Här är ett par bilder från luckorna jag byggde. Materialet var limträskiva från biltema och 6mm björkplywood från byggmax. Jag byggde bara luckorna och använde köpta stommar. Och det var ett jättejobb.
Snickeriprojekt med träplankor och verktyg på arbetsbänk i hemmiljö. Möjlig dörrtillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksskåp och lådor i beige, vita kakelväggar, fläktkåpa, bänkbelysning, golv i träimitation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med vita skåp, diskbänk, spis, röd handduk och diverse köksartiklar på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 12 till
  • Laddar…
Att bygga stommar är ju egentligen oerhört enkelt. Du behöver bara bestämma måtten, vilket brukar vara ca 80cm högt och 60cm respektive 40 djupt. Bredd 40, 60 eller 80.
Sen är det ju bara två sidor och en botten. Bak räcker det med en masonitskiva eller liknande. Samt en bräda så du har något att skruva fast den med i väggen. På ovansidan behövs också bara några små brödor.
Överskåpen behöver dock hel översida.

MEN, det svåra är att bearbeta alla brädor du har. De ska fräsas/borras ur i alla kanter så de kan limmas till skivor. Allt ska vara väldigt torrt och helt rakt. Sen ska det slipas och oljas/målas. Det är enormt mycket arbete, samt att det krävs att du är både erfaren och duktig i finsnickring. Samt att det kräver en lokal, med både plats och maskiner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ingen som byggt sånt enklare sekelskifteskök och har bilder från processen, eller ritningar?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Kjpil Kjpil skrev:
Ingen som byggt sånt enklare sekelskifteskök och har bilder från processen, eller ritningar?
Är det verkligen rätt tänkt? Det är ofta svårare och inte enklare att bygga med äldre metoder....

Kör hyllplan istället för skåp så tror jag du får mindre huvudvärk i alla fall.
 
  • Gilla
Kjpil och 1 till
  • Laddar…
Kjpil Kjpil skrev:
Ingen som byggt sånt enklare sekelskifteskök och har bilder från processen, eller ritningar?
Den här hyllan är från tidigt 1900-tal:
En hörna av ett rum med blå väggar, vit dörr, och upphängd stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här blev det när jag ville ha en hylla till:
Gammaldags kök, blå väggar, vita skåpdörrar, trähylla, fönster, vattenkokare, uttag och övergivna föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den typen av byggen var nog ganska improviserade redan från början. Och jag tror att du efterfrågar något som inte riktigt finns. De flesta byggde inte kök av hemsågade ohyvlade plank på den tiden heller. Jag har lite bilder från när jag byggde mina spegelluckor om du är intresserad.

Här fräste jag spår i rambitarna.
Träbearbetning, bordssåg, snickeriverkstad, spånskivor, träplanka, sågblad, fastklämmor, hantverk, verktyg, arbetsbänk, damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här sågade jag till "näsan" på kortändorna.
Metallprofil på ett sågat träbord med sågspån och träavfall. Arbetsyta för snickeri eller hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev de färdiga bitarna.
Träplankor staplade på verkstadsbänk, omgivna av verktyg och träavfall. Hantverk, snickeri, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här limmas de ihop.
Inomhusverkstadsområde med skruvstäd, limflaska och träplattor på bord, omgivet av fönster och en bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
junkie och 3 till
  • Laddar…
Vad sägs om att bygga stommarna och sedan slakta ett begagnat kök för lådor och annat? Eller snarare tvärtom, först skaffa begagnat kök och sedan måttanpassa efter det.
 
  • Gilla
unclejimmy och 1 till
  • Laddar…
Kolla in denna sidan, det är ett byggnadsvårdsställe i Finland med en hyfsat enkel lösning.

https://svenska-content.ylestatic.fi/stromso/pdf/2017/stromso_koksbygget_2017.pdf

