A
oh shit!
gå ifrån hus och hem är det enda som återstår för de som överlever kärnvapenkriget i höst
 
A
mickesundström skrev:
TM och tumlare är ju små förbrukare i det hela och själv är jag ingen vän av att köra sånt när jag sover eller är borta för tumlaren är vanligaste vitvaran att ställa till bränder så den går bara när vi är vakna även om risken är liten så …….
Lukta svett o hålla käften är väl framtiden då 🥳
Manligt!
Men du lär ju vara inkallad och kan duscha i fält.
 
  • Gilla
Anonymiserad 128745
  • Laddar…
Köpte nuvarande hus 1995.
Slängde då ut torkskåpet.

Torkar sedan dess all tvätt på uppspända linor, 210 cm ovan golv i våtrummet på 15 kbm.
Tvätten hängs på kvällen. Torr följande förmiddag.

Vid riktigt stor tvätt, typ flera maskiner, så har typ väggfast tvättlinor att tillfälligt rulla ut...

Välkommen fuktighet i bostaden den kalla årstiden.
Behöver ingen luftfuktare.
 
A
H Hybro skrev:
Köpte nuvarande hus 1995.
Slängde då ut torkskåpet.

Torkar sedan dess all tvätt på uppspända linor, 210 cm ovan golv i våtrummet på 15 kbm.
Tvätten hängs på kvällen. Torr följande förmiddag.

Vid riktigt stor tvätt, typ flera maskiner, så har typ väggfast tvättlinor att tillfälligt rulla ut...

Välkommen fuktighet i bostaden den kalla årstiden.
Behöver ingen luftfuktare.
men du kanske behöver en avfuktare?
 
Inte alls inomhus.
Inge fukt på något fönster under året.

Har FTX. Lågt undertryck injusterat.

Avfuktare i krypgrunden, men det är en annan historia.
 
Angående detta med att kommunicera alla dessa nya effektavgifter till nära och kära, ändra beteenden för disk/tvätt/tork: inga problem om man hjälps åt.

Jag och frugan har olika specialiteter, hennes expertis ligger inom finans och kapitalplaceringar, mitt på att minimera våra utlägg för drift, energi och försäkringar av olika slag över tid. Sammanfaller ibland men olika fokus.

Så jag ändrar litet i mina finansiella beteenden, lär mig hur jag ska flytta runt pengar mellan olika konton för att maximera utfallet. Och jag får ta litet mer av att sköta och programmera disk/tvätt/tork osv för att pressa ner effekttoppar där hon inte har tid/lust med det, detta utan att bli extrema på något sätt - behöver man köra något akut så inga problem men kan betyda att vissa effektkrävande enheter stängs av tillfälligt, typ värmepump. På sikt får jag väl ordna en automatik för detta.
 
K Kane skrev:
Men med 44kr/kWh blir det dyrt om man man har en månadsförbrukning på 2500 kWh en kall januari.....
Men glöm inte bort att effektavgiften typiskt räknas på tim-medelvärde, som medelvärde av de säg tre högsta timmedelvärdena under månaden. Denna maxeffekt mäts i kW, och kan vara tex som i vårt fall 2,8 kW under januari som då multipliceras med 42 kr/kW i vårt fall.

Att vi lyckades hålla det såpass lågt, trots en LLVP som går konstant nu under vintern och drar bara i sig självt 800- 1400 W dygnet runt beroende på utetemp, ser jag som en viss bedrift men ärligt talat inte jättesvårt tack vare att dessa effekttoppar bara räknas vardagar 07-20.
__
PS. Borde väl nämna också att det finns en solanläggning också, denna är praktisk för att programmera tex disk/tvätt dagtid där solelen trycker ner behov av köpt effekt hyfsat ljusa dagar nu under jan-feb med säg 500 - 1500 W när panelerna är hyfsat snöfria. Ger litet "headroom", så att säga för att slippa att bara köra tvätt/tork/disk efter 20.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Men glöm inte bort att effektavgiften typiskt räknas på tim-medelvärde, som medelvärde av de säg tre högsta timmedelvärdena under månaden. Denna maxeffekt mäts i kW, och kan vara tex som i vårt fall 2,8 kW under januari som då multipliceras med 42 kr/kW i vårt fall.
Hm... Jag drog över datat sen 1jan till excel och kollade snabbt, jag har inte koll på när det var svinkallt, men tror mig kunna gissa det. Är det kallt verkar vårt hus dra drygt 3kW i medel per timme. Är det "varmare vinter" så ligger det på 2... Jag har tyvärr ett fåtal timmar per månad, dagtid som är uppåt 5-6 och nån gång 7. Att pressa ned peakarna under 4 en kall månad är nog svårt, det är relativt ofta som det verkar som att kring "middagstid" så sticker förbrukningen iväg ytterligare lite.

