Hejsan

Undrar om det är någon som har testat Flex nya 10,8V minidragare, jag är rätt sugen på att köpa en, känns grymt smidig och lätt, samt att den ändå ska dra 38Nm. Är inte intresserad av slagskruvdragaren, har en 12V Hitachi.

Känns som att man klarar sig med en 10mm chuck, när det ska användas större grejjer vill jag ändå köra med nätdrivet.

Mvh Tobbe
 
Ingen som har köpt eller provat ?

Då kan den inte vara speciellt bra ?
 
Hej,
jo, jag har klämt o provat LITE inne på sms frölunda.
Skrev i ett annat inlägg att den med slag imponerade på mig och den är ju du inte intresserad av.
Modellen utan slag fick inte tillräcklig uppmärksamhet , så jag avstår från att kommentera den.

Står själv och värker över vilken som är bäst för MIG ,och det innefattar alla kvalitetmodeller.
mvh//R..
 
Nu har jag köpt en, hämtade den igår. Väldigt trevlig maskin, lätt och stark.

Drog ca 100 trallskruv på ett batt, och då hinner det andra laddas. Så jag är väldigt nöjd.

Kan rekomenderas !
 
Nu är jag inne på min andra Flex, kan väl inte påstå att det är positivt :(

Den första maskinen började krångla, gå ojämt i varvtal, pysa och knäppa konstingt från kolen/motorn och ena batteriet stendog.

Fick utan problem en ny maskin från Ahlsell, kanon service som vanligt.

Får se om det var ett måndags ex jag fick först !
 
När jag hade haft min Flex tigersåg i ett par dagar började det spruta smörjfett ur växelhuset. Maskinen åkte in på reparation ganska omgående och jag fick tillbaka den efter någon vecka.

Efter det har den fått slita ganska hårt emellanåt, och det har inte varit några som helst problem med maskinen.

Igår gick den i princip hela dagen på fullvarv. Till slut var jag tvungen att använda tång för att vrida snabbfästet för bladbyte. På grund av hettan var det möjligt att ta i låsringen även med hanskar på. Den sågen tål en hel del stryk.

Förhoppningsvis gäller det även andra Flexmaskiner. Min Tiger är egentligen en Porter Cable med rött skal, liksom ett flertal av Flex andra produkter. Stammar även din 10,8 v dragare från P/C?
 
Kollade på www.deltaportercable.com men 10,8 Li finns inte i deras sortiment, däremot de storre skruvdragarna ser exakt ut som FLEX större modeller på skruvdragare.

Jo jag hoppas att den nya håller bättre, för det är en riktigt fin maskin att jobba med, smidig som tusan och stark.
 
  • ach19_seitlich.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9987_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade en liten Flex 125mm vinkelslip på gården där jag jobbade förr. Den fick verkligen bekänna färg, trots att vi använde den ute i regn o rusk, tappade den, körde den tills den va glödhet, så la den aldrig av.
Den var garanterat inget måndagsexemplar iaf, vilket jag för övrigt tror att man kan ha oturen att råka ut för oavsett vilket märke man köper......
Lycka till med maskinen!
 
Hej
Lite sugen på en Flex ALi 10,8v

Lite frågor till er som använder den.

1. Hur stark är den, specen säger 38 nm. Ge gärna exempel på vad ni skruvat med den

2. Har du borrat med den, ge gärna exempel på vad.

3. Hur är byggkvaliteten på maskinen, inga glapp i chucken, strömbrytaren osv?

4. Vilka mått har maskinen, höjd och längd?
 
Det kommer att komma en 2-växlad variant på borrskruvdragaren Ali 10,8 i januari, så det är läge att vänta om man är köpsugen.
Vi säljer Flex på jobbet och har sålt ca ett hundratal Ali-maskiner sen i våras, och vi har fått två reklamationer, på två batterier som varit heldöda.
Jag har demonstrerat den en hel del och en 6mm skruv på 100mm är inget problem. Hastigheten är väl kanske i lägsta laget för att borra med men det funkar.
Byggkvaliteten på den är mycket bra, ett antal snickare som köpt den har kommit in igen och sagt att den är helt suverän.
Glapp eller liknande har jag aldrig sett hittils. Har köpt en själv men den är utlånad just nu så kan inte ta måtten.
En liten nackdel som jag märkt ett par gånger är att om man sätter ett tömt batteri i laddaren som man kört rätt hårt med så säger laddaren att det är defekt. Men väntar man 10 sek så fungerar det. Det har bara hänt ett par gånger, kan ju vara min laddare som är lite överkänslig.
 
Jag har precis beställt en Flex ALi 10,8 G (alltså den som är 2-växlad). Beställde den från Tyskland iom att den inte kommit till Sverige ännu. Vridmomentet ska ha ökat från 38Nm till 45Nm på den nya modellen, kanske hjälper lite när den får jbba som hårdast.

Mvh //David
 
Såg en bild på den 2-växlade nu, den ser ju faktist lika liten ut som den med en växel.
Vad fick du ge för den i Tyskland? Har inte hört nåt pris på den än i Sverige men den skall komma vecka 3 har dom lovat, men kan ju bli svår att få tag på i början.
 
Mikael_L
Flex ali10,8 är väl denna?
http://www.flex-tools.com/se/Produkte/Schrauber-_Bohrer-_Hammer/ALi_10-8_G/index.php

Är vridmomentet på 45nm hårt eller mjukt?

För på Uppsala Verktyg och maskin säger dom att denna maskin är en flex.
http://www.lundqvist.se/bolag/images/img_erbj/NY Lundqvist 071005 webb_2.pdf
se sid 5 i PDF:en

Där står det 27nm som moment. Men om det är mjukt och det andra hårt kan det ju stämma.

Till och med LED-lampan ser likadan ut. Däremot är det smärre skillnader i uppgiven batterikapacitet och varvtal...
 
Den är identisk annars den som heter Durofix, till och med väskan och borrsatsen är likadan.
 
Bastefallarn skrev:
Såg en bild på den 2-växlade nu, den ser ju faktist lika liten ut som den med en växel.
Vad fick du ge för den i Tyskland? Har inte hört nåt pris på den än i Sverige men den skall komma vecka 3 har dom lovat, men kan ju bli svår att få tag på i början.

Med frakt och postförskott landade jag på 2510kr. Känns helt OK för mig iom att den har PRECIS det jag vill ha från skruvdragare (liten,Li-batteri, motorbroms,stark för sin storlek med möjlighet till att kunna borra).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.