E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Var inte så typisk svensk. Måla dörren som du vill, o skit i byråkraterna. Det gör jag. Det är mitt liv o inte tjänstemännens
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
7891Frasse 7891Frasse skrev:
Var inte så typisk svensk. Måla dörren som du vill, o skit i byråkraterna. Det gör jag. Det är mitt liv o inte tjänstemännens
Stämpling till brott.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det värsta som kan hända är väl att man får återställa den gamla kulören? Det lär ju vara billigare än bygglovet...
Om du chansar och målar om kan Du få straffavgift för ändringen, kan bli dyrare än att söka bygglov.
Beror väl på hur du bor åxå, Radhusområde eller enskilt hus på landsbygden.

Man kan väl ansöka om förhandsbesked eller helt enkel prata med kommunen, de brukar väl svara så gott de kan..

Har för ett antal år sedan fått straffavgift för ett fönsterbyte som jag inte hade bygglov för (var dum och naiv då)

Har även för ett par år sedan fått ett förhandsbesked om ett annat fönsterbyte där svaret var att bygglov troligen inte skulle medges..

Hoppas det löser sig..
 
  • Ledsen
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sist jag läste om detta så handlade det mest om risken med skadedjur om komposten inte sköts rätt.
Jo, det heter så.
Fast en kompost kan ju misskötas även om man betalt en (ofta hutlös) avgift.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jo, det heter så.
Fast en kompost kan ju misskötas även om man betalt en (ofta hutlös) avgift.
Hur mycket kostar det då?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att det kanske blir lite så automatiskt. T ex verkar ju Stockholms äldre närförorter konserveras i snabb takt med diverse kulturmiljödokument. Jag tror inte man har orkat ändra i detaljplanerna vilket man nog egentligen borde göra - då får ju fastighetsägarna möjligheter att ha synpunkter via samrådet vilket ju är rimligt i ett demokratiskt samhälle.

Kanske ses det som bra av de boende med tanke på de galna priserna för en minifastighet med ett gammalt egnahemshus på. Folk har köpt sig in i idyllen för att kunna bo i ett homogent och skyddat område och slippa egensinniga individer och udda uttryck. Något som ju blir mer och mer aktuellt vartefter samhället har blivit mer multikulturellt.

Och i din (?) kommun hade vi väl exemplet med nåt 70-talsområde där folk åkte dit via tillsynen för att måla om sina 70-talsbruna fönster och dörrae i vitt. Hittade det, Östra Skogås i Huddinge var det. Något för TS att fundera över:

[länk]
Det är ju mest äldre områden som får striktare planbestämelser. Nya med liknande regler dyker inte upp tyvärr.

Att många äldre villaförorter idag har riktigt höga priser hänger också ihop med att de ligger ganska nära centrala Stockholm och även nära spårtrafik av något slag.
Ja det är många som drömmer om att köpa in sig i den idyllen... Jag inkluderad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hhallen skrev:
Detta var väl, ovanligt nog, ett mindre bra råd från Claes. Det är bättre att skicka ett mail - eller ännu bättre, ett riktigt brev - till kommunens byggnadsnämnd. Då måste både inkommande och utgående skrivelse diarieföras, och sannolikheten är hög att svaret ges av en "riktig" handläggare på nämnden. Och man har svaret i skrift, svart på vitt.
Jag gillar din förslag med gammal hederlig korrespondens via brev men har en känsla att man kommer att lämnas utan svar. Svaret som vanligen kan ges är ju att byggnadsnämnden prövar frågar när en bygglovsansökan väl inkommer och är komplett. Utan fullständig ansökan kring åtgärden kan nämnden inte ta ställning i lovfrågan.

Och det kan bli dyrt att ta fram bygglovshandlingar. Vad går ritningar på idag? 20 000 kr?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tycker att det är sunt att vi har regler för hur hus byggs och får uppföras i det här landet.
Föreställ er motsatsen, måla ert hus i vilken färg ni vill.
Det skulle spåra ur totalt.

Din fastighet är din grannes utsikt. Och för allas trevnad, inom planlagda områden.
Dock vore det spännande att upplåta ett fåtal testområden runtom i landet med väldigt fria regler...
Fel.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gillar din förslag med gammal hederlig korrespondens via brev men har en känsla att man kommer att lämnas utan svar. Svaret som vanligen kan ges är ju att byggnadsnämnden prövar frågar när en bygglovsansökan väl inkommer och är komplett. Utan fullständig ansökan kring åtgärden kan nämnden inte ta ställning i lovfrågan.

Och det kan bli dyrt att ta fram bygglovshandlingar. Vad går ritningar på idag? 20 000 kr?
Kommuner är skyldiga att svara på direkta frågor från medborgarna. Jag vet att de inte alltid gör det som de borde, eller är orimligt sena med att svara. Då JO-anmäler man dem. Det brukar leda till att man får svar illa kvickt.

Att man skulle behöva skicka in en ansökan för att få veta om det ens behövs en ansökan är orimligt. Om inte kommunen är alldeles under isen så kommer man att få ett någorlunda vägledande svar på en underhandsförfrågan. Detta är i alla händelser fallet för min hemkommun. Jag har gjort sådana förfrågningar både hos byggnadsnämnden (angående förutsättningar för bygglov) och miljönämnden (förutsättningar för energiborrning). Det har inte varit några problem, jag har fått användbara svar utan att kommunen för den skull har bundit upp sig definitivt.