Min reflektion om detta är nog att försöka ha en manuell regel att aldrig köra tvätt/tork samtidigt som matlagning och att lägga in automatiska regler kring värmen/varmvatten som pausar precis den tid man lagar mat tex 16.30-19.00. Och ALDRIG ladda bilen på dagtid. Det har jag gjort några gånger och det kan nog härledas till de där peakarna på 7Kw på dagtid (har ställt ned effekten på laddaren just att jag inte vill få för högt straff på effekttaxan, den hinner alltid ladda klart på en natt även när den står på 13A, men jag ska nog överväga sänka lite till. Helst skulle man ha att den hade en mycket låg inställning dagtid.

Steg ett är nog att få igång realtidsmätningen och göra nån form av varning när man drar för mkt. Säg att man råkar dra 11kW istf 5, det blir ganska mycket dyrare! Om jag hamnar på 4 eller 5 som medel för de högsta timmarna en kall vinter får jag nog leva med. Även om det garanterat går att få ned till tre om jag bara kan styra och smeta ut.

Skulle önska nån byggde en modul i home assisant som tog hänsyn till effekavgift och elpris, samt all el som går att stänga av och på, och sen helt enkelt styr detta på ett klokt sätt. Borde gå att klassa funktioner som att de går att slå av en viss tid eller under ett visst värde, tex att värmen får tillåtas sjunka ett antal grader, eller laddningen till bilen pausas en viss procentandel av tiden.
 
J JohanLun skrev:
Hm... Jag drog över datat sen 1jan till excel och kollade snabbt, jag har inte koll på när det var svinkallt, men tror mig kunna gissa det. Är det kallt verkar vårt hus dra drygt 3kW i medel per timme. Är det "varmare vinter" så ligger det på 2... Jag har tyvärr ett fåtal timmar per månad, dagtid som är uppåt 5-6 och nån gång 7. Att pressa ned peakarna under 4 en kall månad är nog svårt, det är relativt ofta som det verkar som att kring "middagstid" så sticker förbrukningen iväg ytterligare lite.

Min reflektion om detta är nog att försöka ha en manuell regel att aldrig köra tvätt/tork samtidigt som matlagning och att lägga in automatiska regler kring värmen/varmvatten som pausar precis den tid man lagar mat tex 16.30-19.00. Och ALDRIG ladda bilen på dagtid. Det har jag gjort några gånger och det kan nog härledas till de där peakarna på 7Kw på dagtid (har ställt ned effekten på laddaren just att jag inte vill få för högt straff på effekttaxan, den hinner alltid ladda klart på en natt även när den står på 13A, men jag ska nog överväga sänka lite till. Helst skulle man ha att den hade en mycket låg inställning dagtid.

Steg ett är nog att få igång realtidsmätningen och göra nån form av varning när man drar för mkt. Säg att man råkar dra 11kW istf 5, det blir ganska mycket dyrare! Om jag hamnar på 4 eller 5 som medel för de högsta timmarna en kall vinter får jag nog leva med. Även om det garanterat går att få ned till tre om jag bara kan styra och smeta ut.

Skulle önska nån byggde en modul i home assisant som tog hänsyn till effekavgift och elpris, samt all el som går att stänga av och på, och sen helt enkelt styr detta på ett klokt sätt. Borde gå att klassa funktioner som att de går att slå av en viss tid eller under ett visst värde, tex att värmen får tillåtas sjunka ett antal grader, eller laddningen till bilen pausas en viss procentandel av tiden.
Det blir ju enklare att parera om effekttariffen bara debiteras dagtid på vardagar. Här aviseras att den kommer att gälla 24/7 året om (44:-/kWh). Höglasttid 7-20 nov-mars blir det dyrare. De säger inte hur mycket men ca det dubbla. Det blir svårt att ladda bilen utan att komma upp i hög effekt.
Systemet blir ju också korkat.
Vi som kan följa upp och mäta, ser ju direkt på vilken nivå vi är. Låt säga att man klantade till det i början av månaden och förbrukade litet för mycket. Säg att jag panikladdat bilen med 16kW. Då kan jag brassa på med 16 kW resten av månaden utan att det blir extra kost. Kontraproduktivt.
Får hoppas att nätbolaget justerar taxorna innan det införs 2025.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det blir ju enklare att parera om effekttariffen bara debiteras dagtid på vardagar. Här aviseras att den kommer att gälla 24/7 året om (44:-/kWh). Höglasttid 7-20 nov-mars blir det dyrare. De säger inte hur mycket men ca det dubbla. Det blir svårt att ladda bilen utan att komma upp i hög effekt.
Systemet blir ju också korkat.
Vi som kan följa upp och mäta, ser ju direkt på vilken nivå vi är. Låt säga att man klantade till det i början av månaden och förbrukade litet för mycket. Säg att jag panikladdat bilen med 16kW. Då kan jag brassa på med 16 kW resten av månaden utan att det blir extra kost. Kontraproduktivt.
Får hoppas att nätbolaget justerar taxorna innan det införs 2025.
Detta verkar strida mot skälen till att införa effektavgifter. EI skriver så här:
"
Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Den ska också vara tidsdifferentierad (tidsindelad). Det betyder att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid. Detta är emellertid inget krav i dag utan först från den 1 januari 2027.
"
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift

