Hej,
tänker lite reservkraft men behöver den vara inverter/elektronik för hushållsmaskiner etc. Det mesta idag innehåller ju elektronik så är en generator egentligen ett alternativ?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Hej,
tänker lite reservkraft men behöver den vara inverter/elektronik för hushållsmaskiner etc. Det mesta idag innehåller ju elektronik så är en generator egentligen ett alternativ?
Hej,

Det är en fördel om det elverk man använder för reservkraft har inverter/elektronik.

Om elverket inte har inverter brukar man påstå att dålig elkvalité (dålig kurvform) i spänningen kan skada elektronikbaserad last.

Om elektronikbaserad last skadas, då tror jag snarare att det beror på överspänning. Det är en överspänning som kan uppstå om den elektronikbaserad lasten genererar reaktiv effekt som tar över magnetiseringen av generatorn. Då ökar spänningen från generatorn.

Det är möjligt att senare nätdelar med power factor correction PFC, har mindre bekymmer med att generera reaktiv effekt.

Men jag skulle gärna vilja se någon utredning varför det har hänt incidenter, som ger upphov till man varnar för generatorer utan inverter. Det hade varit lämpligt att vi finge bra förklaringar vad man skall akta sig för.
 
  • Gilla
HåkanAnd och 1 till
  • Laddar…
Generatorn ger sinus allt från små elverk till kärnkraftverk.
Fördelen med inverter är att den gå ner i varvtal och ändå hålla rätt spänning och frekvens
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Elektronik är ofta inte så ömtålig som folk tror. Transienter kan vara farliga. Säg som exempel att du kopplar in en vattenkokare och en mobilladdare. När vattenkokaren slår ifrån bildas en transient som med lite otur kan skada mobilladdaren. Det är billigare att skydda sig mot detta med en varistor än ett elverk med inverter. Men inverterelverken har fördelen att ha en lägre förbrukning vid låglast.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Finns vanliga elverk med elektronisk spänningsskydd som skyddar mot höga toppar
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Det är en fördel om det elverk man använder för reservkraft har inverter/elektronik.

Om elverket inte har inverter brukar man påstå att dålig elkvalité (dålig kurvform) i spänningen kan skada elektronikbaserad last.

Om elektronikbaserad last skadas, då tror jag snarare att det beror på överspänning. Det är en överspänning som kan uppstå om den elektronikbaserad lasten genererar reaktiv effekt som tar över magnetiseringen av generatorn. Då ökar spänningen från generatorn.

Det är möjligt att senare nätdelar med power factor correction PFC, har mindre bekymmer med att generera reaktiv effekt.

Men jag skulle gärna vilja se någon utredning varför det har hänt incidenter, som ger upphov till man varnar för generatorer utan inverter. Det hade varit lämpligt att vi finge bra förklaringar vad man skall akta sig för.
Intressant. Ja eftersom det kostar bra mycket mer skulle man vilja vet mer om hur stora risker det är och gärna för vilken utrustning mer konkret, om det går.
 
A Avemo skrev:
Elektronik är ofta inte så ömtålig som folk tror. Transienter kan vara farliga. Säg som exempel att du kopplar in en vattenkokare och en mobilladdare. När vattenkokaren slår ifrån bildas en transient som med lite otur kan skada mobilladdaren. Det är billigare att skydda sig mot detta med en varistor än ett elverk med inverter. Men inverterelverken har fördelen att ha en lägre förbrukning vid låglast.
Kunde man lösa det med ett överspänningsskydd i uttaget?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant. Ja eftersom det kostar bra mycket mer skulle man vilja vet mer om hur stora risker det är och gärna för vilken utrustning mer konkret, om det går.
Hej Ulltand

Jag vet att man genom att ansluta kondensatorer (genom att tillföra reaktiv effekt) till en elgenerator kan magnetisera generatorn. Och ökar man tillförseln av den reaktiva effekten då tappar den normala spänningsregleringen kontrollen av generatorns spänning.

Jag vet att en nätdel som består av en likriktare och kondensator typiskt tar in ström (laddar kondensatorn) fram till spänningen toppvärde, då stängs strömmen av. Det innebär en ström som är före spänningen d.v.s. en kapacitiv reaktiv effekt.

I nätdelar med power factor correction PFC, då styr man med switchteknik strömmen att komma samtidigt som spänningen (i fas med spänningen) och därför så genereras rimligen ingen reaktiv effekt.

