P Pallewea skrev:
Det räcker att söka en gång sen finns den i ditt innehåll men jo du får inte se lokalnyheterna irl men det överlever nog de flesta.😉
Det som är mest störigt är att behöva titta på nyheter från stockholm 😉
 
  • Älska
Mikedigitize
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men det är störigt att behöva söka efter det OCH man måste vänta tills sändningen är slut innan den finns på play.
Nej, de finns i realtid för SVT. Iofs. osäker om just lokalnyheterna.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej ravbogu

Som jag skrev tidigare så är det normalt att signalstyrkan till antennen varierar i styrka under dygnet och vid variationer i vädret.

Dessutom så kan eventuella störningar från switchningen (i de elenergieffektiva elapparater som vi numera köper, och ansluter till elnätet), variera med tiden när apparater används.

I till exempel värmepumpen kan det finnas en frekvensomriktare (som styr varvtalet i kompressorn) som genererar störningar som även det varierar i styrka o frekvensinnehåll med tiden.

Om det finns en kombination av varierande signalstyrka till antennen samtidigt som störningarna från elapparater varierar så är det rimligt att störningen av mottagningen varierar med tiden.
Hej
Har du ngt förslag till hur hantera/lösa ev störning pga frekvensomriktare? Switchningen har jag märkt ffa från min gamla Assistent. Men det är bara korta stunder och upphör så fort mikron eller assistenten stängs. Men det upphör inte när störningen är som värst och maskiner är urkopplade. Så detta med frekvensomriktare kan vara ett sätt att angripa det, fast jag har inte kunnat koppla tidsmässigt mellan orsak och verkan. Men jag skall hålla koll på ev samband.
 
Müssli Müssli skrev:
Din felbeskrivning tyder på svag signal plus störningar från mobilmast. Störningarna från 4G/5G blir större på kvällar och helger då fler kopplar upp sig på mobilnätet. Man kommer hem efter jobbet och startar sina prylar helt enkelt.

Så en bra förstärkare ,med 4G/5G-filter KAN lösa problemet. Det kan även vara så enkelt att du måste sätta antennen på taket, att sätta den inne på vinden fungerar inte alltid. Alternativt rikta om antennen mot en annan sändare för att slippa störningen från mobilmasten.
Hej
Har installerat två seriell kopplade 5G filter samt förstärkare men ingen bättring. Har även prövat att vända mot annan sändare, men det blev inte bättre, snarare tvärt om. Så tillbaka till Hörby sändare. Funderat på att flytta antenn ute i taknocken, men det innebär nya hål i vind gaveln tegel samt att jag får väl vänta till lite bättre väder. Men visst, om inte annat får jag pröva det också.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Funderat på att flytta antenn ute i taknocken, men det innebär nya hål i vind gaveln tegel samt att jag får väl vänta till lite bättre väder. Men visst, om inte annat får jag pröva det också.
Det skulle jag säga är ett tidigt, för att inte säga första steg. Att lyckas med mottagning med antennen inne på vinden kräver att man ligger mycket nära sändaren. Det är inte för inte som de allra flesta har dem utomhus. Du tappar mycket i signal/brus-förhållande med antennen inne på vinden. Om du dessutom har tegel på nocken och betongpannor eller dylikt på taket så hjälper inte det heller till alls.

När jag hade antenn så räckte det knappt att ha den utomhus på pinne på skorstenen trots att jag ser Brudaremossens antenn från området eftersom vi har en liten bergsknalle bakom huset.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Gamla bensinmotorer med oskärmat tändstift stör det mesta när det gäller digitala sändningar.

För några år sedan så hade en av grannungarna en gammal Zündapp, när den körde förbi så fungerade inte ens Bluetooth från midjan till örat. Och då var mopeden 30m bort. Hackigt ljud blev resultatet. På TV så kan jag tänka mig att det blir rutor/pixelering med tanke på hur dess codec fungerar.
Det kommer jag ihåg från min barndom. När de äldre mopparna körde förbi på gatan utanför huset då snöade det på TV:n. :)

På den analoga tiden så kunde man ju iaf fortfarande titta. Nu blir det "stopp" iom digital överföring.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det kommer jag ihåg från min barndom. När de äldre mopparna körde förbi på gatan utanför huset då snöade det på TV:n. :)

På den analoga tiden så kunde man ju iaf fortfarande titta. Nu blir det "stopp" iom digital överföring.
Jo,
Det som är underligt är att störningen är olika dag från dag. Skulle nog bedöma att jag har bra SVT HD bild många dagar, kanske tom flest dagar. Sen kan det bli pixelsnö någon timme eller timmar för att sedan bli bra igen. Teracom i Hörby hävdar att de har bra och regelbunden frekvens sändning.
Har funderat även om det kan ev. vara radio kommunikation från en service hall för timmerbilar i samma riktning som till Hörby sändaren, men vem kommunicerar med radio nuförtiden? Sedan finns det en lokal mobilmast ungefär i samma riktning, men jag har två 5G filter och 4G är väl inte en störningsmoment? Ja jag blir inte klok!
 
