lilytwig lilytwig skrev:
Vi får se vad som händer. Vi är några som ställer "besvärliga" frågor till nätbolaget. De svarar väldigt kortfattat, närmast av yxskaft-karaktär. Men nu har de i alla fall tagit bort sina helt felaktiga exempel på webben på hur man räknar ut effekttopparna. De har också tidigare påstått att det blir kostnadsneutralt för kunden. De sänker den fasta avgiften med 120 kr och lägger på effekttariff med 44 kr. Sen säger det att medelhushållet har en medelförbrukning på 2,5 kWh. 2,5 x 44 = 110 kr. Medelförbrukningen är nog rätt, men hur många klarar att hålla sina toppar på samma nivå som medel.
Detta låter mycket märkligt, verkar som att nätbolaget missbrukar sin monopolställning och vantolkar intentionerna bakom införandet av effektavgifter. De kan ju inte framföra argument som att detta skulle vara kostnadsneutralt om de bygger sitt exempel på medelförbrukning, när de nu tar fett betalt för topplaster. Bisarrt.

Finns möjligheter att anmäla elbolaget till Energimarknadsinspektionen, så att de blir granskade ordentligt vad gäller faktiska siffror på hur effektuttaget i deras nät varierar över dygnet, veckan, årets olika månader? Kan aldrig ha varit meningen att elbolag ska kunna göra sina kunder olyckliga genom djupt orättfärdiga avgifter som mjölkar deras tilldelade kunder på det här viset, finns ju inga som helst möjligheter för gemene man att genom ändrat förbrukningsbeteende hjälpa elnätet.
 
J JohanLun skrev:
Jag ser risken att man på bara ett fåtal toppar kan få en kraftigt höjd avgift. Jag kollade ju som sagt min förbrukning och när det inte är smällkallt så skulle jag klara 2.5 som medel och 3 som topp om jag kunde styra bort "dumförbrukare" som jag antar är när jag laddat dagtid...

På ett sätt förstår jag, elbolaget måste hantera just topparna.

...

Stänger man av alla elpatroner och låter värme gå på tomgång så tror jag att man kapar topparna väldigt effektivt på hushållen. Svårare för företagen att göra detta tror jag...
Nu är det väl vanligen timmedelvärden som ligger till grund för dessa effektavgifter, temporärt kan det vara bra mycket högre men ändå landa på ganska lågt timmedelvärde.

Här är ett litet exempel från matlagningen idag, förutom litet smågrejer typ tv, datorer igång så ser man hur den tvåfasigt anslutna spishällen drar på periodiskt, plus ugnen likaså som har den tredje (blåa)fasen. Nu hade vi bara en platta igång, blir ju betydligt mer om man kör fler. I detta läge har jag stängt av LLVP för att få tydliga effektkurvor (och hålla igen litet så timmedel inte skulle bli onödigt hög):
Stapeldiagram visar energianvändning i watt, mörk bakgrund, två toppar, minskning indikeras, lila och blå färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är realtidsvärden från Homewizard-appen, grafen scrollar från höger till vänster kontinuerligt, toppvärdet 4736 just här är alltså summan av det man ser längst till höger i grafen.
___
PS. Ursäkta tråddriften jag bidragit till, detta borde egentligen diskuteras i en annan tråd tex den om just effektavgifter. Men sådant händer, torktumlare drar mycket energi, man landar rätt snart i frågor kring att minimera sin elräkning och där blir ju nätavgifter med sin nya effektavgiftsdel alltmer dominerande,
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Nu är det väl vanligen timmedelvärden som ligger till grund för dessa effektavgifter, temporärt kan det vara bra mycket högre men ändå landa på ganska lågt timmedelvärde.