MEN som jag skrev, så jag saknar jag undersökningar (tester) om magnetiseringen då blir stabil d.v.s. kan styras av generatorns magnetiseringskrets utan t.ex. någon instabilitet. Det är ju nämligen minst två olika reglerkretsar (en PFC i varje ansluten nätdel och magnetiseringens reglerkrets) som tillsammans måste vara stabila.

Det mest rimliga är att de är stabila, men jag har inte sett detta har undersökts och visats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kunde man lösa det med ett överspänningsskydd i uttaget?
Hej Ulltand

Med ett överspänningsskydd så kan du visserligen begränsa spänningen toppvärde, men inte t.ex undvika att det uppkommer en instabilitet i magnetiseringen.

Men jag tror att många idag har klarat av att köra generatorer, utan inverter, kopplade till nätdelar försedda med PDF utan problem.

Jag saknar praktiska tester som visar det!
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Ulltand

Med ett överspänningsskydd så kan du visserligen begränsa spänningen toppvärde, men inte t.ex undvika att det uppkommer en instabilitet i magnetiseringen.

Men jag tror att många idag har klarat av att köra generatorer, utan inverter, kopplade till nätdelar försedda med PDF utan problem.

Jag saknar praktiska tester som visar det!
Tack och bock!

Imponerad över vilken kunskap det finns och hur den kan spridas över forum som detta!
 
A
A Avemo skrev:
Elektronik är ofta inte så ömtålig som folk tror. Transienter kan vara farliga. Säg som exempel att du kopplar in en vattenkokare och en mobilladdare. När vattenkokaren slår ifrån bildas en transient som med lite otur kan skada mobilladdaren. Det är billigare att skydda sig mot detta med en varistor än ett elverk med inverter. Men inverterelverken har fördelen att ha en lägre förbrukning vid låglast.
Gör en vattenkokare verkligen det? Skapar en transient? Det är ju ingen reaktiv last, tex startström kondensator eller mot-emk när man bryter strömmen i en induktans.

Jag ska fördjupa mig i detta ämne... Någon dag..
Men jag blev lite nyfiken nu bara 😎
 
A avh67f skrev:
Gör en vattenkokare verkligen det? Skapar en transient? Det är ju ingen reaktiv last, tex startström kondensator eller mot-emk när man bryter strömmen i en induktans.

Jag ska fördjupa mig i detta ämne... Någon dag..
Men jag blev lite nyfiken nu bara 😎
Hej avh67f

Det är att en belastning på det induktiva elverket snabbt försvinner, som orsakar att det kan bli en spänningstransient.

Induktansen i generatorn ”ogillar” att strömmen plötsligt bryts (snabbt vill minska) och då kompenserar induktansen (som är strömtrög) genom att driva upp spänningen.

Även en "långsam" spänningsteglering och det induktiva spänningsfallet vid last hjälper till att det blir en transient högre spänning

När det gäller så korta transienter då kan ett överspänningsskydd göra nytta.

Jag skulle önska mer tester och mätningar, hur små elverk uppför sig vid reservkraftdrift.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Gör en vattenkokare verkligen det? Skapar en transient? Det är ju ingen reaktiv last, tex startström kondensator eller mot-emk när man bryter strömmen i en induktans.

Jag ska fördjupa mig i detta ämne... Någon dag..
Men jag blev lite nyfiken nu bara 😎
Om vi tänker oss en motor som last i stället så kommer det att bli en transient i den urkopplade stora lasten. Men den har ju då ingen kontakt med övriga anslutna apparater eftersom den inte längre är ansluten. Det är som @Martin Lundmark skriver induktansen i generatorn som kan bli ett problem. Jag tror som sagt inte att problemet skall överdrivas. Jag har sett elverktyg med varvtalsreglering uppföra sig konstigt och jag har en gång förstört en svets genom att försöka köra den på ett för litet elverk. Men trådens fråga om man kan ha sönder elektronik genom att koppla den till en bensingenerator skulle jag besvara med att det är en mycket liten risk.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Tack bägge för bra svar. Glömde bort att tråden handlade om generatorer. I ett vanligt lågspänningsnät 0,4kV via nätägaren matad av tex en stolptrafo eller en trafo på mark för ett bostadsområde blir väl denna transient försumbar om den ens uppkommer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.