Tjena! Ska installera en adax neo radiator som är IP24 klassad i mitt relativt lilla badrum. Bifogar bild nedan. Duschen är där jag står i förhållande till bilden.

Jag har lite funderingar kring anslutningsdosan som medföljer radiatorn. Bör jag byta ut denna anslutningsdosa mot en IP44 klassad box? Eller går det använda den befintliga som hänger med? Den som sitter på radiatorns fäste har ju en snabbanslutning också, men det kanske inte är några problem.

Har en bekant elektriker som kopplar in detta åt mig i helgen, men vill förbereda så mycket som möjligt för honom så allt material finns hemma. Hade ju varit oerhört skönt om jag redan har allt och slipper köpa en ny anslutningsdosa! Badrum med toalett, handfat, matta och handdukar. Vägg reparationsområde synligt. Svartvitt golv, inramat av vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var är duschen? Bakom ryggen? Det är den som styr. Men det bör väl vara torrt på platsen för radiatorn? Då är det inga problem med denna anslutningsdosa. IP44 gäller bara om det är vått, om det inte faller inom område 1 eller 2 för badrum.
 
  • Gilla
lustigkurren98
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var är duschen? Bakom ryggen? Det är den som styr. Men det bör väl vara torrt på platsen för radiatorn? Då är det inga problem med denna anslutningsdosa. IP44 gäller bara om det är vått, om det inte faller inom område 1 eller 2 för badrum.
Duschen är snett bakom mig till höger i förhållande till bild, plus draperi. Uppskattningsvis ca 2m från duschmunstycket till anslutningsdosan på bild. Vilket borde räknas som torrt. Men känner mig ändå osäker p.g.a kondensen. Räknas vått som när är dålig ventilation när toan t.ex får kondens på sig?

I övrig skall det vara torrt där. Förutsatt att man inte är skapligt rund om fötterna och utför sitt konstverk jävligt snett!
 
Nä, kondens och lite vattendroppar kan möjligen kräva IPX1. Men får du kondens ända där borta så har du andra problem och behöver ordna ventilationen bättre. Rinner det vatten på väggarna så är man uppe i IPX3, och duschar man dosan då är det IPX4.

Och reglerna förutsätter normal användning ;)
 
  • Gilla
lustigkurren98
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä, kondens och lite vattendroppar kan möjligen kräva IPX1. Men får du kondens ända där borta så har du andra problem och behöver ordna ventilationen bättre. Rinner det vatten på väggarna så är man uppe i IPX3, och duschar man dosan då är det IPX4.

Och reglerna förutsätter normal användning ;)
Så bra! Tack för hjälpen kring frågetecknen. Ventilationen är bristfällig det vet jag. Det är självdrag med ventilation på vägg ovanför duschen och ett öppet hål på vägg i golvkant vid dörren till min vänster i bilden! Här verkar det dock ha suttit en pax fläkt eller liknande tidigare som nu är bortplockad så det är ihåligt ut till hallen.

Jävligt off-topic men men!🫣
 
Då är nästa bra fråga. Den sitter väldigt nära toastolen, hur det med tempen på den, är det ett ytlågtemp radiator. Som jag ser det så är det risk för att bränna sig lätt. Normalt så har man lågtemp på plåten om risk finns att komma mot radiatorn. Kallas även för barnstugeradiator max 60 C på ytan. Så tänk till.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då är nästa bra fråga. Den sitter väldigt nära toastolen, hur det med tempen på den, är det ett ytlågtemp radiator. Som jag ser det så är det risk för att bränna sig lätt. Normalt så har man lågtemp på plåten om risk finns att komma mot radiatorn. Kallas även för barnstugeradiator max 60 C på ytan. Så tänk till.
Jo detta har gått i tankarna hos mig också. Hur vet jag att det är lågtemp på den? Har förövrigt sett exakt dessa element anslutas direkt bredvid toastolen, och i andra utrymmen där det går att komma åt den lätt.

