtar primerns effekt att verka..
Prima går jättefort antingen rollar man på det eller blaskar på det med en kalkkvast😀så om man gör det dagen innan så är det absolut inte stressigt.
 
Jag förstår, tack för svar! Då blir det att stressa dagen innan! :D
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
Jag har nu hittat ytterligare en sak när jag satt och kollade youtube, där upponor rekommenderar att man lägger en plast mellan värmeplåtarna och golvspånet. Men det framgår inte mer än så.
Har försökt googla och söka på byggahus men hittar inget om det.
""""Obs! Från och med september 2017 rekommenderar vi alltid att plastfolie läggs mellan spånskiva och plåt (RSK nr 2987935)."""
Detta var dock inget badrum dom gjorde, så det känns som helt tokigt när man ska flytspackla ovanpå.

Någon som kan förtydliga detta?

Jag har alltså 45cm cc på bjälklaget och skarvarna kommer på regel, därför köpte jag färdigspårad golvspån.
De armerar ju med 5-6mm rostfritt ovanpå golvspånet när dom flyter.
Jag köpte värmefördelningsplåtar vilket man ju brukar använda till golvvärme men blev osäker på om man skall ha det i denna applikationen?
 
Redigerat:
R
A Auspuff skrev:
Jag har nu hittat ytterligare en sak när jag satt och kollade youtube, där upponor rekommenderar att man lägger en plast mellan värmeplåtarna och golvspånet. Men det framgår inte mer än så.
Har försökt googla och söka på byggahus men hittar inget om det.
""""Obs! Från och med september 2017 rekommenderar vi alltid att plastfolie läggs mellan spånskiva och plåt (RSK nr 2987935)."""

Någon som kan förtydliga detta?
Men hur är din uppbyggnad?
Har du inte golvvärme slingorna i dom urfrästa spåren i golvspånet? Som du sedan ska spackla på..
 
R Rejäl skrev:
Men hur är din uppbyggnad?
Har du inte golvvärme slingorna i dom urfrästa spåren i golvspånet? Som du sedan ska spackla på..
Självklart ska slingorna gå i de frästa spåren, men jag har ju köpt värmefördelningsplåtar också men nu är jag osäker på om man använder plåtar i denna applikationen?
Men utan plåtarna ligger ju inte slangen kvar.
 
Redigerat:
R
A Auspuff skrev:
Självklart ska slingorna gå i de frästa spåren, men jag har ju köpt värmefördelningsplåtar också men nu är jag osäker på om man använder plåtar i denna applikationen?
Plåtarna ska på spånet i dom frästa spåren och sedan golvvärmeslangen i dom, sedan spacklar du över alltihopa..
Plast har man om man lägger trägolv på detta men det ska väl inte du ha..
 
R Rejäl skrev:
Plåtarna ska på spånet i dom frästa spåren och sedan golvvärmeslangen i dom, sedan spacklar du över alltihopa..
Plast har man om man lägger trägolv på detta men det ska väl inte du ha..
Det var ju så jag hade planerat göra, blev bara osäker när dom började yra om en plast mellan plåt och golvspån i en video, där gjorde dom dock inget badrum utan bara ett vanligt trägolv.
Vill ju ogärna göra fel, därför jag frågar! :D
Man har lärt sig den hårda vägen av att inte fråga en gång för mycket!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
A Auspuff skrev:
Det var ju så jag hade planerat göra, blev bara osäker när dom började yra om en plast mellan plåt och golvspån i en video, där gjorde dom dock inget badrum utan bara ett vanligt trägolv.
Vill ju ogärna göra fel, därför jag frågar! :D
Man har lärt sig den hårda vägen av att inte fråga en gång för mycket!
Bara ös ur frågor om du är osäker😀
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Bara ös ur frågor om du är osäker😀
Jag har ju blivit klok nu att man normalt inte använder spårad skiva utan lägger slangen ovanpå en vanlig golvspån.
Men det är så dags när man köpt materialet och det är inget jag hade önskat då det bygger än mer, hade blivit en riktigt tråkig tröskel.

En bekant tycker man ska skruva värmeplåtarna, när jag söker runt lite verkar det finnas något dokument från LK där man skruvar plåtarna om man ska kakla.
Andra trådar tycker dom inte man ska skruva dom.
I en annan tråd skriver någon att man kan lägga en fiberduk ovanpå plåtarna och spackla på den så det blir självbärande.
Min bekant tänker att spacklet får svårt att fästa under plåtarna.

Jag är mer frågande nu än när jag vaknade idag och började försöka läsa mig till mer kunskap..
 
R
A Auspuff skrev:
Jag har ju blivit klok nu att man normalt inte använder spårad skiva utan lägger slangen ovanpå en vanlig golvspån.
Men det är så dags när man köpt materialet.

En bekant tycker man ska skruva värmeplåtarna, när jag söker runt lite verkar det finnas något dokument från LK där man skruvar plåtarna om man ska kakla.
Andra trådar tycker dom inte man ska skruva dom.
Min bekant tänker att spacklet får svårt att fästa under plåtarna.

Jag är mer frågande nu än när jag vaknade idag och började försöka läsa mig till mer kunskap..
Ska du lägga slangen också själv? Ja plåtarna brukar vilja vika sig uppåt i ytterkanterna så någon skruv i varje hörn skadar inte..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.