R ravbogu skrev:
Jo,
Det som är underligt är att störningen är olika dag från dag. Skulle nog bedöma att jag har bra SVT HD bild många dagar, kanske tom flest dagar. Sen kan det bli pixelsnö någon timme eller timmar för att sedan bli bra igen. Teracom i Hörby hävdar att de har bra och regelbunden frekvens sändning.
Har funderat även om det kan ev. vara radio kommunikation från en service hall för timmerbilar i samma riktning som till Hörby sändaren, men vem kommunicerar med radio nuförtiden? Sedan finns det en lokal mobilmast ungefär i samma riktning, men jag har två 5G filter och 4G är väl inte en störningsmoment? Ja jag blir inte klok!
Som sagt. Se först till att du har bra signal/brus-förhållande genom att sätta antennen på lämpligt ställe utomhus. Sedan kan du börja jaga störkällor.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Hej
Har du ngt förslag till hur hantera/lösa ev störning pga frekvensomriktare? Switchningen har jag märkt ffa från min gamla Assistent. Men det är bara korta stunder och upphör så fort mikron eller assistenten stängs. Men det upphör inte när störningen är som värst och maskiner är urkopplade. Så detta med frekvensomriktare kan vara ett sätt att angripa det, fast jag har inte kunnat koppla tidsmässigt mellan orsak och verkan. Men jag skall hålla koll på ev samband.
Hej ravbogu

Det korta svaret (och det regelverket för EMC säger) är att om du som privatperson har bekymmer med störningar (EMC- relaterade bekymmer) t.ex. frekvensomriktare, som du köpt och någon har installerat i din elanläggning, då du skall vända dig till den som installerat.

Men det är nu det börjar bli besvärligt, detta eftersom kunskapen om EMC är dålig bland de inblandade.
De du skall vända dig till.

Vi har arbetat länge med att implementera energieffektiv elektronik (och grön omställning) i samhället och i våra hus. Men totalt missat arbetet med EMC och elkvalité.

Bland annat så har installationer av solcellsanläggningar identifierats, som ett av några områden, där elsäkerhetsverket nu skall arbeta för ”höjd kunskap om elektromagnetisk kompatibilitet” (EMC).

Du kan hitta detta här under punkt 3 i ”Regleringsbrev för budgetåret 2024 avseende Elsäkerhetsverket” https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/Index?rbId=24135

Där står bland annat; ”Elsäkerhetsverket ska redovisa vilka åtgärder myndigheten vidtagit i syfte att bidra till ökad kunskap för att underlätta för den gröna omställningen, exempelvis genom att minimera risker och störningar från nya solcellsanläggningar. Om möjligt ska Elsäkerhetsverket löpande informera berörda aktörer om resultat av tillsyn av solcellsanläggningar vad gäller deras uppfyllnad av EMC-krav på ett sätt som kan komma flera aktörer till gagn.”

När jag installerar störande och känslig utrustning i mitt hus (exempelvis varvtalsstyrd värmepump och multimediaanläggning). Då planerar jag hur (var) de apparaterna möter varandra i elsystemet och i förekommande fall sätter jag in avstörningsåtgärder.

Men det är ju lätt för mig att säga och göra 😊
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hej! Inte säkert att TS vill uppge det, men skulle man kunna få en indikation på vilken ort han bor på? Lovar inget men i så fall kan jag sätta på tänkarmössan.
 
H hempularen skrev:
Nej, de finns i realtid för SVT. Iofs. osäker om just lokalnyheterna.
Jag tittade med play i flera månader när min antenn på vinden inte ville lira, så jag vet att lokalnyheterna (förutom Stockholm, vilket är det alla får som använder realtid via Play) inte finns i realtid.

Försöker man titta på lokalnyheter när rapport är slut får man bara den tidigare sändningen.

