Hej! Har tänkt bygga ett enklare kök i mitt stugbygge. Kommer vara en hästsko 3 väggar med 240cm på varje. Kollade vad stommar kosta och det ryms inte i min byggbudget och tänker det borde gå att bygga stommar, lådor, bänkskiva och skåpluckor mm. Har ek och björk skivat i 20 och 30mm som då behöver hyvlas. Reglar i olika dimensioner av gran och furu. Sen har jag även skivat en del grövre furu och al i 50mm men tänker ek och björk blir snyggast i kök. Har någon ritningar hur man bygger enkla stommar utan att använda skivor?
 
Det enklaste och billigaste är att du säljer ditt fina virke och använder pengarna till att köpa ett begagnat spånskivekök. Förutom att du kommer tjäna pengar på transaktionen sparar du också en massa arbete jämfört med att snickra skåpstommar på egen hand. Vissa saker gör helt enkelt industrin bättre.
 
  • Gilla
MONTREAL och 14 till
  • Laddar…
Har du tiden och kunskapen är det väl bara att köra, kika på ett massivkök från 40 talet eller tidigare så ser du hur det byggdes förr.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Den största fördelen med skivmaterial är att det inte slår sig, eller ändrar storlek beroende på fukt, så det behöver du få koll på. Förslagsvis gör du skivor av dina plankor genom att limma ihop dem, och monterar ihop dem på samma ledd eller på ett vis så att de inte spricker isär när de ändrar storlek. Trädet blir smalare/bredare med minskad/ökad fukt, inte högre.

Rekommenderar youtube för instruktioner/information att bygga skåp, finns hur mycket som helst.

Kan väl vara vettigt att fundera på om du vill använda LR32-systemet med hålrader för montering av hyllor, om de ska vara flyttbara. Och även bra att klura på lämpliga gångjärn och lådexpansioner, de är dyrare än man tror. Blüm och Häffele är väl de största tillverkarna, men jag tror att Salice ligger betydligt bättre i pris.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Bänkskivor är förmodligen det enklaste. Du behöver några limknektar för att limma ihop dina bräder till skivor. Är de sedan fästa i underskåpen och allt är stadigt kan det inte slå sig. Runt sekelskiftet 1900 byggdes kök ofta av lösvirke. Men det brukade vara pärlspont I tunna dimensioner. Det är nog svårt att få lådor att löpa lätt om det skall var lätt att bygga av bräder. Underskatta inte jobbet. Jag byggde egna luckor till färdiga skåpstommar. Och det var ett stort jobb. Inte minst att måla alla luckorna.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
På 40-50-talet byggde man fina köksinredningar i 18-20mm furu. Entums bräder som man limmade ihop till bredderna man behövde och hyvlade och satte ihop med gradspår och sinkning. Bättre köksinredningar finns inte.
Det var därför som snickerier på den tiden oftast hade minst 60 cm bred hyvelmaskin. För att snabbt och effektivt kunna hyvla köksinredningsvirke utan att behöva först hyvla och sedan limma.

I princip har du en bottenskiva så stor som köksinredningen blir på den väggen. Med sinkade gavlar på ändorna och gradspår för mellangavlarna. En infräst fals för baksida av 4mm kryssfaner som spikas fast. Upptill har du två längsgående ribbor 7-10 cm breda en i bakkant och en i framkant. de är sinkade i gavlarna och spikade i mellangavlarna. Genom dem skruvar man fast bänkskivan underifrån.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Tänker mig att jag helst bygger utan gradspår och sinkning om det är möjligt med enklare metoder. Finns det inte ritningar som delvis bygger på reglar? Kan ju köpa metallskenor för lådor och sånt. För mycket passande och fräsning är över min nivå tyvärr. Men köket i sig behöver inte vara perfekt. Resten av stugan är också byggd av egensågat med rätt primitiva verktyg så inte alltid raka mått eller perfekta sammanfogningst och etc

Just nu sätter jag björkpanel i taket. Ospåntat och kantat på bandsågverk.blir lite glipor här och där men charmigt ändå och tänker köket kan gå i samma stil :) är ett par månader fram att bygga, men har redan börjat fundera så all input och all olika spår är av värde för mig att fundera på
 
  • Inomhusbyggarbetsplats med träpanel, isoleringsmaterial och konstruktionselement synliga i takvinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snöig arbetsplats utomhus med såg och träplanka framför timmerbyggnad, i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen fälld gran, motorsåg, sågspån, snö, vinter, skog, virkesavverkning, trädfällning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tror att det kan bli utmaningar om du kommer använda huset "på riktigt". Dvs isolera och värma upp. Att bygga ett kök till inomhusmiljö av utetorkat massivträ utan att bygga in möjligheter till rörelser i träet kommer leda till svordomar tror jag.