Jag är helt inne på din tanke och vi önskar också bygga eget kök men då gärna med sinkningar och möjligen egengjorda limträskivor. Tycker det är svårt att hitta bra ritningar och förklaringar. Kan tycka att Gör Det Själv-tidningen borde ha något men upplever dom antingen använder färdiga stommar eller luckor av mdf o liknande och det är för oss ett stor no-no.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Kul projekt.
Plats bygger du så kan skåp måttens bredd vara vad som helst så länge du kan bygga dörrarna. Jag skulle skita i lådor helt.
Skulle se till att du har en solid vägg på baksidan som kan bli baksidan i skåpet.
Skulle sedan bygga en botten platta som täcker hela ditt tänkta kök, täck med brädor, detta blir nedersta hylla i alla skåpen. Sedan ramar som är lika djupa som hyllan ( antar 600) och antar 700/800 höga. Fäst i botten hyllan och väggen på avstånd du vill ha skåpen på. Länka dessa sedan framtill med en regel för stabilitet. Nu har du stomme för dörrar, hyllor och arbetsbänk.
Sätt in reglar för hyllor där du vill ha dom med skruv. Tillverka enkla hyll plan och lägg på.
Dörrar skulle jag göra 300 eller 400, du kan då ha enkel eller dubbel dörrar. Använd också dessa dörrar som täck skivor för gavel ändar fast då kanske lite längre. Låt det vara öppet inne i stommen sidledes förutom stående reglar som håller hyllorna.
Energin sedan på dörrar, en 300 bredd vore enklare att göra många av än typ 600.
Stavlimma en bänkskiva.
Mycket jobb men jättekul projekt.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Jag kan inte för mitt liv besvara grundfrågan, men jag kan kanske ge lite inspiration till ett alternativ du redan fått tips om. 🙂
När jag skulle sätta in ett kök i sommarstugan sökte jag på blocket och fick hämta ett nedmonterat kök gratis av ett par som skulle byta till nytt. Alla över- och underskåp plus bänkskivor du ser på bilden ingick, inklusive bardisken (ej diskbänken). Luckorna är i nyskick, knappt ett märke någonstans. Bänkskivorna behövde slipas till lite grann, och naturligtvis sågas för att passa.

Ej färdigt kök, vita skåp, träbänkskivor, OSB-skiva, verktyg på golvet, trädgårdsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ps. Bardisken är numer avrundad i änden och har fått en betydligt snyggare fot än en gammal bräda. Ganska mycket mer har hänt sedan 2019 när bilden togs faktiskt... 😁
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Ganska mycket mer har hänt sedan 2019 när bilden togs faktiskt... 😁
Du kanske till och med hunnit måla osb-skivorna nu.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Faktiskt inte. 😆
Men de är täckta med andra material. 😉
Hittade en något nyare bild.
Ett modernt kök med vita skåp, träbänkar, rostfri spishäll, fläkt och diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Kjpil Kjpil skrev:
Hej! Har tänkt bygga ett enklare kök i mitt stugbygge. Kommer vara en hästsko 3 väggar med 240cm på varje. Kollade vad stommar kosta och det ryms inte i min byggbudget och tänker det borde gå att bygga stommar, lådor, bänkskiva och skåpluckor mm. Har ek och björk skivat i 20 och 30mm som då behöver hyvlas. Reglar i olika dimensioner av gran och furu. Sen har jag även skivat en del grövre furu och al i 50mm men tänker ek och björk blir snyggast i kök. Har någon ritningar hur man bygger enkla stommar utan att använda skivor?
Jag fixar en enkel ritning!
Enkel skiss av en tredimensionell öppen låda, streckteckning, vit bakgrund, odefinierade kanter, abstrakt form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Nu är jag förvisso ingen möbelsnickare, men ser inte riktigt varför det skulle vara svårt eller omöjligt.
Dock är det under förutsättningen att målbilden inte är att bygga ett ikea kök med mjukstängande lådor.

Men är det ett enklare kök i en stuga så tror jag man kan bygga det hyfsat enkelt med lösvirke...

Förr i tiden (?) var det populärt med ramar runt skåpen https://en.wikipedia.org/wiki/Face_frame detta gör att du inte behöver ha tunna och formstabila kanter utan kan välja en annan konstruktion.

Tom vit skänk eller TV-bänk med hyllor, tecknad stil, skugga till höger, beige bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med en sådan design kan du ju bygga det hela av reglar som bärande stome.
I min förra lägenhet var köket från 50:talet och hade reglar (ganska tunna) som höll i hop köket och så satt det tunna skivor (masonit?) mellan för att få indelningar alla hyllplan satt på små "lister" som var spikade i reglarna. Fördelen med detta är att du då även kan köpa billiga gångjärn och magneter som man hade förr i tiden.

När det kommer till lådor så gick även dessa på "lister" (som man vaxade med t.ex. stearin) för att det ska glida. Då blir lådorna bara lådor som enkelt byggs med brädor och t.ex. masonit som botten.

För luckorna (och bänkar) behöver du plankor med raka kanter så du kan limma dem plant (kan du göra med t.ex. en cirkelsåg och en rak kant eller sänksåg med skena).
För att såga dessa kanter lägger du två brädor bredvid varandra och sågar i glipan. Då får du två bitar som passar och har i förhållande till varandra raka kanter som kan limmas fortsätt så tills du får rätt bredd så har du en skiva.

Sen är det viktigt att poängtera att detta inte blir ett "modern kök med mjukstängande lådor som håller för tallrickar" utan ett kök enligt gammalt stuk med allt vad det innebär...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.