All privatisering av föreningens mark "kostar". Det minskar ytan som övriga medlemmar kan använda, även om den är värdelös. Den här uteplatsen har dessutom ett högt staket för att tydliggöra att det är privat mark vilket ger ett otrevligt intryck.

När det finns ett privat område så gör det att grannar inte kommer vilja vistas inom 10-20 meter eftersom det känns som om man stör.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Tinker och 3 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
All privatisering av föreningens mark "kostar". Det minskar ytan som övriga medlemmar kan använda, även om den är värdelös. Den här uteplatsen har dessutom ett högt staket för att tydliggöra att det är privat mark vilket ger ett otrevligt intryck.

När det finns ett privat område så gör det att grannar inte kommer vilja vistas inom 10-20 meter eftersom det känns som om man stör.
Den här altanen är dock mellan två låga balkonger så ytan ser inte särskilt tillgänglig ut ändå. Och eftersom föreningen sedan tidigare medgivit bygglov för altandörren blir det väldigt märkligt att en styrelse väljer att riva altanen utan stämmobeslut.
 
  • Gilla
Tinker och 9 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Och eftersom föreningen sedan tidigare medgivit bygglov för altandörren blir det väldigt märkligt att en styrelse väljer att riva altanen utan stämmobeslut.
En dörr innebär inte att man får besittningsrätt till gemensam mark. Styrelsen har inte rätt att dela ut mark till en medlem, inte ens om den inte köpt balkong.
 
  • Ledsen
1234bjorn
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vet vi om styrelsen gjorde detta på eget bevåg för sju år sedan. Det var inte så att en stämma faktiskt har fattat beslut om det hela?

Styrelsen kan i alla fall inte nu ändra på användningen av föreningens mark utan ett stämmobeslut.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägenheten upplåts ju utan uteplats och därmed har man ingen automatisk rätt att få tillgång till en uteplats senare.
Jag måste bara fråga hur du vet/visste det. Många lägenheter på bottenplan upplåts väl med en uteplats istället för balkong.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Jag måste bara fråga hur du vet/visste det. Många lägenheter på bottenplan upplåts väl med en uteplats istället för balkong.
Jag antar att det var så eftersom det saknades en dörr till denna markytan. Man installerade en dörr för sju år sedan medan husen på bild i tråden ser ut att vara från 50/60-talet eller nåt. M a o så fanns ingen uteplats vid upplåtelsen om den skedde för mer än sju år sedan. (Kan ju förvisso vara en ombildning av hyresrätt till bostadsrätt.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
niklaslindqvist niklaslindqvist skrev:
Skulle säga att vår altan är kanske dubbelt så stor. Men jag skulle lätt kunna ”förhandla” om storleken ifall det skulle rädda den. Men vi har erbjudit det och dom säger fortfarande nej..
Jag begriper mig inte på folk. Men om de nu tycker att du har det bättre, så måste väl inte du få det sämre än alla andra. Varför ska alla andra få ha en uteplats/balkong, men inte du?

Men låt dem skicka Kronofogden. "Han" kommer inte riva den, utan möjligtvis går det till tingsrätten. Men då du har skriftligt på att få bygga den, så tror jag att du har goda möjligheter. Sålänge inte styrelsen kan visa något bättre att använda markplätten till. Dessutom har du lagt en hel del pengar på altanen. Det är väl något de får ersätta ifall den ska rivas.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag antar att det var så eftersom det saknades en dörr till denna markytan. Man installerade en dörr för sju år sedan medan husen på bild i tråden ser ut att vara från 50/60-talet eller nåt. M a o så fanns ingen uteplats vid upplåtelsen om den skedde för mer än sju år sedan. (Kan ju förvisso vara en ombildning av hyresrätt till bostadsrätt.)
Jo, men den informationen lämnade väl TS först efter att du svarat mig.

Dock verkar det nu vara så att det inte funnits någon dörr där från början. Dock var det ju gjort redan innan TS köpte lägenheten. TS tycks ju på så vis ha betalat för en lägenhet där det ingick en mindre uteplats. Det fanns ju godkännande för detta. Helt plötsligt tappar ju TS lägenhet väldigt mycket i värde.
 
A AG A skrev:
Jo, men den informationen lämnade väl TS först efter att du svarat mig.

Dock verkar det nu vara så att det inte funnits någon dörr där från början. Dock var det ju gjort redan innan TS köpte lägenheten. TS tycks ju på så vis ha betalat för en lägenhet där det ingick en mindre uteplats. Det fanns ju godkännande för detta. Helt plötsligt tappar ju TS lägenhet väldigt mycket i värde.
Det får han ta upp med säljaren.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Det får han ta upp med säljaren.
Med säljaren?
Säljaren har väl inget med detta att göra. Säljaren har ju haft skriftliga intyg, precis som TS har på verandan.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Den ser verkligen felplacerad ut tycker jag, klart det går att använda marken till saker som alla har nytt av. Galet beslut av tidigare styrelse.

Men du borde definitivt få ersättning för värdeminskningen av föreningen. Föreningen borde ha rätten att ta bort den, men punga ut och betala för detta misstaget :(
 
ådal ådal skrev:
Den ser verkligen felplacerad ut tycker jag, klart det går att använda marken till saker som alla har nytt av. Galet beslut av tidigare styrelse.
Kanske inte så lätt om man vill visa hänsyn till TS då jag förmodar att det är TS fönster till vänster i bilden.
Träaltan med utemöbler, kuddar, filtar, inbyggd bänk och planteringslådor. Geometriskt mönster. Terrassräcke. Utomhusinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
H
A AG A skrev:
Jag begriper mig inte på folk. Men om de nu tycker att du har det bättre, så måste väl inte du få det sämre än alla andra. Varför ska alla andra få ha en uteplats/balkong, men inte du?

Men låt dem skicka Kronofogden. "Han" kommer inte riva den, utan möjligtvis går det till tingsrätten. Men då du har skriftligt på att få bygga den, så tror jag att du har goda möjligheter. Sålänge inte styrelsen kan visa något bättre att använda markplätten till. Dessutom har du lagt en hel del pengar på altanen. Det är väl något de får ersätta ifall den ska rivas.
niklaslindqvist niklaslindqvist skrev:
Grejen är att alla har ju balkonger. Det finns ingen annan som har möjlighet att göra en altan. Sen är gräsplätten den står på i ett hörn intryckt mellan (under) två balkonger och en stor buske. Så den är väldigt isolerad och värdelös i övrigt.
Sen är det uppenbart att det sticker i någras ögon då.. Men det är nog bara svenska avundsjukan.
(Dock hade vi mycket hellre tagit en balkong om det gick).
I Stockholm, hyreslägenheter, 2 våningshus, där fick alla bygga uteplatser, den ena uteplatsen var mot gården och den andra sidan mor ett grönområde. Så det är inget unikt att ha en uteplats utan att betala extra.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
I Stockholm, hyreslägenheter, 2 våningshus, där fick alla bygga uteplatser, den ena uteplatsen var mot gården och den andra sidan mor ett grönområde. Så det är inget unikt att ha en uteplats utan att betala extra.
Hyresvärden bestämmer sådant helt på egen hand. En Brf har andra regler.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Det är ett ganska vanligt otyg att man inreder en uteplats fast man inte har har tillstånd.

Finns det bygglov på att byta ut fönster mot dörr?
 
  • Haha
  • Ledsen
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.