Tycker tråden spårat lite. Här är vad som gäller i Stockholms stad t.ex. Att TS fått nej på att byta färg låter konstigt om det inte är radhus eller lgh. Känns som det saknas info (kulturskyddad område åkte jag dit på…)

Du behöver inte bygglov för att måla om, byta fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial på en- och tvåbostadshus med tillhörande komplementbyggnader så länge förändringen inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär. fasaden eller taket förändras så att byggnadens karaktär påverkas väsentligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
H Hallerudsbo skrev:
Så det kan va en bra början att bara fråga kommunen med.
Du vann på handläggarlotteriet.

När jag hade med bygglovsavdelningen att göra var det först en regelnörd som hade hand om mitt ärende. En regelnörd som inte var så kommunikativ till på köpet. Mot slutet av byggandet slutade han och en ny handläggare tog över. Då gick allting extremt mycket smidigare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Vad har hennes åsikt om att själv få bestämma över kulören på sin dörr och sitt hus med att vara en anti-etablissemangs extremist att göra?
Anti-etablissemang, ja givetvis, men knappast extremist. Farstaj90s åsikt om kommunal klåfingrighet när det gäller byggande delas av väldigt, väldigt många andra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tycker att det är sunt att vi har regler för hur hus byggs och får uppföras i det här landet.
Föreställ er motsatsen, måla ert hus i vilken färg ni vill.
Det skulle spåra ur totalt.
Nej, det skulle bli roligare.
Din fastighet är din grannes utsikt. Och för allas trevnad, inom planlagda områden.
Tolerans är ofta ett honnörsord, men inte när kommunala byråkrater ska bestämma vad som är god smak.

Etablissemanget i Sverige tycker att mångfald är bra, men inte där de bor själva.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
M mlaf skrev:
Såna "testområden" har ju uppstått på vissa ställen. Det finns ett grupphusområde där jag bor, typ atriumradhus med två våningar. Där har det målats om hur som helst (vet ej vad som är "godkänt") och det är rosa och knallgrönt blandat. Två olika kulörer av grönt bredvid varandra blir inte bra. Det sänker värdet på husen i området och ser helt enkelt för djävligt ut. Jämfört med vissa andra grupphusområden där man begränsat hur man får måla om, vilket ger ett harmoniskt intryck och garanterat bättre marknadsvärde.
Var inte småsnål!
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är ju bara vad jag tycker.
Tänk så bra det vore (för dig!) om just du finge bestämma vad som är god smak när det gäller färg och form på småhus.
🤔
 
P
M MagHam skrev:
Sensmoral: Det finns värre saker än dörrar som inte följer detaljplan.
Står det i detaljplanen att man inte får ha hundgård?
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå, utan DP får du bygga väldigt fritt.
Bygglov krävs dock allra oftast även för byggen utanför detaljplan.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samt att det passar ju bättre med den vita plastfärgen som så många hus målas med idag.
Det är ju bara vad du tycker. Bygglovshandläggarna har kanske en annan åsikt om vad som passar ihop färgmässigt …
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och det kan bli dyrt att ta fram bygglovshandlingar. Vad går ritningar på idag? 20 000 kr?
Nog borde det väl vara billigare än så att göra det själv? Hur svårt är det att ta fram bygglovshandlingar för ommålning av en dörr?
 
P
H Horsakistan skrev:
Då gäller det att minnas vilken den ursprungliga vita nyansen var, mörkvit, ljusvit, äppelvit etc.
Det är väl bara att fråga byggnadsnämnden?
 
Nytt_användarnamn_2024_12
P pmd skrev:
Anti-etablissemang, ja givetvis, men knappast extremist. Farstaj90s åsikt om kommunal klåfingrighet när det gäller byggande delas av väldigt, väldigt många andra.
Vad är det du vill säga mig med detta?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P
Precis det jag skrev, och det är inte riktat enkom och särne till dig.
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Vet kommunen att din dörr är vit? Jag är ingen vän av lagöverträdelse men jag skulle chansa.
Jag tror inte att TS dörr är vit. Den är säkert ljusljusljusgrå …
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
M MetteKson skrev:
Nu fungerar det ju så att för att en entreprenör ska kunna bygga ett stort område med hus (likadana eller inte) krävs det att en detaljplan för området tas fram. Och kommunen har planmonopol.
Ja, tyvärr. Det kommunala planmonopolet borde avskaffas.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.