• Gilla
anchable och 7 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Texten är felskriven, det står 34cm fel.

[länk]
Det klargör saken. Då är det futtigt på riktigt.
 
  • Gilla
pmd och 11 till
  • Laddar…
Tyvärr är det ju så att byggnadsnämnden måste följa lagen. I detta fall finns inget utrymme för undantag så de har ingen laglig möjlighet att ge dispens.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Tyvärr är det ju så att byggnadsnämnden måste följa lagen. I detta fall finns inget utrymme för undantag så de har ingen laglig möjlighet att ge dispens.
Jorå, det finns, man ignorerar det bara, ty det finns ingen påföljd.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Jac tycker att det finns ett större problem i detta. Att de som har privatägda fastigheter som grannar behandlas på ett annat sätt i lagen än de som har offentigt ägda fastigheter som grannar.
 
  • Gilla
TechChad och 6 till
  • Laddar…
Vad står det i detaljplan? Eventuellt kanske de kan söka bygglov istället.
 
E Eld skrev:
Jac tycker att det finns ett större problem i detta. Att de som har privatägda fastigheter som grannar behandlas på ett annat sätt i lagen än de som har offentigt ägda fastigheter som grannar.
Definitivt, en grej att tänka på när man köper en fastighet, samtidigt väldigt enkelt för kommunen att göra en fastighetsreglering, handlar bara om vilja.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Jorå, det finns, man ignorerar det bara, ty det finns ingen påföljd.
De har har även tagit ärendet till Mark- och miljödomstolen men inte fått prövningstillstånd. I december kom beskedet från kommunens bygglovsavdelning att huset nu måste åtgärdas så att det inte står för nära gränsen – genom att byggas om, rivas eller flyttas.
Källa: Artikeln i mittnytt.

P.S. även mittnytt slarvar med avstånden,
"Men när de ansökte om slutbesked hos kommunen nekades det då huset i stället byggts 4,16 centimeter från tomtgränsen."

Det som ska stå är 4,16 meter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
De har har även tagit ärendet till Mark- och miljödomstolen men inte fått prövningstillstånd. I december kom beskedet från kommunens bygglovsavdelning att huset nu måste åtgärdas så att det inte står för nära gränsen – genom att byggas om, rivas eller flyttas.
Källa: Artikeln i mittnytt.

P.S. även mittnytt slarvar med avstånden,
"Men när de ansökte om slutbesked hos kommunen nekades det då huset i stället byggts 4,16 centimeter från tomtgränsen."

Det som ska stå är 4,16 meter.
Exakt, men om kommunen vart lite smidiga, hade dem bara lagt detta till handlingarna, arkivet. Det hade gått finfint, ingen hade brytt sig, men det är kommunen som hängt upp sig på detta och vägrar vara lite verklighetsförankrade och rimliga.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Tycker det är oerhört synd för familjen att byggnadsnämnden i det här fallet inte kan vara lite flexibel eftersom det inte föreligger något direkt uppsåt att bryta mot lagen samt att attefallshuset placering endast är felplacerad med 34cm.

Kan förstå att lagar måste följas men tycker det endå är intressant att många andra svenska lagar gällande andra områden kan tolkas på olika sätt av olika instanser och inte är "fasta" lagar.

I det här fallet verkar familjen tyvärr få bita i det sura äpplet riva nybygget och acceptera en större förlust till förmån för att de själva och byggarna inte verifierade tomtgräns avstånd på förhand innan arbetet påbörjades.

Själv tycker jag det skulle finnas möjlighet för kommunen att i liknande situationer som denna utfärda en avgift baserat på felaktighet i placeringen.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Exakt, men om kommunen vart lite smidiga, hade dem bara lagt detta till handlingarna, arkivet. Det hade gått finfint, ingen hade brytt sig, men det är kommunen som hängt upp sig på detta och vägrar vara lite verklighetsförankrade och rimliga.
Om kommunen bryter mot lagen och "ser mellan fingrarna" kommer säkert någon "Ove" att dra upp det och kommunen hamnar i knipa, helt utan egen förskyllan.

Lagen ger inte möjlighet till dispens för bygglovsbefriade bygnader, man måste ha bygglov för att kommunen ska kunna tillåta avvikelser.

Sen tycker jag dom får skylla sig själv lite, att inte ha koll på tomtgränsen OCH ha byggt staket 34 cm utanför egna tomten är ingen annans fel.

Huset står dessutom 44 cm fel från vad man uppgav i bygganmälan så hur man mätt vet jag inte men firman som mätte har ju gått i konkurs så....

