Japp. Allt som har en liten platt europapropp, eller någon annan typ av propp som passar i jordade uttag men som ej har jordanslutning måste vara extra isolerade. Typ dammsugare har ofta en annan lite grövre variant på europapropp eller vad man ska kalla det.
De flesta lite mindre apparater brukar vara extraisolerade istället för att vara jordade nuförtiden.
 
MagnusSt skrev:
Men hur kan det då vara ok att som i mitt hus från `65 ha jordat och ojordade uttag blandade i köket? Om det nu är så farligt borde man väl som husägare vara skyldig att åtgärde detta? Eller är jag det?

Jag vet alltså inte, men undrar. Ska jag vara orolig? Jag har jordade uttag till kylskåpet,fläkten, diskmaskinen. Sen sitter det 2 ojordade uttag i rummet.
Kan bara säga som jag alltid sagt, gamla människor är dumma i huvudet.
huset byggt 1965, då kanske el-konsulten var född 1920. han är ca 90 år idag.

Förr tänkte el-konsulterna/elektrikerna riktigt tokigt, varför i *****vete::mad:

Drar man en hel lägenhet på bara 2 grupper

För små kopplings dosorna, gamla koppligs dosor med OVIR (tyg kabel med gegga), dom gamla dosorna är tok små.

Kulo dosor i porslin, men varför små djävla små.... och bara 4 plintar.

Anslutningar på gamla 2-vägs uttag.... dom infällda...


Glöm inte att hedra PVC-plasten.... Tack gode gud.:):)

/Gott nytt år....
 
el_richard: Inte bara gamla människor... Denna installation gjordes för mindre än ett år sedan.
Uppenbarligen en rörmockare med sinne för humor :D
 
  • dosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
el_richard skrev:
Kan bara säga som jag alltid sagt, gamla människor är dumma i huvudet.
huset byggt 1965, då kanske el-konsulten var född 1920. han är ca 90 år idag.

Förr tänkte el-konsulterna/elektrikerna riktigt tokigt, varför i *****vete::mad:

Drar man en hel lägenhet på bara 2 grupper

För små kopplings dosorna, gamla koppligs dosor med OVIR (tyg kabel med gegga), dom gamla dosorna är tok små.

Kulo dosor i porslin, men varför små djävla små.... och bara 4 plintar.

Anslutningar på gamla 2-vägs uttag.... dom infällda...


Glöm inte att hedra PVC-plasten.... Tack gode gud.:):)

/Gott nytt år....
Dom kunde nog tänka lika bra/dåligt som vi.
menb troligen kostade elgrejjer väldigt mycket mer då - så man snålade så mycket man kunde. dessutom var man inte lika beroende av el, det fanns inte lika många lampor, kyl kanske inte alls var påtänkt osv så 2 grupper funkade fin-fint

/K
 
Efter att ha läst den här tråden så har jag förelagit mina föräldrar att installera jordfelsbrytare i sitt 50-talshus som har alla de farligheter som det här talats om. Då får jag veta att för ca 10 år sedan tog dom dit en elektriker för att få jordfelsbrytare insatt, men han menade att det inte var lönt eftersom deras proppcentral var så uppdelad så det skulle behövas massor av jordfelsbrytare. Det tyckte jag var en väldigt konstig förklaring. I mitt gamla hus på landet har jag en enda jordfelsbrytare som går till hela huset och min propptavla där består också av olika enheter. Är det någon som begriper varför det inte skulle kunna gå att sätta jfb i mina föräldrars hus?
 
PEN ledare mellan en massa olika enheter kanske? Men det bör väl inte vara något som är omöjligt att ändra på kan man tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.