kisumisu
Rickard. Rickard. skrev:
Man kan nog generellt säga att en minikulventil kostar dubbelt så mycket som en skarv vilket såklart inte blir dyrt för 2st men för 200st blir skillnaden desto större.

Väldigt många element har redan avstängare/returventiler men dom är ofta mer diskreta än kulventiler, så diskreta att man lätt missar dom om man inte vet vad man letar efter.
Det är ju sant att det blir dyrt i mängden och dyrare än vanliga skarvar. Sen är det ju sällan man behöver byta element eller måla. Men samtidigt stort jobb stänga av allt speciellt i större system.

Ok intressant, kanske jag missat nåt.
Vet att det finns en injusteringsventil där det går strypa flödet. Men den kanske stryper även helt vid behov?

Ser ut som man stänger mot inkommande vatten dvs tilloppet, men utgående utlopp? Eller kanske tvärtom med mina rörkunskaper 😂
Kromade rördelar och ventiler mot en kakelvägg; del av en sanitär installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B Björkskär skrev:
Hej
Verkar själv i VVS branschen och har faktiskt aldrig sett någon kollega koppla en blandare med presskopplingar…
Men vad vet jag med bara 35 års erfarenhet 😉.
/ Björkskär
Samma här...alltid kläm mot apparater som är "förbrukning". Möjligtvis man avslutat med en R gängad för ev framtida installation.
Press låter "ackord"/ifrågasätt inget🙈
 
G Grabb skrev:
Jag renoverar köket och ska byta blandare i och med det. Den nuvarande blandaren är monterad med presskoppling och det finns ingen avstängning inne i lägenheten. Det kändes inte så bra tyckte jag och ringde till vår BRFs fastighetsförvaltare. Jag sa att jag skulle vilja att deras rörmokare monterade ballofixventiler på rören i samband med att han stänger av vattnet och tar bort den gamla blandaren. Då kan jag också gänga på den nya blandaren på egen hand när det blir dags, utan att det kommer någon rörmokare och gör presskopplingar. Perfekt, trodde jag...

Fastighetsförvaltaren hävdar att de inte monterar några gängade kopplingar längre utan att de endast gör fasta installationer (presskopplingar, svetskopplingar). Jag frågar så klart varför eftersom det i mina öron bara låter krångligt. Svaret blir att "Alla rörmokare gör sådana installationer eftersom det är säkrare och minskar risken för läckage. Det går inte att hitta någon rörmokare som monterar gängkopplingar."

Jag påpekar att alla rör och installationer som är synliga inne i lägenheten är inom mitt ansvarsområde (enl. stadgar) så då borde ju rimligtvis jag få bestämma vilken typ av installation jag vill ha. Då hänvisade han bara till styrelsen och att jag får övertala dem om att ge rörmokaren tillstånd att göra ett undantag för min installation. (Här får jag intrycket att detta är något han fått för sig på egen hand, eller eventuellt kommit överens om muntligt med BRFstyrelsen. Oklart var det i alla fall varför jag inte skulle få göra som jag ville...)

Enligt våra BRF-stadgar är enda kravet att alla installationer i lägenheten ska vara fackmässiga. Vad jag kan läsa mig till i "'Säker Vatteninstallation' 2021:1" finns det inget som inte är fackmässigt med mina önskemål.

Mig veterligen är det avsevärt mycket vanligare med gängkopplingar till både badrumsblandare och köksblandare. Detta är mitt åttonde boende och det är första gången jag stöter på presskopplingar direkt till blandaren. Jag har heller aldrig hört tidigare att gängade kopplingar skulle vara mindre säkra eller läka mer.

Snackar fastighetsförvaltaren goja med mig, eller ligger det nåt i vad han säger? Har jag som lekman bara missuppfattat nåt om alla dessa kopplingsvarianter?
Enligt senaste uppdateringen av bostadsrättslagen så är det styrelsens ansvar ända fram till kranen och därmed är det styrelsen som bestämmer. Vatten skador pga alla blåbär som tycker att dom kan, medför att alla grannar får vara med och betala.
 
The Famous The Famous skrev:
Enligt senaste uppdateringen av bostadsrättslagen så är det styrelsens ansvar ända fram till kranen och därmed är det styrelsen som bestämmer. Vatten skador pga alla blåbär som tycker att dom kan, medför att alla grannar får vara med och betala.
Ok. Hur många "blåbär" ser du i denna tråd?

"Blåbäret" är den som anser presskopplingar är ok i denna tillämpning och/eller rättfärdigar detta förfarande med hänvisning till vattenskador som annars skulle riskeras.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
The Famous The Famous skrev:
Enligt senaste uppdateringen av bostadsrättslagen så är det styrelsens ansvar ända fram till kranen och därmed är det styrelsen som bestämmer. Vatten skador pga alla blåbär som tycker att dom kan, medför att alla grannar får vara med och betala.
Nej så är det inte. Ingen ändring av bostadsrättslagen har skett nyligen som ändrar på underhållsansvaret för tappvatteninstallationer i lägenheterna. Istället är underhållsansvaret sedan årtionden uppdelat så att stadgarna avgör var gränsen exakt går mellan det inre och det yttre underhållsansvaret, alltså vilken del föreningen ansvarar för och vilken del som bostadrättshavaren ansvarar för.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ok. Hur många "blåbär" ser du i denna tråd?

"Blåbäret" är den som anser presskopplingar är ok i denna tillämpning och/eller rättfärdigar detta förfarande med hänvisning till vattenskador som annars skulle riskeras.
Enligt BRL så är det frågan om ansvar som gäller INTE vilken lösning som är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.