Beträffande kostnader för bygglovshandlingar så behöver sådana handlingar inte heller vara särskilt sofistikerade när det gäller enklare fasadändringar, vilket ju är vad vi diskuterar här. Jag ska själv inom en snar framtid lämna in ansökan rörande ändringar på några fönster och altandörrar i mitt hus. Ritningsunderlaget till denna ansökan gör jag själv på gammalt hederligt sätt, med papper och penna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hhallen skrev:
Kommuner är skyldiga att svara på direkta frågor från medborgarna. Jag vet att de inte alltid gör det som de borde, eller är orimligt sena med att svara. Då JO-anmäler man dem. Det brukar leda till att man får svar illa kvickt.
Haha, ja det kan nog elda på även den minst funktionella bygglovsenhet.
H hhallen skrev:
Att man skulle behöva skicka in en ansökan för att få veta om det ens behövs en ansökan är orimligt. Om inte kommunen är alldeles under isen så kommer man att få ett någorlunda vägledande svar på en underhandsförfrågan. Detta är i alla händelser fallet för min hemkommun. Jag har gjort sådana förfrågningar både hos byggnadsnämnden (angående förutsättningar för bygglov) och miljönämnden (förutsättningar för energiborrning). Det har inte varit några problem, jag har fått användbara svar utan att kommunen för den skull har bundit upp sig definitivt.
Nog måste man exakt ange vilken åtgärd det rör för att kunna få svar på om bygglov krävs eller inte. I de tydliga fallen så behöver man ju inte kommunicera med kommunens medarbetare eller bara ringa servicelinjen. Det är ju så enkelt att ge svar. Kvar blir då krångelfallen med gränsdragningsfrågor och bedömning. Och där krävs ju detaljerat underlag för att kunna säga om bygglov krävs. Min gissning är att de flesta medarbetare på kommunen då fäller hellre än friar. Det är enklare att för säkerhets skull ange att bygglov krävs, kostnaden hamnar ju inte på medarbetaren som ger det dåliga rådet.

H hhallen skrev:
Beträffande kostnader för bygglovshandlingar så behöver sådana handlingar inte heller vara särskilt sofistikerade när det gäller enklare fasadändringar, vilket ju är vad vi diskuterar här. Jag ska själv inom en snar framtid lämna in ansökan rörande ändringar på några fönster och altandörrar i mitt hus. Ritningsunderlaget till denna ansökan gör jag själv på gammalt hederligt sätt, med papper och penna.
När jag pratar med bekantskapskretsen så verkar många ha problem med att rita byggnader i skala till en nivå som duger som underlag. Och penna, papper och rita i skala är nog inget alls för den halan av befolkningen som måste lära sig en mjukvara istället. Och osäkerheten, d v s rädslan att handlingarna ska bli felaktiga. Så det beror nog på om man har de förutsättningarna.
 
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Det är garanterat alldeles gratis att fråga kommunen.
 
useless useless skrev:
Det värsta som kan hända är väl att man får återställa den gamla kulören? Det lär ju vara billigare än bygglovet...
Då gäller det att minnas vilken den ursprungliga vita nyansen var, mörkvit, ljusvit, äppelvit etc.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har trott att det är så i alla kommuner. Allt är reglerat i Sverige. Speciellt om det bara angår dig själv och det bara är grannarnas ögon som berörs.
Är det ute på landet lär kommunen inte bry sig, bor du på en gata med någon form av kulturvärde kanske de gör det. Annars är min erfarenhet efter att ägt tre hus och suttit i en samhällsbyggnadsnämnd att tjänstemännen är både måna om att hjälpa alla som ställer frågor och att följa de regler som kommunens invånare bestämt via allmänna val. Testa att ställa en fråga, du kan bli positivt överraskad 😉
 
maskeradeproggaren
Förr hade väl kommunen rätt bra koll på att områden höll sig inom ramarna vad som sades i detaljplanen avseende färg, utseende och stil.

Min erfarenhet är dock att detta helt havererat.

Vet flera kommuner där det finns bestämmelser i vissa områden om tex färg etc på husen men att fastighetsägarna helt struntar i det. Man kan ju tycka det är charmigt med mosaik och mångfald men om du får en granne som målar sitt hus och staket i skrikig pastellfärg och detta blir helt i ditt blickfång tror jag nödvändigtvis det inte är lika kul längre. Och det är väl lite därför bestämmelser om färg och bostadsbeståndets enighet finns för att undvika olägenhet för grannarna och att hålla ihop utseendet över tid?

Andra galna saker jag sett (som jag misstänker beror på ovan) är parhus och pargarage som är målade med två helt olika färger. Hur man kommer fram till att det är en god idé är ett mysterium. Ser riktigt klåparaktigt ut.

Gällande dörren hade jag nog bara bytt färg och tänkt att det rimligen inte borde vara några problem för någon om jag bytte från från vit till ljusgrå.
 
A AndersMN skrev:
Är det ute på landet lär kommunen inte bry sig, bor du på en gata med någon form av kulturvärde kanske de gör det. Annars är min erfarenhet efter att ägt tre hus och suttit i en samhällsbyggnadsnämnd att tjänstemännen är både måna om att hjälpa alla som ställer frågor och att följa de regler som kommunens invånare bestämt via allmänna val. Testa att ställa en fråga, du kan bli positivt överraskad 😉
Problemet är att folk genom "allmänna val" som du säger lägger sig i frågor som de inte har med att göra. Testa res lite, bo nån annanstans, Sverige är inte bäst på allt 😉
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.