Väldigt tydligt formulerat, att den *ska* vara tidsdifferentierad - åtminstone efter 2027...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Detta verkar strida mot skälen till att införa effektavgifter. EI skriver så här:
"
Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Den ska också vara tidsdifferentierad (tidsindelad). Det betyder att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid. Detta är emellertid inget krav i dag utan först från den 1 januari 2027.
"
[länk]

Väldigt tydligt formulerat, att den *ska* vara tidsdifferentierad - åtminstone efter 2027...
Jodå, det är den. Det är dubbel taxa dagtid under vintern.
 
Med begreppet "tider" tolkar jag in tider på dygnet och/eller möjligen veckan men du har rätt: man skulle kunna tolka det som tider under året...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Med begreppet "tider" tolkar jag in tider på dygnet och/eller möjligen veckan men du har rätt: man skulle kunna tolka det som tider under året...
Vi får se vad som händer. Vi är några som ställer "besvärliga" frågor till nätbolaget. De svarar väldigt kortfattat, närmast av yxskaft-karaktär. Men nu har de i alla fall tagit bort sina helt felaktiga exempel på webben på hur man räknar ut effekttopparna. De har också tidigare påstått att det blir kostnadsneutralt för kunden. De sänker den fasta avgiften med 120 kr och lägger på effekttariff med 44 kr. Sen säger det att medelhushållet har en medelförbrukning på 2,5 kWh. 2,5 x 44 = 110 kr. Medelförbrukningen är nog rätt, men hur många klarar att hålla sina toppar på samma nivå som medel.
 
lilytwig lilytwig skrev:
...medelförbrukning på 2,5 kWh. 2,5 x 44 = 110 kr. Medelförbrukningen är nog rätt, men hur många klarar att hålla sina toppar på samma nivå som medel.
Jag ser risken att man på bara ett fåtal toppar kan få en kraftigt höjd avgift. Jag kollade ju som sagt min förbrukning och när det inte är smällkallt så skulle jag klara 2.5 som medel och 3 som topp om jag kunde styra bort "dumförbrukare" som jag antar är när jag laddat dagtid...

På ett sätt förstår jag, elbolaget måste hantera just topparna.

Istället för att folk ska köpa batterier och sälja kapacitet tillbaka så vore det bättre att ha en frivillig "lastbalanserare", så att elbolaget kan fråga vilka som kan tänka sig momentant sänka effekten och då skicka ut en begäran att sänka (tex stänga av laddning av elbil och värmeproduktion, eller egentligen allt som är anslutet "smart" och som går att reglera utan tappad funktion (tex vill man inte stänga av datorn, sluta värma spisen eller avbryta en tvätt) och om man gör det så slipper man påslag. Det måste vara mycket bättre att sänka förbrukningen när man har toppar än att koppla in batterier. För att batterierna ska fungera optimalt, om man har dem för egen skull eller säljer till nätbolaget borde detta vara en parameter som delas redan nu. Tibber gör ju så på laddningen. Så det kan inte vara svårt att bygga in.

Stänger man av alla elpatroner och låter värme gå på tomgång så tror jag att man kapar topparna väldigt effektivt på hushållen. Svårare för företagen att göra detta tror jag...
 
A
och just nu ger vindkraften 3,6% samtidigt som kärnkraften 100% och ändå ingen dyrare el??? ingen industri igång?
mycket skitsnack i debatten. skrämseltaktik så att de får bygga ut vindkraften 20ggr. vi skall ah istället för 6000 snurror som nu så blir det 120000 st. som går på ca 5%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.