Nytt_användarnamn_2024_12
P pmd skrev:
Jag tror inte att TS dörr är vit. Den är säkert ljusljusljusgrå …
Men tjena, löser du vad TS har skrivit?
Dörren är vit.
 
P
Och hur mycket skiljer det sig från färgen ljusljusljusgrå?
Vilken nyans av vit, förresten? Det finns många.

Min poäng är att jag inte tror att TS får problem om hon helt enkelt målar om dörren i en färg som ändå är ganska lik den nuvarande.
 
Nytt_användarnamn_2024_12
P pmd skrev:
Och hur mycket skiljer det sig från färgen ljusljusljusgrå?
Vilken nyans av vit, förresten? Det finns många.
Det vet inte jag och inte du heller, onödigt att spekulera..
Vi kan bara utgå om vad TS skriver, är du så intresserad om exakt kulör så föreslår jag att du frågar TS😀
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Nog borde det väl vara billigare än så att göra det själv? Hur svårt är det att ta fram bygglovshandlingar för ommålning av en dörr?
Tänker att man måste ju ändå visa upp en fackmässigt ritad fasadritning i skala med kulörer markerade. Då ska nån ta en arbetsdag och rita den.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Det är ju bara vad du tycker. Bygglovshandläggarna har kanske en annan åsikt om vad som passar ihop färgmässigt …
Precis det är vad jag och troligen de flesta andra tycker. Planarkitekten tyckte något annat och det är vad som hamnade i detaljplaneregleringen och alltså är rådande bestämmelse. Vad bygglovshandläggarna tycker i frågan är underordnat, de ska bara följa planens regler vid handläggningen.
 
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Varför fundera i onödan, chansa, eller lyssna på alla spretiga svar här. Ring och fråga en bygglovshandläggare i din kommun, i min kommun är det alltid behjälpliga. Är du lite taktisktoch presenterar du dig med förnamn och berättar ungefär var du bor. Sen när du vet fattar du ett beslut.
 
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?
Vi bytte från liggande till stående panel och färg från brun till mörkgrå och bytte tak över entré och satte i ny dörr. Det vi gjorde var att skriva till kommunen och berätta att de andra husen inte följer någon enhetlig stil och frågade om det behövdes bygglov. Sedan sparade vi svaret att det inte behövdes.
 
Claes Sörmland
Staffan_V Staffan_V skrev:
Vi bytte från liggande till stående panel och färg från brun till mörkgrå och bytte tak över entré och satte i ny dörr. Det vi gjorde var att skriva till kommunen och berätta att de andra husen inte följer någon enhetlig stil och frågade om det behövdes bygglov. Sedan sparade vi svaret att det inte behövdes.
Hade någon anmält er och ett tillsynsärende hade öppnats så hade detta email inte räddat er. Om byggnadsnämnden då hade gjort bedömningen att ni hade gjort väsentliga fasadändringar utan bygglov så hade ni påförts en byggsanktionsavgift (en sorts böter). Ni hade också fått söka bygglov i efterhand (om det är möjligt att bevilja i efterhand, annars blir det föreläggande att rätta, alltså återställa.)

Den enda nytta det där emailsvaret ger är att ni kan få byggsanktionsavgiften nedsatt till hälften eller en fjärdedel för att ni försökte göra rätt.

Så här märklig är lagstiftningen.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
P
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Det vet inte jag och inte du heller, onödigt att spekulera..
Vi kan bara utgå om vad TS skriver, är du så intresserad om exakt kulör så föreslår jag att du frågar TS😀
Poängen är alltså andra meningen i inlägg #107.

Tror du att byggnadsnämnden har fotografier av TS dörr? Jag har ingen aning om det är brukligt att man måste lämna in fotografier av sitt hus till byggnadsnämnden för att få bygget godkänt.

F.ö. så ändras färger av solljus …
 
Nytt_användarnamn_2024_12
P pmd skrev:
F.ö. så ändras färger av solljus …
Färgkulören på dörren är den samma dag o natt. Och solblekt tas inte upp vid sådana hära beslut om färger utan det är naturligt att det sker.
Sedan uppfatta den olika men det har inte med TS frågeställning att göra.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker att man måste ju ändå visa upp en fackmässigt ritad fasadritning i skala med kulörer markerade. Då ska nån ta en arbetsdag och rita den.
När vi gjorde en tillbyggnad för några år sen anlitade vi en arkitekt för att göra en bygglovsritning. Den var inte speciellt avancerad tyckte jag. Helt klart inte prisvärd. När vi under byggets gång behövde göra modifieringar (jag tror att det heter "relationer" på byggloviska) så "kluddade" jag själv på denna bygglovsritning med hjälp av MacOS-programmet Preview utan problem.

Kraven på en bygglovsritning står väl i PBL, antar jag.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker att man måste ju ändå visa upp en fackmässigt ritad fasadritning i skala med kulörer markerade. Då ska nån ta en arbetsdag och rita den.
I bygglovsansökan fanns en fråga om vilken färg som taket skulle få. Det blev förstås en kvalificerad gissning från min sida. Jag letade rätt på en färgkarta (enligt NCS, tror jag, men det kan ha varit något annat system) och hittade ett färgkod som beskrev en taktegelliknande färg. Jag undrar om någon ens kollade vad färgkoden representerade.

Den här typen av frågor är helt klart konstruerade av sadister som tycker om att småskratta över att folk som söker bygglov sitter och svettas över onödiga trivialiteter.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Och solblekt tas inte upp vid sådana hära beslut om färger utan det är naturligt att det sker.
Ja, det är precis det som är poängen. Färgen på dörren nu är förmodligen inte densamma som när dörren målades senast.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Kraven på en bygglovsritning står väl i PBL, antar jag.
Det är helt upp till de enskilda byggnadsnämnderna att begära in det underlag som de behöver för att pröva frågan. De har stor frihet att ställa detaljerade krav om de vill. Förr var det nog vanligare med servettskisser men numera så menar man säkert att det inte är rättssäkert med sådana. Att varken nämnden, den sökande eller andra berörda egentligen vet för vilken åtgärd man har beviljats söker eller har beviljats bygglov om det är servettskisser.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är helt upp till de enskilda byggnadsnämnderna att begära in det underlag som de behöver för att pröva frågan.
Det tycks mig lite väl slafsigt, men när det är på det viset bör man kunna begära en fullständig specifikation för kraven på dokumenten. Då duger förstås inte floskler som "fackmässig".
De flesta som söker bygglov är inte i byggfacket. :)

Det kan inte vara byggnadsnämndernas uppgift att stimulera konsultmarknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.