Heimlagas andra stycke är en väldigt bra beskrivning av hur man ska göra. Om det känns för svårt eller tidsödande för dig tror jag att du bör hitta en annan lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Man måste ha rätt förväntningar. Köken från sekelskiftet 1900 som jag tog som exempel är ju ofta byggda på plats av pärlspont på reglar utan några speciella fräsningar. De sitter fast så att väggarna är del av det bärande i skåpet. De har lås och haspar till luckorna så att dessa håller sig hjälpligt stängda även om de slår sig lite. Det är för dessa enklare byggen fråga om skåp med dörrar. Inga lådor. Visst är det möjligt att göra samma sak med ospontade bräder så länge man är ok med springorna. Men jag skulle tro att det blir svårt att få några lådor att fungera med denna byggmetod. Jag tror att lådorna kräver en större precision och stabilitet än vad man kommer att få på det viset. Vanligt på den tiden var även öppna hyllor i stället för skåp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Supertrist svar eftersom jag tycker att det är riktigt skoj att din första tanke var att bygga ett eget kök av massivträ MEN om den primära drivkraften är att spara pengar så skulle jag gå på ett begagnat kök. Folk är helt galna och slänger fullt fungerande kök, du borde kunna få tag i något i bra skick gratis om du kollar facebook/blocket/byggahus under några veckor och är villig att åka till Stockholm....
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Om man ska jaga budget är det kanske bättre att bygga på 50-60 talsvis - i princip reglar och masonit.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Egentligen är nog inte primära drivkraften budget. Sett att det ibland skänks bort kök. Mer att jag inte är sugen på att köpa färdigt för fasta installationer när jag hittills kunnat bygga med uteslutande virke från skogen bredvid. Vill inte krypa till korset och börja fuska :) Kök och veranda känns som svårast att hålla sig till eget virke men verandan har jag ett par olika alternativ för att få till med eget virke. Kärnfuru eller bränt virke. Och för kök kanske det räcker med en regelstomme med bänkskiva och skåpluckor, men såklart kul om det går att få till lådor och sånt med. Det virke jag har är sågat bättre än större sågverk, jag har ju bedömt varje stock individuellt hur jag ska lägga snitten. Har hittills använt lite virke inne med och det slår sig oftast inte mycket. Ligger det tvingat och ströat ett par veckor i rumstemp innan användning så spricker det inte heller. Inte hittills iaf, känns som jag har någorlunda koll på de bitarna. Iallafall att jag har koll på de olika alternativen när jag väl ska börja bygga. Har sämre koll på byggtekniker än virke dock :)
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Kjpil Kjpil skrev:
Egentligen är nog inte primära drivkraften budget. Sett att det ibland skänks bort kök. Mer att jag inte är sugen på att köpa färdigt för fasta installationer när jag hittills kunnat bygga med uteslutande virke från skogen bredvid. Vill inte krypa till korset och börja fuska :) Kök och veranda känns som svårast att hålla sig till eget virke men verandan har jag ett par olika alternativ för att få till med eget virke. Kärnfuru eller bränt virke. Och för kök kanske det räcker med en regelstomme med bänkskiva och skåpluckor, men såklart kul om det går att få till lådor och sånt med. Det virke jag har är sågat bättre än större sågverk, jag har ju bedömt varje stock individuellt hur jag ska lägga snitten. Har hittills använt lite virke inne med och det slår sig oftast inte mycket. Ligger det tvingat och ströat ett par veckor i rumstemp innan användning så spricker det inte heller. Inte hittills iaf, känns som jag har någorlunda koll på de bitarna. Iallafall att jag har koll på de olika alternativen när jag väl ska börja bygga. Har sämre koll på byggtekniker än virke dock :)
Kul att höra, då kan jag bara önska lycka till och lyssna på heimlaga :)
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Om du bygger köket av eget virke så hoppas jag att det går bra och att vi får se bilder. Fast det finns en del saker du inte kan komma ifrån som du behöver ta med. En 60 cm bred skiva av trä kommer krympa och växa flera millimeter mellan blöta och torra årstider, hur länge den än legat till sig inne. Så oavsett om det är en bänkskiva, skåpsida eller skåpdörr behöver den antingen tillåtas att röra sig i förhållande till t ex reglar, eller så behöver hela konstruktionen ha fibrerna åt samma håll så att allt krymper och växer tillsammans.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Livet är för kort för kök, husets hjärta gjort av spånskivor.
Största utmaningen blir nog luckorna. Mycket jobb med de.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.