Räcker det inte att ha den på en lägre temperatur?

Tack för du ger mig extra insikter så allt utförs korrekt!😁👍
 
Att ha lägre temp går inte, då termostaten endast känner av tempen i rummet och gasar på med all effekt. Det är radiatorer som är anpassade invändigt med lite extra delar i den, så yttempen inte överstiger 60 C. Men det är bestämmelser för barnstugor, men kan beaktas även i vanliga hus om risk för att bränna sig föreligger och kanske i ett bad när mindre barn helt plötsligt blir kissnödiga och inte få kissa i duschen.
Men som gamla yttryck, Bränt barn skyr elden och kommer nog inte att vara mot radiatorn efter en gång.
 
J jonaserik skrev:
Att ha lägre temp går inte, då termostaten endast känner av tempen i rummet och gasar på med all effekt. Det är radiatorer som är anpassade invändigt med lite extra delar i den, så yttempen inte överstiger 60 C. Men det är bestämmelser för barnstugor, men kan beaktas även i vanliga hus om risk för att bränna sig föreligger och kanske i ett bad när mindre barn helt plötsligt blir kissnödiga och inte få kissa i duschen.
Men som gamla yttryck, Bränt barn skyr elden och kommer nog inte att vara mot radiatorn efter en gång.
Okej då förstår jag! Jag ska sätta upp ett Adax Neo H04KWT 400v 400w element. Du kanske vet om det är ytsäkert?
 
J jonaserik skrev:
Då är nästa bra fråga. Den sitter väldigt nära toastolen, hur det med tempen på den, är det ett ytlågtemp radiator. Som jag ser det så är det risk för att bränna sig lätt. Normalt så har man lågtemp på plåten om risk finns att komma mot radiatorn. Kallas även för barnstugeradiator max 60 C på ytan. Så tänk till.
Adax har en lågtemp badrumsradiator som borde passa bra. Jag har en sån på landet och den blir inte så varm.
Produktblad för Adax VPS 10 lågtempererad värmespradiator med specifikationer och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lustigkurren98 och 1 till
  • Laddar…
Svar nej vet inte. men det brukar framgå på kartongen, på varhusen har dom nästan ingen susning om lågtemp, bara säljer något. Men med 400 W ska du nog klara dig rätt bra, låg effekt.
 
  • Gilla
lustigkurren98
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Adax har en lågtemp badrumsradiator som borde passa bra. Jag har en sån på landet och den blir inte så varm.
[bild]
Jo va inne på denna först, men avskyr verkligen designen. Så jag gick med en Adax Neo 400w istället då det ändå inte behövs högre effekt. Så det borde vara lugnt kanske?
 
J jonaserik skrev:
Svar nej vet inte. men det brukar framgå på kartongen, på varhusen har dom nästan ingen susning om lågtemp, bara säljer något. Men med 400 W ska du nog klara dig rätt bra, låg effekt.
Tänker också att med 400w borde det gå utmärkt ändå. Får titta på kartongen när jag kommer hem!
 
lustigkurren98 lustigkurren98 skrev:
Jo va inne på denna först, men avskyr verkligen designen. Så jag gick med en Adax Neo 400w istället då det ändå inte behövs högre effekt. Så det borde vara lugnt kanske?
Jo, den är inte så snygg men tjockleken ger en lägre yttemperatur. Inte samma risk att bränna smalbenet. 🙂
Neo funkar med IP24-klassning.
 
  • Gilla
lustigkurren98
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jo, den är inte så snygg men tjockleken ger en lägre yttemperatur. Inte samma risk att bränna smalbenet. 🙂
Neo funkar med IP24-klassning.
Aa exakt! Får hoppas jag blir nöjd. Oavsett vad så kan jag äntligen gå på toa med ett leende på läpparna istället för att slita med mig bräckjärn för eventuell bändning mellan arsle och toasits p.g.a fastfrusning!
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.