Här är ett litet exempel från matlagningen idag, förutom litet smågrejer typ tv, datorer igång så ser man hur den tvåfasigt anslutna spishällen drar på periodiskt, plus ugnen likaså som har den tredje (blåa)fasen. Nu hade vi bara en platta igång, blir ju betydligt mer om man kör fler. I detta läge har jag stängt av LLVP för att få tydliga effektkurvor (och hålla igen litet så timmedel inte skulle bli onödigt hög):
[bild]

Detta är realtidsvärden från Homewizard-appen, grafen scrollar från höger till vänster kontinuerligt, toppvärdet 4736 just här är alltså summan av det man ser längst till höger i grafen.
___
PS. Ursäkta tråddriften jag bidragit till, detta borde egentligen diskuteras i en annan tråd tex den om just effektavgifter. Men sådant händer, torktumlare drar mycket energi, man landar rätt snart i frågor kring att minimera sin elräkning och där blir ju nätavgifter med sin nya effektavgiftsdel alltmer dominerande,
Kör man något i minst en timme, tex bil laddning, långkok eller tumlare så kan ju ett fåtal tillfällen på en månad lätt dubbla avgiften... :(
 
J JohanLun skrev:
Kör man något i minst en timme, tex bil laddning, långkok eller tumlare så kan ju ett fåtal tillfällen på en månad lätt dubbla avgiften... :(
Ja, och det är helt orimligt att vissa kunder ska drabbas av att aldrig någonsin kunna styra över dylika högeffektperioder till mindre belastade timmar. jag köper inte ett argument som bygger på att det är lika hög belastning dygnet runt, varje dag i veckan. Är det verkligen så ska det visas med hårda data, det verkar nämligen helt orimligt och måste granskas.

Hela poängen med effektavgifter är ju att jämna ut belastningen från kundkollektivet på elnätet över tid, har man ingen tidsdifferentiering så blir det enbart en reell höjning av elnätsavgiften som inte har någon effekt på det problem som dessa effektavgifter inrättades för att lösa.

Anmäl elnätsföretag som tillämpar effektavgift 24/7 till EI.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Kör man något i minst en timme, tex bil laddning, långkok eller tumlare så kan ju ett fåtal tillfällen på en månad lätt dubbla avgiften... :(
Ja framtiden för oss som inte kör elbil blir väl elverk och batterier och gå offgrid i din vision -diesel blir ju billigare för ström än ström från nätet isåfall .
värmen fixar pannan bara batteriet driver cirkulationspumpen , finns ju många idioter där uppe som bestämmer som det inte finns mycket innanför pannbenet på 😴
Livet ska väl förhoppningsvis bestå av annat än att sitta och glo på en app -jag vill uppleva grejer och livet är nog kort ändå 🫵
 
mickesundström skrev:
Ja framtiden för oss som inte kör elbil blir väl elverk och batterier och gå offgrid i din vision -diesel blir ju billigare för ström än ström från nätet isåfall .
värmen fixar pannan bara batteriet driver cirkulationspumpen , finns ju många idioter där uppe som bestämmer som det inte finns mycket innanför pannbenet på 😴
Livet ska väl förhoppningsvis bestå av annat än att sitta och glo på en app -jag vill uppleva grejer och livet är nog kort ändå 🫵
Om nätet drivs av solceller och vindkraft, man måste ha batterier och elen är svindyr när det inte blåser.. Ja då kanske det är lika bra att gå off-grid.

I valet mellan att offra klimatet eller köra kärnkraften ytterligare en period så väljer jag det senare. Att man BÅDE skrotat för många kraftverk OCH skitit i utbyggnad och underhåll av nätet gör att vi sitter i en eländig situation.

Sen tror jag på att ha ett smart elsystem som kan hantera en varierande tillgång på el. Men det kan inte lösa hela frågan.
 
A
J JohanLun skrev:
Om nätet drivs av solceller och vindkraft, man måste ha batterier och elen är svindyr när det inte blåser.. Ja då kanske det är lika bra att gå off-grid.

I valet mellan att offra klimatet eller köra kärnkraften ytterligare en period så väljer jag det senare. Att man BÅDE skrotat för många kraftverk OCH skitit i utbyggnad och underhåll av nätet gör att vi sitter i en eländig situation.

Sen tror jag på att ha ett smart elsystem som kan hantera en varierande tillgång på el. Men det kan inte lösa hela frågan.
ingen dyr el igår och då gick vindkraften med 3% iofs gick ju kkv med 100% så
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.