Först när sändningen är slut finns den också på play.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Hej,
Jo, jag har flyttat antennen (på vinden) och prövat olika ställen med rätt riktning, men ingen bättring. Har även 5G filter (- 2 st seriekopplade) utan resultat. Det som är underligt är att SVT pixeleringen bara förekommer lite då och då och det varierar hur länge och olika dagar. Så för det mesta funkar SVT marksändningarna OK. Samtidigt så påverkas inte alls TV4 marksändningarna.
Har noterat att när jag använder min gamla Elektrolux Assistent från 70-talet så kan det flimra lite på tv. Har funderat på om det är ngn radio amatör (spion?) eller liknande som ger störning för det är oftast - men inte alltid - sent på eftermiddagen och kväll; framför allt tycks det vara på helgerna. Tänkte på radio sändning mellan ngn familj och långtradare make? Men i dessa tider med mobiltelefoner???!!!
Så jag blir inte klok. Min antenn installatör kan inte heller mäta signal fel på mottagningen. Så han gav upp. Men han har aldrig varit här när störningen är på G.
Teracom vill inte lyssna på mina bekymmer. Och ARN säger att det har pågått för länge för att de skall befatta sig med frågan.
Så tror att det kan vara ngt med el installation som ger frekvens störningen som märktes först efter det att SVT smalnade sändnings frekvensen för några år sedan för att inte störa framtida 5G frekvenser. Eller så kan det vara värmepumpen med all ny el installation under ungefär samma tidpunkt som påverkar frekvensen.
Men vad vet jag? Jag bara prövar olika möjligheter till lösning.
Tacksam för ngn som kan komma med konstruktiva förslag till lösning!
Du råkar inte bo i Björneborg o i närheten av stålverket
Troligen kan du ha du störningar från någon fabrik Vi hade presis liknade fel i vår marksända tv mottagning
Flyttade antenn , riktade om den , hade kontakt med Teracom ,dom skickade filter som vi moterade , ingen skillnad Vi hade även en mobilmast i närheten
Köpte en rikt antenn med egen förstärkare
Men det löste inte problemet , skulle kunna va en termostat i tex kylskåp, eller varmvattenberedare , elelement (240v/400v ) som inte slår ordentligt till utan står o gnistar i kontakten innan den går till
Genvägen är att stänga av all sådan utrustning och se om felet uteblir
Sedan lägger du på en efter en tills felet återkommer , bingo där va felet
Nu bor vi en bit bort (22mil) o en bra störningsfri tv mottagning
Lycka till
 
Redigerat:
Ett tips, sök om det finns någon radioamatör och/eller amatörradioklubb i ditt närområde. Dom flesta radioamatörer har utrustning och kunnande för att kunna leta fram källan till olika störningar. Skulle du ha någon granne som är radioamatör och stör dig så är jag ganska övertygad om att den radioamatören kommer att fixa så att störningen försvinner!

Du kan söka på https://www.ssa.se/ssa/smcb/

Börja med att söka på Ort så får du upp ett antal träffar, blir det fler än 50 träffar så får du försöka begränsa sökningen. Det kan du göra med att välja ort samt Call, om du t.ex. fick upp Call som började på SM7 och SA7 så kan du söka på Ort samt SM7* samt Ort samt SA7* Blir det fortfarande väldigt många får du begränsa det ytterligare, t.ex. Ort och SM7A* SA7A* SM7B* SA7B* osv... osv...
 
R ravbogu skrev:
Har bekymmer med periodvisa pixelering på TV av SVT marksändnigar. Obs bara SVT markbundna kanalsändningar. TV 4 markbunden är OK samtidigt. Ursprungliga el installationen är från slutet av 1960-talet, men delvis uppdaterad på med luftvärme anläggning 2017.
Vad inom gammal el-installation kan orsaka störningar av på frekvens av SVT marksändningar? Hur lösa det?
Mvh
Gugu

PS Har ställt frågan till El Experten, men han verkar inte svara längre, så vänder mig till el kunniga i Forum!
Det är inte el som stör din SVT marksändningar utan det är din antenn som kan vara för gammal eller så är den fel riktad till tv masten. Om du går in på Teracom via denna länken skriv din adress se vilken mast som ligger nära dig. https://www.teracom.se/privat/ När du fått fram den så riktar du in den igenom använd kompas så får exakta läget till den. Sen frågan vad för antennen du har. visa kräver 14 eller 32 steg på den. Denna antenn för långa av stånd typ 90km
 
  • Yagi-Uda antenn, grå, isolerad bakgrund, orange detaljer, används för TV-signal mottagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Det är nog bara svag signal. Inga störningar eller elektronik. Jag har fått samma problem efter att Terracom bytte kodning häromåret. Innan dess räckte det med en inomhusantenn för att ta emot fullvärdig signal. Nu pixlar Svt ofta men sällan TV4. Får vinkla antennen olika beroende på Svt eller tv4. Konstigt för signalen kommer väl från samma sändare. Varför begriper jag ej. Dessutom beror det på atmosfäriska förhållanden. Under köldperioderna var det utmärkt mottagning men nu när det blivit varmare blir mottagningen sämre. Skulle vara bra om någon kunnig kunde förklara detta.
Bo Nordström
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.