Jag är väldigt nöjd med min vertikalfräs. Precision och stabilitet som räcker och blir över för en amatör. Eftersom den dessutom tar ”vanliga” frässtål borde den ersätta behovet av ett bord till handöverfräsen, fast det gör den inte riktigt. Anhållet går inte att flytta längre bak än centrum av axeln. Jag saknar bara det när jag använder höghastighetsspindeln, men då saknar jag det rätt ofta.
Verktyg för träarbete, bordssåg, metallbord med måttindikatorer, dammutsugningsrör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag saknar möjligheten att t ex fräsa spår en bit in i ett ämne. Det går att göra med handöverfräs och sidoanhåll, men jag gör det många gånger hellre och med mer precision på ett stabilt bord.

Min tanke är att skaffa ett löst anhåll från folkrepubliken och montera den i en stor mdf som jag monterar fast med skruvar i hörnen rakt ner i gjutjärnsbordet. Använder jag en 16 mm tjock skiva och fräser ner rännorna som är 13 mm djupa, så kan jag höja toppen av spännhylsan ett par mm över skivan, vilket borde räcka i de allra flesta fall.

Jag har hittat det här som ser ut att täcka mina behov: https://www.banggood.com/ENJOYWOOD-...01811&custlixnkid=3279750&akmClientCountry=SE

Illustrerad arbetsbänkstillbehör, märkt med enskilda komponenter såsom dammutsug, mätband, universal T-spår, och bitvakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg på träbräda, fräsledskena, precision, justerbara hållare, metallkomponenter, snickeriverktyg, grått och svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag tänker rätt så får jag för rimliga pengar en väldigt stabil bordsfräs med bra spånhantering som inte tar upp någon ny plats. Gör jag skivan 70*60 cm kan jag hänga det på sidan av fräsen. Som bonus passar ett par ”nedhållarrullhjul” som jag har liggande. Fast frågan är om jag tänker rätt - vad säger forumets samlade klokhet?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Kom på att det kanske är hållbarare med en melaminbelagd skiva i spån, än en mdf utan någon skyddade yta. Eller?
 
Hej
Jag har en toppspindel till några av mina bordsfräsar.
Martinfräsen 9000 varv
Mortens MF 30 fräs tror det är 14000 varv.

Tycker personligen att dessa varvtal är lite för sakta.

Så jag föredrar ett fräsbord med en handöverfräs i lite mer varv på dessa.

Sen är jag lite nördig har kikat på jessems bord med tillhörande fräs men tyckt att dom är för dyra att köpa nya.

Förra året kom det ett jessembord i nyskick på blocket med alla tillbehör som fanns att köpa till inklusive en fräslyft nu var detta bordet plötsligt lösbart så jag köpte det och är riktigt nöjd.

UJK har en kopia av jessems bord men jämför man dessa bord så är det stora skillnader till jessems favör.
 
Attans att just du skulle dissa min idé. Dig litar jag ju på…

Med höghastighetsspindeln har jag 15 eller 16 000 rpm (beroende på om jag läser svenska eller tyska manualen) och jag har inte tänkt på att det skulle vara för långsamt. Å andra sidan kör jag ju ingen produktion som du, så jag kanske har lite mer tålamod för en gångs skull.

Hittade inget pris på jessems komplett, men om UJK är en billigare kopia så låter det som väldigt mycket pengar. Som sagt brukar jag lita jag på dig, men min lösning kostar 2 000 och tar ingen plats, så frågan är väl om den är lika mycket sämre som priset är lägre. Och såklart om den duger. Funderar vidare.
 
Jag betalade vad en ren UJK kostade då.

Det jag menar med för lågt varvtal är att ytan man fräser blir sämre när man fräser med en liten pinnfräs.

Men egentligen är det ju bara prova och se om det funkar med din toppspindel.
Om det inte funkar så har du ett bra anhåll till ett traditionellt fräsbord med en handöverfräs.
Mvh
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag hade skippat mdf-plattan o fäst anhållet på annat vis än t-tracks. Då kan du dra nytta av befintliga iläggsringar o tappar ingen höjd.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag hade skippat mdf-plattan o fäst anhållet på annat vis än t-tracks. Då kan du dra nytta av befintliga iläggsringar o tappar ingen höjd.
Låter ju fantastiskt om det fanns en sån lösning. Du som är en klurig rackare kanske har någon idé att dra fram ur hatten som är smidigare än att fräsa ner t-tracksen i gjutjärnsbordet som var min första tanke.
 