"enligt ritningarna skulle det placeras 4,6 meter från tomtgränsen."
" huset i stället byggts 4,16 centimeter från tomtgränsen."
 
  • Gilla
Stellan Svealand och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om kommunen bryter mot lagen och "ser mellan fingrarna" kommer säkert någon "Ove" att dra upp det och kommunen hamnar i knipa, helt utan egen förskyllan.

Lagen ger inte möjlighet till dispens för bygglovsbefriade bygnader, man måste ha bygglov för att kommunen ska kunna tillåta avvikelser.

Sen tycker jag dom får skylla sig själv lite, att inte ha koll på tomtgränsen OCH ha byggt staket 34 cm utanför egna tomten är ingen annans fel.

Huset står dessutom 44 cm fel från vad man uppgav i bygganmälan så hur man mätt vet jag inte men firman som mätte har ju gått i konkurs så....

"enligt ritningarna skulle det placeras 4,6 meter från tomtgränsen."
" huset i stället byggts 4,16 centimeter från tomtgränsen."
Grejen är att dem inte hade behövt dra detta såhär långt, utan när det mättes in skulle man bara ha missat detta. Diskret och bra, det blev fel helt enkelt.

Att påföra såna här drakoniska åtgärder för att hävda sin rätt är enligt mig helt oproportioneligt.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Grejen är att dem inte hade behövt dra detta såhär långt, utan när det mättes in skulle man bara ha missat detta. Diskret och bra, det blev fel helt enkelt.

Att påföra såna här drakoniska åtgärder för att hävda sin rätt är enligt mig helt oproportioneligt.
Jag håller i princip med dig, jag brukar leva efter devisen "sköt dig själv och skit i andra", och att man ska få bygga på egen mark hur nära gräns som helst (om det inte finns någon annan vettig orsak).

Men nu har ju lagstiftaren bestämt att det ska vara så här, så då får man rätta sig efter det 😢

Dessutom kan kommunen inte tänja på lagen, då kommer flera att hänvisa till att dom också vill bygga närmare eftersom "fick dom så ska vi också få".
 
  • Gilla
oshu och 2 till
  • Laddar…
Personligen stör det mig att vi pratar så lite skillnad i godkänd från icke godkänd placering. Hade det varit mig så hade jag grämt mig att byggarna (jag) inte hade gjort fel med råge typ byggt 4 m in på kommunens mark eller liknande.

Dock är det väl ändå tur att det handlar om 2 siffriga cm tal. Tänk om attefallshuset enbart var 3,4cm felplacerat det hade garanterat stört mig ännu mer att inte få det godkänt 😆.

I vilket fall är det ju familjens fel som inte verifierade avståndet till tomtgräns och det är nog bara att följa lagen och riva bygget och kanske börja om igen.
 
Läste i ett inlägg att det var en pinnpojke från kommunen som satte ut gräns och placering av stugan. Finner det då märkligt att en anställd som kommunen skickat på ett uppdrag, gör en tabbe med centimeter. Det verkar vara som att kommunens anställda är som en diplomat och har inget ansvar för sina handlingar. I det här fallet har ägare och byggare helt följt de centimetrar som mätts in. Vid mätning så används rätt softikerade instrument, som nog slår på någon centimeter fel bara. Sen att inte någon kan hålla i en tumstock och mäta fel. Det var 34 cm som det skrivs om, 34 cm är ganska nära om tumstocken fattas med två slag. Undrar om det inte juridiskt är ett fel som kommunen ska stå för och inte ägare/byggare som fått allt inmätt och byggt efter. Det finns ingen anledning för någon att misstro en inmätning som kommunen gjort. Det är en helt annan sak om det var en utomstående företag som gjort mätningen.
Finns nog en anledning till att konsultera en jurist om ansvaret i detta. Jag vet inte riktigt, men i det stora hela så är det på den kommunala sidan som fatalt fel gjorts och ska då en enskild medborgare få ett åläggande om att flytta en stuga. Tror att det inte rimmar med juridiken. Men kommunen går nog på och framhäver att stugan står fel, klart den gör det, efter en kommunal inmätning som är fel.
Så i slutändan, vem bär ansvaret ägarna/byggarna som följt allt enligt gällande instruktioner och regler eller kommunens folk som mäter in och avlevererar mätpunkter.
På detta forum finns det säkert jurister som kan ev. svara på en ansvarsfråga som gäller kommuner. Inte för att åta sig något fall, men som info vad som kanske kan göras. Överklagande eller annat, fingervisning är inte fel.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.