hej, jag har använt en del Knauf Danogips på betong golv för att jämna ut en del men det kanske inte är så bra att använda det på golv? Kan det orsaka fukt och bör jag försökta ta bort det? Hur gör man de enklast isåfall?

https://www.knauf.se/wp-content/uploads/2018/07/mp-75-leiht_20180706.pdf

Eller kan jag prima med Finja nedan på betongen/gipsen och sen flytspackla det? Tänkte istället köpa detta vilket jag kanske borde gjort från början? Får man sen köra grundfärg och färga det innan man lägger trä golv på det? (Är en liten bit jag tänkt måla, under köket)

Byggmaterial: Flytspackel, primer, fikskam. Priser, volym, redo för upphämtning. Online-köp eller reservation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vanlig vägg gipsskiva tål egentligen inte den belastningen (även om det kan fungera ibland om du toppar med 15mm flytspackel så att allt samverkar), utan golvgips är det man normalt använder på golv.

Sedan vet jag inte om ditt golv behöver komma upp i höjd, & det är därför du lagt på gips?
Flytspacklet fiberförstärkt & primern är okey produkter.

Vad gäller fukt så vet jag ju inte om du har isolering under betongen?

MvH Jawen
 
Hur ser golvet ut från start ? gipsskivor fungerar bara på supersläta golv. Man kan inte lägga det på ojämna golv, då är det bara smulor senare.......
 
Det är inte skivor utan gipsputs, och det är inte lämpligt på golv så sprätt loss det.
 
  • Gilla
  • Wow
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
gipsskivor fungerar bara på supersläta golv. Man kan inte lägga det på ojämna golv, då är det bara smulor senare
Är dom lagda i fix eller golvspackel så har dom ju stöd underifrån så fungerar det ju, annars håller jag med dig.
En gipsskiva som inte har stöd underifrån på ett golv blir bara skit kvar av till slut.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inte skivor utan gipsputs, och det är inte lämpligt på golv så sprätt loss det.
jo jag såg det sen, lät bara lite väl otroligt att nån skulle spackla med gipsbruk på golv.......Skivor är ju inte ovanligt dock så kändes mer troligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inte skivor utan gipsputs, och det är inte lämpligt på golv så sprätt loss det.
Ja då är det en annan sak, jag trodde det självklart var skivor.
Skulle jag vid kontroll inse att det var "tillräckligt" bärande, så skulle jag våga flytspackla det med minst 15mm fiberförstärkt flytspackel.

Trycket kommer tas upp på en relativt stor yta om man skulle belasta den med ex en kvinnas stilettklackar.
Fast klacken är 7x7 mm så skulle trycket fördelas på ca 30x30mm & samverka med gipset under.

För normalt använda rum tror jag inga problem skulle uppstå, BARA man får bra vidhäftning mellan gipset & flytspacklet!

Vi pumpade under en period runt 1990 flytade gipsgolv med pumpslang som vart stenhårda & nästan omöjliga att justera i efterhand ( även industrigolv), men det var troligtvis en mycket speciell produkt.

MvH jawen
 
R
Punto Punto skrev:
hej, jag har använt en del Knauf Danogips på betong golv för att jämna ut en del men det kanske inte är så bra att använda det på golv? Kan det orsaka fukt och bör jag försökta ta bort det? Hur gör man de enklast isåfall?

[länk]

Eller kan jag prima med Finja nedan på betongen/gipsen och sen flytspackla det? Tänkte istället köpa detta vilket jag kanske borde gjort från början? Får man sen köra grundfärg och färga det innan man lägger trä golv på det? (Är en liten bit jag tänkt måla, under köket)

[bild]
Är det gipsbruk du har avjämnat golvet med?
Iså fall är det bara att ta bort det då gipsbruk inte är avsett för golvavjämningar bla. så tål det inte fukt på samma sätt som betong och flytspackel…
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är det gipsbruk du har avjämnat golvet med?
Iså fall är det bara att ta bort det då gipsbruk inte är avsett för golvavjämningar bla. så tål det inte fukt på samma sätt som betong och flytspackel…
Ok det är gipsputs jag använt under kökets bänkskåp och fyllt i några mindre hål i golvet. Vad bör jag köpa för att avjämna golv? Är nybörjare
 
R
Punto Punto skrev:
Ok det är gipsputs jag använt under kökets bänkskåp och fyllt i några mindre hål i golvet. Vad bör jag köpa för att avjämna golv? Är nybörjare
Det du hade med en bild om är ok, är det bara några små klickar så kan du låta detta vara kvar under det kommande flytspacklet..
Men hur mycket gipsbruk har du lagt på golvet?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det du hade med en bild om är ok, är det bara några små klickar så kan du låta detta vara kvar under det kommande flytspacklet..
Men hur mycket gipsbruk har du lagt på golvet?
Är väll kanske 2-3mm tjockt lager runt 4 kvadrat under kökets bänkskåp jag lagt. Vilket material kan jag istället använda för att fylla hål i betong och lite större ojämnheter? Eller kan man flytspackla de med? Tänkte först prima med Finjan där och sen köra deras flytspackel på de
 
R
Punto Punto skrev:
Är väll kanske 2-3mm tjockt lager runt 4 kvadrat under kökets bänkskåp jag lagt. Vilket material kan jag istället använda för att fylla hål i betong och lite större ojämnheter? Eller kan man flytspackla de med? Tänkte först prima med Finjan där och sen köra deras flytspackel på de
Ja prima betongen gör man först sedan flytspacklar man golvet, är det bara så lite gipsbruk under skåp så låt det ligga och flyta över alltihopa…
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att gips sväller i kontakt med fukt. Så bort med allt innan du flytspacklar.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk på att gips sväller i kontakt med fukt. Så bort med allt innan du flytspacklar.
Måste jag verkligen de, menar du att de kommer skapa funkt annars om jag flytspacklar över de? Man blir lite orolig...Kan man inte använda vanlig grovspackel för att fylla hål etc istället om jag tar bort vad jag kan av gipsputsen?
 
D
Du säger att det är under köksbänkskåpen. Vad är syftet med gipsputsen? Är det för att grovjustera innan du ställt dit skåpen?

Det vore väldigt hjälpsamt med en bild. Då tror jag du kan få bättre hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.