Hep Hep skrev:
Låter ju fantastiskt om det fanns en sån lösning. Du som är en klurig rackare kanske har någon idé att dra fram ur hatten som är smidigare än att fräsa ner t-tracksen i gjutjärnsbordet som var min första tanke.
Inte med det anhållet men vilket hembyggt bonna-anhåll som helst funkar ju lika bra. Flip stops o measurement tape o universal t-slot på toppen är ju helt menlöst på ett fräsbord. Man kan väl göra nån adapter med avlånga hål men jag hade gjort ett eget anhåll och även om man inte gör mikrojusteringsgrejen som jag har hade jag kört med avlånga hål i anhållet o gängade hål i fräsbordet. Det är ytterst sällan eller aldrig man egentligen behöver t-track funktion för ett fräsanhåll. Jag väljer hålrad o fäster sen anhåĺlet där o har ett par cm justering + mikrojustering. https://www.byggahus.se/forum/threads/lite-bilder-pa-nya-monteringsbordet.286002/#post-2595005
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Trevligt bygge. Jag håller med om en del onödiga saker. Mikrojustering har jag vant mig med och det vill jag absolut ha. På vertikalfräsen ställer jag in grovt, låser fast och skruvar tills det är exakt, så ditt sätt känns bekant. Får fundera vidare och ta med dina tankar, även om en hel rad med hål i järnbordet inte känns helt lockande. Flipstops är inget jag har i dag utan nu använder jag tving och träkloss i anhållet för att sätta stopp. Är det liknande du gör?
 
Hep Hep skrev:
Trevligt bygge. Jag håller med om en del onödiga saker. Mikrojustering har jag vant mig med och det vill jag absolut ha. På vertikalfräsen ställer jag in grovt, låser fast och skruvar tills det är exakt, så ditt sätt känns bekant. Får fundera vidare och ta med dina tankar, även om en hel rad med hål i järnbordet inte känns helt lockande. Flipstops är inget jag har i dag utan nu använder jag tving och träkloss i anhållet för att sätta stopp. Är det liknande du gör?
Dom få gånger jag kör med stop är det tving o kloss ja. Hur djupt är bordet? Jag har ca 8cm justering per hålrad, blir bara 3×2 hål för 24cm o övervägde du att fräsa ner t-tracks känns detta som en rätt liten modifiering. Om jag haft anhåll med mikrojustering kunde jag också tänkt mig att tvinga det direkt i bordet, så gör jag när jag behöver ha anhållet längre bort än jag har gänginsatser.
 
Övervägde är nog ett stort ord för min flyktiga tanke på fräsning, men det hade varit spännande att testa.

Just nu är jag lite trött på att metasnickra och skulle hellre göra saker på riktigt än att bara bygga verkstad, så därför är första tanken att köpa ett anhåll. Men jag har inga problem att tänka om. Jag surfar vidare och ser om jag hittar ett anhåll som har eller enkelt kan få avlånga hål och mikrojustering.

Bordet är 80 cm djupt, men det är de 35 bakom axeln som är intressant att fästa anhållet i. En tanke med att sätta anhållet i en skiva var att på det sättet kunna förlänga bordet bakåt och få runt 50 cm bakom axeln, vilket får vägas mot dina inspel.

För tillfället sitter jag med en nyopererad tumme och är rastlös och har alldeles för mycket tid att tänka ut onödiga lösningar på små problem. Det drabbar både er här och min fru hemma med en massa tjat och idéer. Ber om ursäkt för det…
 
Och det går inte att missa nuvarande anhåll?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Och det går inte att missa nuvarande anhåll?
Nu hänger jag inte med. Missa nuvarande anhåll är svårt då det är stort, bökigt och väger 15 kilo, men jag undrar om du kanske menar något annat.
 
Hep Hep skrev:
Nu hänger jag inte med. Missa nuvarande anhåll är svårt då det är stort, bökigt och väger 15 kilo, men jag undrar om du kanske menar något annat.
Missa = modda.
Om enda som är dåligt med det är att det inte går att backa bakom centrum, så vad stoppar för att det ska fastna där.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Missa = modda.
Om enda som är dåligt med det är att det inte går att backa bakom centrum, så vad stoppar för att det ska fastna där.
Du är inne på min första lösning. Tyvärr är hela anhållet monsterstort så det sitter i hål nästan längst bak på bordet redan. Jag skulle kunna borra nya och flytta bak det en knapp decimeter, men efter det hamnar det utanför bordet. Det första hålet som kommer utanför är det för mikrojusteringen, vilket är det trevligaste av alla mina hål. Dessutom är det hålet rektangulärt bara för att jävlas med hemmamoddare.

Jag kom nyss på ett sätt att få både mikrojustering och anhåll långt bak utan att behöva bygga för mycket själv eller borra för mycket i bordet. Ett anhåll som är såpass brett att det hänger utanför på sidorna av bordet där det kan glida och låsas i t-spår jag fäster på sidorna av bordet. Fästen med mikrojustering går att köpa löst och då kvarstår egentligen bara ett rakt bonnanhåll i mdf med funktioner för spån och variabel öppning. Måttligt med byggande och borde ge det mesta av funktionen jag vill ha. En nackdel jag direkt kommer på är att även minsta iläggsringen på bordet är lite väl stor för en del fräsningar med småstål, men annars är det ett alternativ. Och lite mer avancerat än bara en skiva mdf om jag vill använda nedhållarhjulen. Ingen stor sak att fixa, men det byggs på med mer byggande. Jag som bara ville fräsa några spår i ett liten byrå.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.