Har ett sällsynt men återkommande problem med att bergvärmepumpen löser ut jordfelsbrytaren ibland.

Det är en IVT Greenline C6 anno 2007 kompressorn är bytt till ny 4år sedan.

Det kan röra sig om 3 gånger på en vecka, eller en gång på ett kvartal.

Det kan såklart vara flera orelaterade/kombinerade orsaker, vi har några ljusslingor jag borde koppla ur...

Men jag misstänker först värmepumpen eftersom jag har lyckats provocera fram ett fel: om någon eller flera duschar länge i följd så pumpen får jobba väldigt länge så löser till slut jordfelsbrytaren ut.

Jag har provat forcera extra varmvatten för att aktivera elpatronen men pannan värmer vatten så snällt vid forcering att elpatronen inte längre är huvudmisstänkt.

Det känns lite olustigt att tappa värmepumpen i en smällkall vinter som varit vilket får mig att fundera på att lägga pumpen utanför JFB och på ett eget 300ma brandskydd.

Jag ska ha hit en elektriker om några månader, ska jag helt sonika be han lägga pumpen utanför JFB eller tycker ni det är befogat att boka in en felsökning av värmepumpen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Stäng av patronen och ta långa duschar, El-patronen är en god kandidat när JFB löser och det finns en patron i VP. Då kan den mätas upp och troligtvis om det håller när den är frånkopplad, så är det överledning till jord i den. Sprucken slinga. Kan fixas av en som vet EL, kopplar ur den delen. En patron kan bestå av 3 element om om 2 kW och ytterligare 3 element om 1 kW styck
 
  • Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
Jag har som sagt försöka provocera elpatronen genom forcering av varmvatten produktion vilket drar igång alla stegen i elpatronen, vilket fungerar varje gång utan bekymmer.

Om alla duschar i följd så löser till slut jordfelsbrytaren ut, det är reproducerbart.

Sedan är jag partisk eftersom jag inte vill lägga 9 papp på en elpatron jag dessutom helst inte använder i vanliga fall. Önskar en lite tydligare förklaring på hur den kan fungera via manuell körning (forcering av VV) men inte annars?
 
Det kan också vara så att det finns ett isolationsfel mellan nolla och jord någon helt annanstans i anläggningen och det är först när nollan belastas med en större ström som gör att det blir en liten spänning i nollan relativt jord vilket ger en liten felström som får jfb att lösa ut.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Om du öppnar fronten så kontaktorerna syns och även så patrons kopplingar syns, tar ett ett foto på båda, så ska du få info hur man kollar det. Har du även ett universalinstrument kan du mäta på patron, det kan vara att vid en viss temp på elementen kan det bli jordfel och inte när dom är kalla.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Det är två kontaktorer för el-patron, om du kopplar bort A2 Noll på kontaktor med nr K2 så ggår inte det steget in och prova ett tag, löser inte JFB då så sätter du tillbaka den på A2 och kopplar loss A2 på kontaktor K3 och provar, det enda som kan hända är att när en del är borta, tar det lite längre tid för VV.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
A
Hur många grupper ligger under denna jordfelsbrytare?
 
J Josth skrev:
Det kan också vara så att det finns ett isolationsfel mellan nolla och jord någon helt annanstans i anläggningen och det är först när nollan belastas med en större ström som gör att det blir en liten spänning i nollan relativt jord vilket ger en liten felström som får jfb att lösa ut.
När jag kör VV forcering med både elpatron och kompressor kommer jag i stort sett upp i den högsta belastningen jag kan utsätta anläggningen, gruppen och den specifika jordfelsbrytaren för (runt 10kW) och det är aldrig problem, bara när kompressorn gått länge och då med lägre last än med elpatronen.

Vid teoretisk högre last löser jag ut grupp eller huvudsäkringar då den kombinerade effekten från fler storförbrukare går långt över säkring storleken, det gör jag aldrig, men teoretisk skulle jag kunna dra igång bil-laddning, tork, tvätt eller disk i kombination med elpatron, men det skulle jag garanterat få ett larm från Tibber om då jag har övervakning av huvudsäkringarna.

Det händer att jag kliver över mina huvudsäkringar på en enskild fas, men det har aldrig löst ut JFB.
 
A avh67f skrev:
Hur många grupper ligger under denna jordfelsbrytare?
10 Dvärgar, varav 3 är trefasgruppen till bergvärmepumpen, en tvåfas grupp med enfas förbrukare, och 5 enkelfas grupper.

Så 7 grupper.
Fick jag det rätt?

Gissningsvis är den udda tvåfasgruppen en kvarleva från att huset var förberett för direktverkande el, men inga elradiatorer har använts så länge jag bott här i 10 år.
 
D
ARJU ARJU skrev:
10 Dvärgar, varav 3 är trefasgruppen till bergvärmepumpen, en tvåfas grupp med enfas förbrukare, och 5 enkelfas grupper.

Så 7 grupper.
Fick jag det rätt?

Gissningsvis är den udda tvåfasgruppen en kvarleva från att huset var förberett för direktverkande el, men inga elradiatorer har använts så länge jag bott här i 10 år.
Alltså, jag tycker att BVP skall ligga utanför JFB.
 
  • Gilla
mxjolle och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Alltså, jag tycker att BVP skall ligga utanför JFB.
Både Ja och Nej, inte fel att ha en 300mA JFB som kan markera om el-patron ger sig eller annat som får överledning till jord. Kan vara bra i förbyggande syfte om något fel.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Återkommer i helgen när jag provat långdusch i kombination med urkopplade kontaktorer till elpatronen.
 
Redigerat:
Jag har mätt lite på värmepumpen. Ingen belastning på jordledaren vid kompressordrift.
Multimeter visar 0 ampere på en värmepumps jordledare under felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En mindre belastning vid körning på elpatronen.
Fluke 325 strömklämmeter används för att mäta ström i en värmepumpsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men jag absolut säker på att elpatronen inte varit i drift de gånger jfb löst ut.

Så jag behöver nog felsöka någonting annat.
 
Den mätningen säger nog inte så mycket.
Antar att värmepumpen är ansluten med metallrör till vatten- och radiatorsystemet? I så fall går nog den mesta felströmmen ut den vägen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Inte mycket att bråka med, löser JFB när allt statar så koppla ur kompressorn på kontaktorn VP vet inte om den snurrar utan ger bara startinfo till den och alla övriga pumpar går som dom ska.
 
  • Gilla
Itisson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.